به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۰۰:۰۵
 
۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۲/۱۰ ساعت ۱۷:۴۶
کد مطلب : ۴۰۲۰۶
به دليل تاثیر تحريم‌ها؛

صندوق جهاني پول: روسیه وارد بحران شد

گروه اقتصادي: با هشدار صندوق بین‌المللی پول نسبت به تاثیر تحريم‌ها بر روسیه، فشارهای اقتصادی بر رئیس‌جمهور این کشور تشدید می‌شود.
صندوق جهاني پول: روسیه وارد بحران شد
به گزارش فرارو به نقل از اسکای نیوز، صندوق بین المللی پول هشدار داد که تاثیرات ناشی از ناآرامی های اوکراین باعث شده روسیه وارد بحران اقتصادی شود. آنتونیو اسپیلیمبرگو، اقتصاددان این سازمان در حالی این گفته را تایید کرد که از کاهش شدید پیش بینی رشد اقتصادی این کشور در سال 2014 از 1.3 درصد به 0.2 درصد خبر می داد. تنها سه هفته پیش از این بود که صندوق رشدی بالاتر را برای روسیه پیش بینی کرده بود.

این واکنش در پی نگرانی های عمیق ناشی از تاثیرات خروج سرمایه از روسیه شکل گرفت که تنها در سال 2014 معادل 100 میلیارد دلار برآورد شده است. تشدید تحریم ها علیه اشخاص و شرکت های روسی نزدیک به ولادیمیر پوتین که در واکنش به جدا کردن کریمه از اوکراین توسط غرب اعمال شده، به عنوان دلیل اصلی تعدیل رتبه روسیه عنوان شد.

اسپیلیمبرگو در این باره گفت: «اگر رشد منفی در دو، سه ماهه متوالی را رکود تعریف کنیم، روسیه در حال حاضر دچار رکود شده است. تمامی این مسائل در کنار هم، تاثیر بسیار منفی بر فضای سرمایه گذاری دارد. انتظار می رود افت سرمایه گذاری که از سال 2013 آغاز شده، طی سال جاری ادامه یابد.»

اقتصاد روسیه در سه ماهه نخست سال جاری میلادی در مقایسه با سه ماهه پیش از آن انقباضی 0.5 درصدی را تجربه کرد. آژانس رتبه بندی استاندارد اند پورز نیز روز جمعه توانایی روسیه در بازپرداخت بدهی ها را به منفی BBB کاهش داد.
اسپیلیمبرگو که رئیس هیات صندوق بین المللی پول در مسکو است می گوید کاهش ارزش روبل طی ماه های اخیر، بر تورم تاثیر خواهد گذاشت و پیش بینی قیمت مصرف کننده طی سال 2014 را بیش از شش درصد افزایش خواهد داد.