به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۶ - ۱۹:۱۲
 
۱۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۲/۱۰ ساعت ۲۲:۵۷
کد مطلب : ۳۴۱۰۹
آماده‌باش‌ ارتش اوکراین‌ برای‌ مقابله‌ با روسیه

روسیه مداخله نظامي در اوکراین را تاييد كرد

اوکراين‌: تسليم فشارهاي روسيه نمي‌شويم
گروه بين‌الملل: در پی درخواست پوتین برای اعزام نیروی نظامی به اوکراین، شورای فدراسیون روسیه با دخالت نظامی در این کشور موافقت کرد.
روسیه مداخله نظامي در اوکراین را تاييد كرد
شورای فدراسیون روسیه بعد ظهر امروز (شنبه) نشست فوق‌العاده‌ای را برای بررسی درخواست ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه مبنی بر اعزام نیرو به اوکراین برگزار کرد. در این جلسه نمایندگان روسیه با ایراد نکته نظرات خود، در پایان رای گیری کردند و با اکثریت آرا مجوز اعزام نیرو به اوکراین را صادر کردند. در این جلسه تقریبا تمامی نمایندگان روسیه تاکید کردند که نباید از سرزنش‌ها و انتقادهای خارجی واهمه داشت و اعزام نیرو به اوکراین برای حمایت از شهروندان روسیه الزامیست.

شورای فدراسیون روسیه به پوتین اجازه داد تا هر کاری که برای حمایت از شهروندان روسیه لازم می‌داند انجام دهد. پوتین پیشتر از شورای مذکور خواسته بود با اعزام نیرو به اوکراین موافقت کند. در همین حال معاون رئیس شورای فدراسیون روسیه خواهان فراخواندن سفیر روسیه از واشنگتن شد.

در پی صدور رای دخالت نظامی در اوکراین از سوی شورای فدراسیون روسیه، رئیس جمهوری موقت اوکراین خواستار برگزاری نشست فوق‌العاده شورای امنیت شد. بنا به گفته دیپلمات‌های مستقر در سازمان ملل، شورای امنیت با این درخواست اوکراین موافقت کرده است و قرار است تا ساعات آينده اين جلسه اضطراري تشكيل شود. پارلمان اوكراين و دولت جديد اين كشور نيز براي بررسي نحوه پاسخ به دخالت روسيه تشكيل جلسه داده است اما رييس جمهور جديد اوكراين گفته است كشورش فعلا نسبت به اقدامات تحريك‌آميز روسيه، خويشتن‌داري خواهد كرد و تصميمات احساسي اتخاذ نمي‌كند.

«تیموشنکو» دوشنبه به «مسکو» می‌رود

خبرگزاری اوکراین اعلام کرد که نخست وزیر سابق این کشور دوشنبه آینده به منظور گفت‌وگو درباره اوضاع شبه جزیره «کریمه» به روسیه می‌رود. تیموشنکو خود شخصا تصمیم به سفر به روسیه گرفته است.

نخست وزير اوکراين : تسليم فشارهاي روسيه نمي شويم

نخست وزیر اوکراین گفت کشورش تسلیم اقدامات تحریک آمیز روسیه نخواهد شد. درحالی که سرپرست وزارت دفاع اوکراین از ورود شش هزار نیروی نظامی روسیه به خاک اوکراین خبر داد، آرسنی یاتسنیوک، نخست وزیر، می گوید کشورش تسلیم اقدامات تحریک آمیز نخواهد شد.

یاتسنیوک در نشست کابینه اوکراین گفت:«شورای امنیت سازمان ملل متحد دو تصمیم اتخاذ کرد: نخست، تشکیل هیاتی ناظر و دیگری ایجاد مکانیزمی برای مشاوره سریع. همه دنیا ناظر تحولات است و همه دنیا حمایتش را از تمامیت سرزمینی و حاکمیت دولت اوکراین ابراز کرده است.»

یاتسنیوک در ادامه گفت حضور نظامی نصفه و نیمه روسیه در شبه جزیره کریمه چیزی جز اقدام تحریک آمیز نیست و تلاش روسیه برای تحریک اوکراین به اقدام نظامی ناکام مانده است. یاتسنیوک افزود:« کاملاً متوجه طرح روسیه برای ایجاد یک اوستیای جدید در خاک اوکراین هستیم.» به گفته سرپرست وزارت دفاع اوکراین روسیه نیرویی به استعداد شش هزار تن مهیا و سی خودرو زرهی در جمهوری خودمختار کریمه مستقر کرده است. به گفته او اقدام روسیه از جمله سد کردن ورودی به ساختمان های دولتی توسط نیروهای ناوگان دریای سیاه روسیه نقض توافق نامه همکاری روسیه و اوکراین است.

آماده‌باش‌ نظامیان‌ اوکراین‌ برای‌ مقابله‌ با روسیه

«اولکساندر ترچینوف» رئیس‌جمهور موقت اوکراین برای رویارویی با روسیه به ارتش این کشور اعلام آماده‌باش داد. به گزارش شبکه «اسکای‌نیوز»، «اولکساندر ترچینوف» رئیس‌جمهور موقت اوکراین امروز به نیروهای ارتش این کشور اعلام کرده است که خود را برای رویارویی با روسیه آماده کنند.

این تصمیم پس از آن اتخاذ شد که «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه از پارلمان این کشور خواست مجوز اقدام نظامی در «کریمه» را صادر کند. نیروهای ارتش روسیه دیروز به درخواست دولت محلی کریمه که گرایشات روسی دارد، مسئولیت حفاظت از برخی اماکن مهم این منطقه را بر عهده گرفتند.