به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۹ - ۱۸:۱۸
 
۱۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۹/۲۹ ساعت ۱۰:۳۸
کد مطلب : ۲۵۲۶۲

33 میلیون تومان هزینه آغاز زندگی مشترک

گروه جامعه: دختران و پسران با گذراندن سنین کودکی و با رسیدن به بلوغ فکری، جسمی و اقتصادی تصمیم به ازدواج می‌گیرند. ازدواج که یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین مراحل زندگی فرد به حساب می‌آید، برای خانواده و جوانان هزینه‌هایی در بر دارد.
33 میلیون تومان هزینه آغاز زندگی مشترک
 در نگاه اول برای جوانان که در شرف ازدواج هستند، ازدواج و شروع زندگی مشترک آن چنان هزینه‌ای ندارد اما با گذشت زمان و دست به کار شدن برای تدارک مراسم عروسی و آغاز زندگی مشترک تفاوت میزان هزینه پرداختی و هزینه پیش بینی شده خودنمایی می‌کند. هزینه‌های ازدواج برای پسران به جز خرید گل و شیرینی مراسم خواستگاری از آنجا شروع می شود که مراسم بله برون برپا خواهد شد که در این مراسم باید داماد وخانواده داماد، قرض از نام بردن خانواده داماد به این دلیل است که تناسب بین هزینه‌های اکثر جوانان با درآمد آن ها نیست و خانواده‌ها در این زمان به کمک داماد و عروسان می‌رسند. هزینه‌های مراسم بله برون به طور میانگین که از حلقه نشان به قیمت 500 هزار تومان، پارچه به قیمت صد هزار تومان، چادر به قیمت 60 هزار تومان، گل و کیک مراسم به قیمت 150 هزار تومان تشکیل شده است در مجموع 810 هزار تومان برای تازه داماد هزینه در بردارد. در مرحله بعد نوبت به مراسم عقدکنان می‌رسد که برای برپایی عقدکنان نیاز به پیش نیازهایی مانند خرید عقد (خرید عروسی) دارد. خرید عروسی به طور میانگین یک میلیون تومان هزینه در بردارد که از هزینه‌های خرید عروسی می‌توان به لوازم آرایشی، کیف و کفش عروس و چادر اشاره کرد.

در کنار خرید عروسی می توان به خرید آیینه و شمعدان از قیمت 400 تا 700 هزار تومانی و لباس عروسی یک میلیون و 200 هزار تومانی اشاره کرد که آیینه و شمعدان نقره در بین جوانان و "پز قیمت" بالای لباس عروس بسیار مد شده است. برای مراسم عقدکنان آقای داماد به طور میانگین برای 200 نفر باید 500 هزار تومان هزینه میوه و شیرینی، یک میلیون تومان آرایشگاه، صد هزار تومان گل دست، 600 هزار تومان ماشین و گل ماشین 150 هزار تومان هزینه عاقد، سه میلیون تومان فیلمبرداری و عکاسی، پنج میلیون تومان سرویس طلا و 500 هزار تومان اتاق عقد هزینه پرداخت کند. در این میان نباید از جز اصلی مراسم عقد که حلقه ازدواج است چشم پوشی کرد که برای این مورد باید به طور میانگین 800 هزار تومان هزینه پرداخت کند. داماد نیاز قبل از برگزاری مراسم عروس باید محل زندگی آینده خود را مشخص کند که اگر خانه اجاره و رهن باشد به طور میانگین مبلغ 20میلیون تومان برای رهن باید کنار بگذارد. در بحث آماده سازی منزل خرج‌های متفرقه وجود دارد که از آن‌ها گذر می‌شود اما از لوستر و تلویزیون برای خانه تازه عروس نمی توان چشم پوشی کرد که این دو کالا در حدود 3 میلیون تومان هزینه صرف می‌شود.

برای برگزاری مراسم عروسی برای 200 نفر در شرایط فعلی به طور میانگین همراه با میوه و شیرینی هشت میلیون تومان هزینه لازم است که در کنار آن ماشین عروس و گل ماشین 750 هزار تومان، آرایشگاه عروس و داماد یک میلیون و 500 هزا رتومان و فیلمبردار و عکاس 4 میلیون تومان هزینه در بردارد. حال مهمانان منتظر هستند تا به مجلس دعوت شوند هزینه دعوت مهمانان برای عروس و داماد با حساب 200 نفر به طور میانگین 120 هزار تومان هزینه دارد. در روز بعد از عروسی نیز مراسم پاتختی برگزار می شود که مراسم به طور میانگین 500 هزار تومان هزینه در بردارد و از سویی دیگر با نزدیکی به شب یلدا تازه داماد باید در شرف تدارک مراسم شب یلدا برای همسر خود باشد که آن نیز 500 هزار تومان هزینه خواهد داشت. با این تفاسیر ازدواج برای یک داماد بدون هزینه رهن خانه 33 میلیون و 90 هزار تومان هزینه در بردارد. با بررسی آمار و ارقام هزینه برگزاری عروسی و تشکیل زندگی و درآمد یک جوان 20 و چند ساله به این نتیجه خواهیم رسید هزینه‌های ازدواج بیش از درآمد یک فرد است در این رابطه فردی 32 ساله گفت:‌در سال 85، هشت میلیون تومان هزینه ازدوج آن شده است. او ادامه داد: در آن زمان نیز هشت میلیون تومان مبلغ زیادی بود اما تقریبا با میزان درآمد در آن زمان متناسب بود. همچنین جوان 23 ساله​ای گفت: دو ماه گذشته مراسم عروسی خود را برپا کرده ام که در حدود 40 میلیون تومان هزینه شده است و با توجه به شرایط کسب و کار و درآمد حجم اعظم هزینه های ایجاد شده را پدرم تقبل کرده است.
مرجع : ايسنا

۱۳۹۲/۰۹/۲۹ ۱۱:۲۴
با دلار چند حساب کردی؟ 33 میلیون فقط میشه باهاش وسایل خونه خرید نه جشن ازدواج گرفت خونه هم که بماند (190223)
تازه ﺩاﺩاﺩ
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۲۹ ۱۱:۵۹
نه قبول نﺩارم من و خانمم هر ﺩو برای سر شکن کرﺩن مخارج و رسومات میمون وار سر جمع با سه میلیون عروسی کرﺩیم. (190233)
۱۳۹۲/۰۹/۲۹ ۱۲:۳۹
ازدواج کنیم که چی؟به چه امیدی؟ به چه امیدی بچه دار شیم؟ما که دورانمون بچگیمون گل وبل بل بود وتا فوق لیسانس تو بهترین جاها درس خوندیم شدیم این یعنی بیکار،افسرده و داغون که باید سربازی هم بره .این مشکل 80 درصد جوناست الان .به خدا اگه از همون اول درس نمیخوندم میرفتم کارگری دلم نمیسوخت.بعد اینا برا خودشون میمون هوا کنند و اورانیوم غنی سازی کنند. . . جوونا رو به اعتیاد و فساد کشوندند . (190244)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۲۹ ۱۲:۵۴
من هم قبول ندارم من و همسرم با پنج یا شش میلیون تومان هزینه ازدواج کردیم (190250)
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۲۹ ۱۶:۰۷
این پول نهایتا جشن رو کفاف میده ، میشه بفرمایین کجا زندگی میکنین ؟ وسایل زندگی و خیلی چیزای دیگه رو حساب نمیکنی ؟ (190298)
حسن
United States
۱۳۹۲/۰۹/۲۹ ۱۳:۰۵
عمده جوانان ایران به خاطر هزینه زیاد عروسی حاضر به ازدواج نمیشوند تا چه برسد که بچه دار هم بشوند با این اقتصاد درب و داغون مملکت تا کی باید منتضر باشیم که افق روشن شود خگرچه هرروز تاریک تر میشود تا وقتیکه این افراطیون از خدا به خبر دارند بیتالمال را راحت نوش میکنند و کسی کاری به انها ندارد مملکت روز بهروز بدتر میشود باید منتضر ماند تا صاحبش بیاد (190253)
۱۳۹۲/۰۹/۲۹ ۱۳:۴۷
من با وجود اینکه خیلی چیزها رو سطح پایین گرفتم فقط 20 تومن جهیزیم شده تازه هنوز خیلی چیزا رو هم نگرفتم این رقما تون به حرف خوشه به عمل اینطور نیست (190264)
معمـــــار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۲۹ ۱۳:۵۸
هزینه ازدواج یکی از نزدیکان ما با مراسم آبرومندانه تو شهرستان حدود 20 میلیون شد. تو تهران به نسبت درامد خوب هزینه هام بیشتره. حالا شما بیاین حساب کنین با این تفاسیر و وام 6 میلیوی ازدواج (3 2) و این وضع بیکاری و هزینه های دیگه، چقدر طول میکشه که دو جوان به هم برسن. آمار فساد و فحشا و دزدی هم بیخود بالا نمیره.. .و (190267)
سعید یاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۲۹ ۱۵:۰۲
با این وضع مملکت یه جوون چقدر باید کار کنه تا 33میلیون دربیاره تازه اگه از شکمش بزنه تا 4 سال دیگه میتونه جمع کنه 4سال میدونی یعنی چی یعنی 1460 روز عین بوق کار کنی (190280)
سعید یاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۲۹ ۱۵:۰۸
بعد میگن فرزندان رو بیشتر کنید کسانیکه از این جور شعارها میدن اول یه فکری برای ازدواج ما جوونا بکنن بعدن شعار بدن...واقعا براشون متاسفم (190282)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۲۹ ۱۵:۱۷
اصلا گیریم با 50 هزارتومان بشه عروسی گرفت خب؛ حالا با کدوم درآمد میشه زندگی رو ادامه داد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
با حقوق های چندغاز مگه میشه دخترمردم رو الاف کرد. (190284)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۲۹ ۱۹:۴۴
تازه شما رسم هزینه تهیه چند قلم مهم از جهاز عروس خانم مثل یخچال تلوزیون ماشین لباسشوئی اتومات گاز فردار دوتخته فرش سه در چهار و مبلغی به عنوان کمک به خانواده عروس که در دو سه میلیون تومان هست را فراموش کرده اید که در اکثر شهرهای خراسان اجرا می شود (190376)
123
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۲۹ ۱۹:۵۶
واقعا خيلي خيلي ازدواج سخت شده....... (190381)
ليلا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۲۹ ۲۰:۲۹
من دقيقا دو سال و نيم از عقدم ميگذره،همسرم سرباز بودند،الان سربازى تموم شده و هرچى دنبال كار ميگرده هيچ بند "پ" نجاتش نداده !!! و هر در دانشجوى فوق ليسانس هستيم .
خانواده ها هم واقعا توانشون محدود شده و فقط همين يك فرزند را ندارند !!
من و همسرم،يا بهتره بگم نامزدم،اصلا توان مالى مراسم عروسى رو نداريم با اينكه عقد رو هم به محضر بسنده كرديم ، و كمى واقع بين باشيم فقط قراره يكبار ازدواج كنيم
همين مدت نامزدى باعث بوجود آمدن كلى اختلاف بين خانواده ها شده..با اينكه هيچ اختلافى بين من و همسرم نيست و شايد با برطرف نشدن اين مسائل خدايى نكرده مجبور به جدايى بشيم !
. . . (190385)
فرشاد
United Kingdom
۱۳۹۲/۰۹/۲۹ ۲۱:۱۰
هزینه ها بیشتر نیست یه ذره؟!
من اگه در سن 25 سالگی و بعد از فق لیسانس ازدواج کنم،پول کرایه خونمو چجوری درارم؟! با حقوق سربازی؟ زندگی و زنم به فنا نمیره؟ تلخ نمیشه زندگیم؟
مسئولین قول میدن نپاچه زندگی آدم؟

خیلی ها خود کنترلی می کنن تا سن 26و27 سالگی،ولی اگه خیلیای دیگه دست به خیلی کارای دیگه زدن ایراد نگیرید...آخه مگه میشه تشنگی رو سرکوب کرد!

یه فکری بکنید ...واقعا بی مسئولیت هستن مسئولین ما (190389)
۱۳۹۲/۰۹/۲۹ ۲۲:۴۲
هیچکس نمی تواند منکر مشکلات اقتصادی مملکت که یکی از انها بیکاری است شود ولی اکثر دانشگاههای ایران سیستم اموزشی اشتباهی دارند که به راحتی مدرک میدهند و هیچگونه مشورتی و راهنمایی به دانشجو نمی دهند که چه رشته ای بخواند و چگونه در طی تحصییل باید مهارتهای مفید بیاموزد پس به خصوص در جنبه های کار افرینی و کارهایی که بدرد جامعه بخورد فردی بدون مهارت عملی کامل تحویل جامعه مبدهند. تازه این در مورد دانشگاههای سراسری معتبر کشور است چه برسد به دانشگاههای پیام نور و . . . .
از طرف دیگر به خاطر درامدهای نفتی و دولتهای پولدار چه قبل و چه بعد از انقلاب و استخدامهای فراوان در ادارات دولتی بی درو پیکر ،در جامعه هم ناشی از امتیازات فراوان در استخدامهای دولتی، کار فقط در استخدام در این ادارات معنی پیدا کرده و دانشجو اصلا با تفکر کاراموزی و مهارت اموزی تحصیل نمی کند و بیشتر دنبال کسب مدرک هستند چون توجیه نشده اند باید مهارت بیاموزند ود ر رشته ای تحصیل کنند که در جامعه به محصول و خدمات ان نیاز باشد و نه فقط به امید استخدام دولتی باشند (190400)