به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۹ - ۱۸:۰۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۷/۱۷ ساعت ۱۱:۰۱
کد مطلب : ۳۶۲۵۹۲

ویژگی های یک داروخانه خوب

گروه کسب و کار : ویژگی های یک داروخانه خوب به دکوراسیون، جریان کاری و مدیریت صحیح آن مربوط می‌شود که در این گزارش به بررسی آنها میپردازیم
ویژگی های یک داروخانه خوب
به گزارش پایگاه خبری بهار نیوز و به نقل از گروه معماران شهرآرا، ویژگی های یک داروخانه خوب به دکوراسیون، جریان کاری و مدیریت صحیح آن مربوط می‌شود. در ادامه این مطلب این موراد رو مورد بررسی قرار می‌دهیم.

مدیریت داروخانه
در داروخانه هم مثل هر ســازمان دیگری برای بازدهی و عملکرد بالا، به سیستم مدیریت قوی و کارامد نیاز است.  مدیریت داروخانه شامل دو بخش: مدیریت منابع داروخانه و مدیریت منابع انسانی می‌شود.

•    مدیریت منابع داروخانه:
 شامل اقداماتی هست که در داروخانه برای فروش بهتر داروها، اقلام بهداشتی، تجهیزات پزشکی ، آرایشی و… باید انجام شود. برای مثال مشاوره تخصصی و کاربردی به مراجعین در این زمینه‌ها، یکی از روش‌های مدیریت منابع داروخانه است که به فروش بیشتر محصولات کمک زیادی می‌کند.

•    مدیریت منابع انسانی:
داروخانه جزء مشاغل خدماتی است و  بیشترین تماس با ارباب‌رجوع توسط پرسنل انجام می‌شود؛ در نتیجه، احساسی که در مشتری‌ها ایجاد می‌شود وابسته به نحوه رفتار و عملکرد منابع انسانی داروخانه است، پس مدیریت پرسنل اهمیت زیادی دارد.
همچنین برای پیشبرد بهتر کارها در سریع‌ترین زمان ممکن، تعداد پرسنل باید متناسب با میزان مراجعه افراد به بخش‌های مختلف باشد. اگر تعداد پرسنل کمتر از تعداد مناسب باشد، کارها با بی‌نظمی، سردرگمی و کُندی پیش می‌رود؛ از طرف دیگر اگر تعداد پرسنل بیشتر از تعداد مناسب باشد، باعث می‌شود منابع مالی‌تان به هدر برود.
این نکته را نیز درنظر بگیرید که اگر قصد دارید به صورت آنلاین هم فعالیت کنید، نیاز به حداقل 2 پرسنل جداگانه برای این کار دارید.

نکاتی که باید در مدیریت منابع انسانی درنظر گرفته شود:
1.    انتخاب تعداد پرسنل
2.    توجه به توانایی پرسنل و دادن مسئولیت متناسب با آن
3.    بیان مسئولیت‌ها، خواسته‌ها و انتظارات از کارکنان به‌صورت شفاف و واضح
4.    آموزش مداوم به پرسنل در رابطه با مسئولیت‌های حرفه‌ای، مسائل ارتباطی و کار گروهی

دکوراسیون داروخانه
دکوراسیون داروخانه، فاکتور دیگری است که داروخانه خوب و بد را از هم جدا می‌کند!
مراجعین داروخانه از هر سن و قومیتی هستند، به همین دلیل طراحی و چیدمان آن اهمیت زیادی دارد، چون هر فرد یا بیمار بتواند در مدت زمان کوتاهی که در این مکان حضور دارد احساس آرامش داشته باشد. اهمیت رعایت بهداشت دراین فضا یکی دیگر از نکاتی است که باید درنظر گرفته شود.
طراحی دکوراسیون داروخانه، شامل کانترها، قفسه‌بندی‌ها، رنگ، و نور می‌شود. این روزها داروخانه‌های قدیمی و سنتی با ظاهری شلوغ و نازیبا، جای خود را به داروخانه‌های مدرن داده‌اند؛ داروخانه‌هایی که هر چیزی از بخش‌های مختلف گرفته تا داروها، به صورت اصولی و کاربردی در جای مناسب خود قرار دارند.
در طراحی دکوراسیون داروخانه مدرن، سلیقه داروساز در دکور داروخانه خود و نیازهای او اولویت اول را دارد. بعد از مشخص شدن این موضوع، جانمایی و چیدمان اصولی بخش‌های مختلف دارویی، آرایشی بهداشتی، مادر و کودک، ارتوپدی، و مکمل‌های ورزشی اهمیت زیادی دارد.

 ویژگی های یک داروخانه خوب

طراحی دکوراسیون داروخانه مدرن چه ویژگی‌هایی دارد؟
دیزاین باکیفیت دکور داروخانه، طراحی است که متناسب با شرایط ملک، کاربردی بودن فضا در اولویت قرار بگیرد و از رنگ‌ها هوشمندانه استفاده شود (بهتر است از رنگ‌های خنثی استفاده کنید و بخش‌هایی که می‌خواهید جلب توجه بیشتری داشته باشند از رنگ‌های خاص به صورت اصولی استفاده کنید)
در طراحی داخلی داروخانه، باید بین بخش‌های مختلف ارتباط فضایی خوبی وجود داشته باشد. اگر بخش‌های مختلف داروخانه با دسترسی نامناسب کنار یکدیگر قرار بگیرند، سرعت و کیفیت ارائه خدمات کم می‌شود.
ارتباط فضایی در بخش دارویی: برای سرعت بیشتر، بهتره بخش نسخه پیچی بین بخش دارویی و انبار قرار بگیرد.
ارتباط فضایی در بخش آرایشی و بهداشتی: اگر بخش آرایشی بهداشتی، مکمل‌های ورزشی، ارتوپد، مادر و کودک در کنار یکدیگر قرار دارند، بهتر است با ایجاد تفاوت در متریال، رنگ، طراحی قفسه‌ها، و یا قرار دادن ویترین نمایشی و یا فلاورباکس، از هم جدا شوند. همچنین بهتر است کاربرد یا اسم هر بخش هم مشخص شود.

ارتباط فضایی در بخش انبار: میز داروهای ترکیبی، سینک و یخچال نزدیک یکدیگر باشند؛ همچنین بخش استراحت پرسنل، رختکن و محل غذا خوردن پرسنل نیز نزدیک یگدیگر باشد.
ارتباط فضایی اتاق مشاوره: برای راحتی مسئول فنی و مراجعین، باید اتاق مشاوره دو درب مجزا داشته باشد. بهتر است اتاق مشاوره نزدیک درب ورودی/خروجی داروخانه باشد.
ارتباط فضایی اتاق مدیریت: اتاق مدیریت در داروخانه باید در قسمتی باشد که حریم آن حفظ شود و دسترسی به آن نیز راحت باشد. در زمان ملاقات با مدیریت، افراد متفرقه نباید به محصولات موجود در انبار دید داشته باشند. مدیریت در داخل اتاق خود بتواند به بخش‌‍‌های مختلف داروخانه نظارت و دسترسی داشته باشد. می‌توانید جزئیات طراحی و اجرای یک نمونه دکوراسیون داروخانه مدرن را در مقاله لینک داده شده در سایت اتاق ببینید.
دکوراسیون کلی فضای داروخانه مهم است اما دو بخش اهمیت بیشتری نسبت به سایر قسمت‌ها دارد: کانتر و قفسه بندی‌‌ها. در ادامه درباره‌ی آن‌ها توضیحات بیشتری می‌دهیم.

کانتر و پیشخوان داروخانه
کانتر داروخانه علاوه بر ظاهر زیبا، باید با بقیه‌ی بخش‌های داروخانه نیز هماهنگی داشنته باشد؛ این هماهنگی می‌تواند از نطر متریال، رنگ و طرح باشد. برای مثال اگر برای داروخانه قفسه‌بندی کِرو یا منحنی استفاده می‌شود، درنتیجه کانتر هم باید به صورت منحنی طراحی شود. و یا برای مثال اگر در داروخانه از رنگ خاص در کنار سفید استفاده می‌شود، بهتر است در کل کانتر و یا بخش‌هایی از آن نیز مورد استفاده قرار بگیرد (این مورد نیاز به مهارت و تشخیص طراح دارد تا تاثیر معگوس در زیبایی فضا نداشته باشد).
کانتر داروخانه باید به صورتی طراحی شود تا از ازدحام جمعیت در بخش‌های مختلف جلوگیری شود. حتی می‌توان با طراح خاص و هماهنگ با کل دکوراسیون داروخانه، قسمت‌های مختلف مثل صندوق، آرایشی و دارویی را از یکدیگر جدا کرد.
ارتباط فضایی بخش‌های مختلف داروخانه نیز یکی از موارد که در سرعت و کیفیت انجام کارها تاثیرگذار است. برای مثال بهتر است بخش نسخه‌پیچی، میز مسئول فنی و اتاق مشاوره نزدیک یکدیگر باشند. 
پشت کانتر که محل کار پرسنل هست نیز اهمیت زیادی دارد. باید به اندازه‌ی کافی جا برای قرار دادن وسایل و محصولات ضروری وجود داشته باشد و فضای کاری کارکنان شلوغ و به هم ریخته نشود.

قفسه داروخانه
تابه‌حال برای همه پیش آمده که وارد فروشگاه و یا داروخانه‌ای شویم و نگاه‌مان به‌طور مداوم روی محصول موردنظرمان سُر بخورد اما نتوانیم ردی از آن پیدا کنیم. این تجربه نه تنها برای مشتریان بلکه ممکن است برای پرسنل هم پیش بیاید و نتوانند سریع محصول یا محصولات مورد نظر مشتریان را پیدا کنند. می‌توان گفت تمام عناصر طراحی داخلی داروخانه، در چیدمان قفسه‌ بندی داروخانه خلاصه می‌شود.
قفسه‌بندی‌ها برای نمایش محصولات داروخانه کاربرد دارند و یکی از عامل‌های اصلی در فروش بیشتر هستند
قفسه بندی مدرن و کاربردی، به شما کمک می‌کند تا داروخانه منظمی داشته باشید و چیدمان و برداشتن محصولات و داروها برای پرسنل داروخانه‌تان راحت‌تر و سریع‌تر انجام شود.
نمونه‌ای از قفسه‌ داروخانه، قفسه اپن شلف است که معمولا در داروخانه‌ها با متراژ بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد و مشتری‌ها لذت دست زدن و برداشتن محصولات را  در این نوع شلف داروخانه احساس می‌کنند.
علاوه بر زیبایی قفسه بندی‌ها، چیدمان صحیح و منظم محصولات نیز اهمیت زیادی دارد.

ویژگی های یک داروخانه خوب

قفسه‌بندی داروخانه شامل دو بخش زیر می‌شود:
•    قفسه‌بندی انبار:

این نوع قفسه‌ها باید به صورتی باشد که پرسنل دسترسی راحتی به داروها و اقلام مورد نیاز داشته باشند. نکته مهم دیگر نحوه‌ی چیدمان و کنار هم قرار گرفتن انواع قفسه بندی است تا هم فضا برای عبور کارکنان در کنار هم وجود داشته باشد و موقه برداشتن محصولات با یکیدیگر تداخل نداشته باشند و هم اینکه از حداکثر فضا استفاده شود.

•    قفسه بندی فروشگاه داروخانه:
این قفسه‌ داروخانه می‌تواند با ویترین یا رگال ترکیب شوند و یا رنگی باشند.

انواع شلف داروخانه:
•    قفسه با شلف‌های شیشه‌ای
•    قفسه های منحنی با خطوط کِرو
•    قفسه بندی با ترکیب ام دی اف و پروفیل
•    قفسه بندی تمام ام دی اف با رنگ خاص

طراحی لوگو و هویت بصری داروخانه
در کنار همه موارد مهمی که تا حالا به ان‌ها اشاره کردیم، نباید از تبلیغات و برندسازی داروخانه خود غافل شوید. علاوه بر روش‌های مختلف بازاریابی آنلاین (تبلیغات اینستاگرام، تبلیغات بنری و ...) و بازاریابی آفلاین (شرکت در همایش‌ها، تبلیغات محیطی، و ...)، داشتن لوگو و هویت بصری اختصاصی خودتان نیز اهمیت زیادی دارد.
چراکه لوگو در دکوراسیون داروخانه‌، لباس پرسنل، ست اداری‌، اوراق اداری، و حتی در بسته‌بندی‌های فروش آنلاین‌تان نیز قابل استفاده است و شما را حرفه‌ای تر نشان می‌دهد.
اگر قصد دارید به عنوان یک داروخانه معتبر به مشتریان معرفی شوید، لازم است به دنبال طراحی لوگو داروخانه تان باشید. با این کار اعتماد مردم را نیز جلب می‌کنید و حس امنیت و اطمینان را در آن‌ها به وجود می‌آورید. هویت بصری، یکی از راهکارها برای ایجاد تمایز با رقیبان‌تان است.

نتیجه گیری
در این گزارش سعی کردیم تا ویژگی های یک داروخانه خوب را مانند مدیریت منابع داروخانه و مدیریت منابع انسانی، دکوراسیون و... را بررسی کنیم تا بتواند راهگشای داروسازان و داروخانه ها باشد. اگر عامل دیگری نیز وجود دارد که به نظر شما مهم است، در بخش نظرات بیان نمایید.
 
برچسب ها: داروخانه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها