به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۹ - ۱۸:۱۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۵/۰۶ ساعت ۰۸:۵۸
کد مطلب : ۳۴۹۵۹۲

کراکن مظنون به نقض تحریم‌های ایران

کراکن مظنون به نقض تحریم‌های ایران
گروه اقتصادی: روزنامه نیویورک تایمز گزارش داد که وزارت دارایی آمریکا در حال تحقیق درباره فعالیت یکی از بزرگترین صرافی‌های ارز دیجیتال جهان به ظن نقض تحریم‌های ایران است.
شرکت رمزارز کراکن، مظنون است که به کاربران ایرانی اجازه خرید و فروش ارز دیجیتال داده در حالی که داد و ستد با شهروندان ایران در آمریکا به دلیل تحریم‌های اقتصادی ممنوع است.
نیویورک تایمز به نقل از منابعی که نامشان را نبرده، گزارش داده است که اداره کنترل سرمایه‌های خارجی وزارت دارایی آمریکا (OFAC) از سال ۲۰۱۹ در حال تحقیق درباره شرکت کراکن است و انتظار می‌رود این صرافی را به دلیل نقض تحریم‌های ایران و چند کشور دیگر جریمه کند.
با رشد بازار ارز دیجیتال در سال‌های اخیر، تبادل رمزارز به یکی از شیوه‌های پولشویی یا دور زدن تحریم‌ها و محدودیت‌های اقتصادی تبدیل شده است.سال گذشته وزارت دارایی آمریکا هشدار داده بود که تجارت رمز ارز «به صورت بالقوه کارآیی تحریم‌های آمریکا را کاهش داده است».
در آن زمان سندی منتشر شد که در آن از صرافی‌های ارز دیجیتال خواسته شده بود برای شناسایی مکان مشتریان از ابزارهای تشخیص موقعیت جغرافیایی استفاده کنند.
نیویورک تایمز نوشته است که با سقوط بازار ارز دیجیتال در ماه‌های اخیر و اعلام ورشکستگی چند شرکت بزرگ در آمریکا، دستگاه‌های نظارتی با دقت بیشتری این بازار را زیر نظر گرفته‌اند.
کراکن شرکتی خصوصی به ارزش حدود ۱۱ میلیارد دلار است که به مشتریانش اجازه خرید و فروش یا پس‌انداز رمز ارزهای مختلف را می‌دهد.این صرافی دیجیتال پیش از این هم به دلیل مبادلات ممنوع جریمه شده بود.
به گزارش نیویورک تایمز جسی پاول، مدیر عامل کراکن در مکالمه‌ای داخلی در سال ۲۰۱۹ به کارکنان شرکت گفته است که اگر سود این صرافی از جریمه‌‌های احتمالی بیشتر شود، حاضر است مقررات را زیر پا بگذارد.
به گزارش نیویورک تایمز نام کراکن در ارتباط با تحریم‌‌ها در نوامبر سال ۲۰۱۹ و زمانی مطرح شد که یک کارمند سابق بخش مالی این شرکت به نام نیتان پیتر رونیون، کراکن را متهم کرد که از حساب‌هایی در کشورهای زیر تحریم سود می‌برد.بر اساس اسناد پرونده شکایت  رونیون از شرکت کراکن، او اوایل سال ۲۰۱۹ این مسئله را با مدیر مالی شرکت مطرح کرده بود.
همان سال اداره کنترل دارایی‌های آمریکا تحقیقات از کراکن را با محور تحریم‌های ایران آغاز می‌کند. به گفته منابع نیویورک تایمز مشتریانی از سوریه و کوبا هم که از سوی آمریکا تحریم‌ شده‌اند در این صرافی حساب داشته‌اند.بر اساس اسناد اخیر کراکن که به دست نیویورک تایمز رسیده، این شرکت ۱۵۵۲ کاربر ساکن ایران داشته و از سوریه و کوبا هم به ترتیب ۱۴۹ و ۸۳ حساب در این صرافی باز شده است.
بعد از حمله اخیر روسیه به اوکراین هم جسی پاول، مدیر عامل کراکن یکی از مهم‌ترین چهره‌های بازار رمز ارز بود که در برابر بستن حساب‌های مشتریان روس مقاومت و مخالفت کرد.


 
برچسب ها: ارز دیجیتال
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها