به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۰۰:۰۵
 
۱۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۲/۰۶ ساعت ۰۸:۴۴
کد مطلب : ۳۳۵۵۴
مجسمه ذیقیمت برنزی متعلق به ۲۵۰۰ سال قبل

صید شگفت‌انگیز يك‌ماهیگیر در غزه+تصاوير

گروه حوادث: یک مجسمه ذیقیمت برنزی متعلق به ۲۵۰۰ سال قبل که تصور مي‌شود پیکره آپولو، رب النوع شعر و عشق در دوره یونان باستان است، ناپدید شده است.
صید شگفت‌انگیز يك‌ماهیگیر در غزه+تصاوير
این مجسمه در تابستان گذشته در آبهای نزدیک به سواحل نوار غزه کشف شد و برای مدت کوتاهی جهت فروش در سایت اینترنتی‌اي بی، قرار داده شده بود. جودت ابو غراب، قبلا یک کارگر ساختمانی بود ولی از سال ۲۰۰۷ که اسرائیل تحویل مصالح ساختمانی به نوار غزه را محدود کرد، مانند پدرش به شغل ماهیگیری روی آورد. او قایق کوچکی دارد و معمولا در آبهای نزدیک ساحل ماهی صید مي‌کند. ولی در یک روز ماه اوت گذشته، صید این ماهیگیر ۲۹ ساله اهل دیرالبلح، با همیشه تفاوت داشت.

در آن روز عموی جودت هم سرگرم ماهیگیری بود ولی بعد از مدتی به ساحل برگشت در حالی که جودت همچنان در دریا ماند. جودت مي‌گوید: "من با یک قایق کوچک پاروزنی ساعت‌ها منتظر ماندم و نمی دانستم سرنوشت از عمق دریا برای من چه چیزی به ارمغان مي‌آورد. بعضی وقت‌ها امواج آنچه را که در بستر دریاست، جا به جا مي‌کند و ماهی‌هاي کوچک برای پیدا کردن غذا به آن نقطه مي‌روند. من دیدم که ماهی‌ها در جایی که خیلی از ساحل دور نبود و تنها ۱۰۰ متر با خشکی فاصله داشت جمع شده بودند. به همین جهت با قایقم به آن طرف حرکت کردم و بعد داخل آب رفتم و در آنموقع بود که جسد یک نفر را که نیمی از بدنش در زیر شن مدفون شده بود مشاهده کردم."

جودت غراب، ابتدا ترسیده بود. او به داخل آب خیره شده بود ولی نمی توانست صورت این مرد را ببیند. او مي‌گوید هنگامی که با شیرجه به عمق آب رفت و جسد را لمس کرد، مثل این بود که به یک سنگ دست زده: "من سعی کردم آن را تکان بدهم تا مطمئن شوم یک مجسمه است ولی خیلی سنگین بود. رنگ مجسمه طلایی بود؛ به همین جهت طبیعی بود که فکر کنم از طلا ساخته شده."

جودت آن محل را علامت گذاری کرد و به ساحل برگشت تا خویشاوندانش را برای کمک بیاورد. آنها برگشتند و با هم در محلی که عمقش حدود چهار متر بود زیر آب رفتند. جودت مي‌گوید: "ما توانستیم مجسمه را تکان دهیم و یکی دو متر از محل اصلی دور کنیم و بعد از این که یک بار دیگر برای نفس تازه کردن روی آب آمدیم دو باره زیر آب رفتیم." چهار ساعت بعد آنها توانستند مجسمه را که پیکره یک مرد لخت بود از آب بیرون بکشند. آنها مجسمه را در یک گاری قرار دادند و به طرف منزل جودت به راه افتادند. جودت با خنده مي‌گوید هنگامی که زنش مجسمه مرد لخت را در خانه دید صورتش را پوشاند و از او خواست که مجسمه لخت را بپوشاند.

عاطف، عموی جودت پیشنهاد کرد که مجسمه را قطعه قطعه کرده و بفروشند: "وقتی من رنگ زرد سر مجسمه را دیدم فکر کردم طلاست ولی یکی از پسرهایم پیشنهاد کرد که انگشت مجسمه را ببریم و برای امتحان به بازار ببریم. "یادمان افتاد که یکی از اقواممان در بازاری که در همان نزدیکی بود طلا فروشی داشت. او را صدا کردیم و مجسمه را به او نشان دادیم. پس از امتحان هایی که کرد گفت مجسمه از برنز ساخته شده ولی گفت که قیمت مجسمه برنز ممکن است حتی از مجسمه‌اي که از جنس طلاست بیشتر باشد."

جودت به این فکر افتاد که مجسمه را برای فروش به مصر ببرد ولی تابستان گذشته ارتش مصر راه تونل هایی را که برای قاچاق از آن استفاده مي‌شد مسدود کرده بود. این تونل‌ها بعد از این که جنبش اسلامگرای حماس کنترل غزه را به دست گرفت برای گریز از محدودیت هایی که مصر و اسرائیل ایجاد کرده بوند، حفر شده بودند. پس از آن که پرس و جوی همسایگان جودت شروع شد، از یکی از خویشاوندانش که از فرماندهان گردان‌هاي عزالدین قسام، شاخه نظامی حماس بود خواست که در مخفی کردن مجسمه به او کمک کند.

جودت مي‌گوید: کسانی که مجسمه را بردند گفتند که پس از فروشش پاداش خوبی به او خواهند داد ولی هنوز چیزی عایدش نشده است. این مجسمه که قیمتش ۵۰۰ هزار دلار تعیین شده بود، برای مدتی روی سایت فروش اینترنتی‌اي بی، بود اما بعدا از روی سایت ناپدید شد! یک مقام وزارت توریسم و آثار باستانی دولت حماس در نوار غزه مي‌گوید مجسمه مورد بحث را آخرین بار در ماه اکتبر گذشته دیده و از شرایط نگاهداری اش نگران شده بود. او توضیح مي‌دهد که رنگ مجسمه در حال تغییر بود و یکی از چشم هایش بیرون آورده شده بود.

مقام یاد شده مي‌گوید موزه لوور درخواست به امانت گرفتن مجسمه را کرده و این تقاضا تحت بررسی قرار داشته است. وزن مجسمه ۵۰۰ کیلوگرم و ارتفاعش یک متر و۷۵ سانتیمتر است. ساکنان شمال غزه مي‌گویند مجسمه هنوز در اختیار پیکارجویان است و آنها از تحویل دادنش به دولت حماس خودداری کرده‌اند ولی هیچ کس نمی‌تواند با اطمینان بگوید بر سر مجسمه چه آمده است.
مرجع : بي بي سي