به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۰۰:۰۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۴/۲۱ ساعت ۱۶:۲۰
کد مطلب : ۳۴۶۷۶۴

تشییع جنازه شینزو آبه در توکیو

تشییع جنازه شینزو آبه در توکیو
گروه بین الملل: مراسم بزرگداشت شینزو آبه، نخست‌وزیر پیشین ژاپن که هدف ترور قرار گرفت،  در محفلی خصوصی با حضور اعضای خانواده و بستگانش انجام شد، با این حال حضور گسترده مردمی مقابل معبد محل برگزاری مراسم در توکیو چشمگیر بود.
این مراسم در میان تدابیر شدید امنیتی برگزار شد و به همین مناسبت پرچم‌ها در شهر توکیو نیمه افراشته شدند و هزاران نفر از مردم عادی هم در مراسم تشییع جنازه شرکت کردند.ماشین نعش‌کشی جسد آبه هم پس از عبور از خیابان‌های توکیو، بنا به سنت بودایی‌ها به محل سوزاندن جسد او رفت. شینزو آبه جمعه گذشته حین سخنرانی در یک کمپین انتخاباتی در شهر نارا در جنوب ژاپن به ضرب گلوله از پای درآمد و جان باخت. به دنبال آن، موضع حزب حاکم او در انتخابات مجلس علیا تقویت شد.
ضارب مردی ۴۱ ساله به نام "تتسویا یاماگامی" است که در بازداشت به سر می‌برد. او به پلیس گفت که آبه را از آن بابت هدف قرار داد که گمان می‌کرد این سیاستمدار با سازمانی که او از آن منزجر است، ارتباط داشت.  گرچه مراسم گرامیداشت آبه صرفا با حضور اعضای خانواده و نزدیکان او بود اما صف‌های طویلی از مردمی تشکیل شد که برخی از آنها لباس سیاه به تن کرده و برای ادای احترام به معبد بودایی "زوجو" آمده بودند.تسوکاسا یوکاوا ۴۱ ساله که آبه را "نخست‌وزیری فوق‌العاده" توصیف می‌کند که "کارهای بسیاری برای ارتقا جایگاه ژاپن در عرصه جهانی انجام داد"، می‌گوید: نتوانستم بر این غم و اندوهم غلبه کنم و برای همین برای گذاشتن گل و خواندن دعا به اینجا آمدم.   
یوکو تاکهیسا که پرستاری ۵۱ ساله است و در نزدیکی توکیو زندگی می‌کند، گفت: نفرت‌انگیز است. کارهای زیادی می‌شد برای جلوگیری از این اتفاق انجام داد. با وجود اینکه گزارش‌هایی هست از اینکه ضارب قبل از حمله تفنگ دست‌سازش را امتحان کرده بود، هیچکس او را به پلیس گزارش نداد.ساتوشی نینویو، رئیس کمیسیون ملی امنیت عمومی ژاپن که ناظر بر پلیس است و در کابینه هم جایگاه دارد، متعهد شد که بررسی کاملی از هرگونه قصور امنیتی انجام دهد. با این حال پلیس محلی ژاپن به وجود نواقصی در برنامه حفاظت از این سیاستمدار عالی‌رتبه که در روز روشن هدف تیراندازی قرار گرفت، اذعان دارد.
ترور شینزو آبه موجی از خشم و بهت در جهان به راه اندخت. وزیر خارجه ژاپن می‌گوید که بیش از ۱۷۰۰ پیام تسلیت از سمت ۲۵۹ نهاد بین‌المللی، کشور و منطقه رسیده است.   
در مراسم  فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن و تعدادی از رهبران ارشد حزب حاکم حضور داشتند. بعد از مراسم بزرگداشت در معبد، ماشین  حمل جنازه آبه در مقرهای اصلی سیاسی توکیو به حرکت درآمد و سپس به سمت مقر حزب و دفتر نخست وزیری رفت.
برچسب ها: شینزو آبه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها