به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۹ - ۱۷:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۶/۱۸ ساعت ۱۷:۰۱
کد مطلب : ۳۵۷۲۷۶

اردوغان: یکی از سران داعش در ترکیه دستگیر شد

گروه بین‌الملل: رئیس جمهور ترکیه، از دستگیری «ابو زید» یکی از سران داعش در خاک کشورش خبر داد.
اردوغان: یکی از سران داعش در ترکیه دستگیر شد
رجب طیب اردوغان، در پرواز بازگشت از سفر خود به بالکان، به خبرنگاران گفت نیروهای امنیتی ترکیه «ابو زید» را که نام اصلی‌اش بشار خطُاب غزال الصمیدعی بود، در ترکیه شناسایی و دستگیر کردند. به گزارش رسانه‌های ترکیه، اردوغان گفت که سازمان امنیت کشورش ارتباطات این «تروریست» در سوریه با استانبول را از مدت‌ها پیش زیر نظر گرفته و مطلع شده بود که او از راه غیر قانونی وارد خاک ترکیه شده است.
او افزود که مأموران «میت»، سازمان امنیت خارجی و داخلی ترکیه در همکاری با اداره کل امنیت و پلیس استانبول، این فرد را بازداشت کردند.
رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد که این فرد در بازجویی‌های اولیه خود را «قاضی» وزارت دادگستری و وزارت آموزش و پرورش معرفی کرده و تا قبل از دستگیری از مدارک شناسایی جعلی استفاده کرده بود. اردوغان یادآوری کرد که یک گزارش دو ماه پیش شورای امنیت سازمان ملل فردی با نام رمز «ابو زید» یا «استاد زید» را یکی از سران اصلی داعش نامیده است. با این حال، رسانه‌های ترکیه بعید ندانستند که الصمیدعی در واقع ابو حسن الهاشمی القرشی، شهروند عراقی باشد که فعلا خلیفه خودخوانده داعش است. رسانه‌های ترکیه در ساعات اخیر تصویر یک فرد لاغر و نحیف اندام را که در دست نیروهای امنیتی ترکیه است، منتشر کردند.
داعش در میانه اسفند سال ۱۴۰۰، مرگ خلیفه خود، ابو ابراهیم القرشی را تایید، و دوران خلیفه جدید با نام ابو حسن الهاشمی القرشی را اعلام کرد. ابو ابراهیم القرشی بهمن پارسال در عملیات هلی‌برن نیروهای آمریکایی در شمال غرب سوریه از پای درآمد. خلافت اسلامی شام و عراق، موسوم به داعش از تابستان سال ۱۳۹۳ خورشیدی با حملات برق‌آسای جنگجویان مسلح افراطی به بخش‌های وسیعی از عراق و سوریه به روی کار آمد و حکومت خود را زیر رهبری ابوبکر البغدادی در سه سال نخست با خشونت‌، عملیات پیاپی تروریستی و هراس‌افکنی بی‌سابقه در خاورمیانه حفظ کرد. اما البغدادی، که او هم عراقی بود، روز پنجم آبان ۱۳۹۸ در ادلب سوریه با فرمان دونالد ترامپ کشته شد. او که در مخفیگاهش با هشت بالگرد آمریکایی غافلگیر شد، با جلیقه انفجاری خود را منفجر کرد. خلافت «داعش» از سال ۱۳۹۶ متزلزل شده بود و بسیاری از سرزمین‌های زیر سلطه خود در عراق و سوریه را از دست داد و شماری از سران و فعالان آن، راهی نقاط دیگر شدند. این احتمال مطرح است که برخی از این افراد، در نقاطی از جمله در افغانستان، در تلاش برای بازسازی داعش هستند.
برچسب ها: رجب طیب اردوغان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها