به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۹ - ۱۳:۱۶
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۹/۰۱ ساعت ۱۰:۲۰
کد مطلب : ۳۷۰۸۲۵

ایران مواد کافی برای ساخت چند بمب اتم دارد

ایران مواد کافی برای ساخت چند بمب اتم دارد
گروه بین الملل: مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت تهران برای ساخت چند بمب اتمی، به اندازه کافی اورانیوم غنی‌شده در اختیار دارد. کشورهای غربی می‌گویند با توجه به تحولات ایران روی مذاکرات هسته‌ای تمرکز نمی‌کنند.
رافائل گروسی،  اعلام کرد که آژانس ایران را یک قدرت اتمی نمی‌داند و هیچ اطلاعاتی از برنامه ایران برای ساخت سلاح اتمی ندارد.  ایران در سطح تولید اورانیوم غنی‌‌شده کنونی به ساخت بمب اتمی نزدیک شده و قادر است چند بمب اتمی بسازد.
او در عین حال افزود که ایران به نقطه بدون بازگشت نرسیده و یک قدرت هسته‌ای محسوب نمی‌شود اما باید با جدیت تلاش کرد که به آن نقطه نیز نرسد. مذاکرات برجام از جمله به علت عدم شفاف‌سازی ایران در مورد منشا اورانیوم در سه تاسیسات اعلام نشده از چند ماه پیش عملا به بن‌بست رسیده است.
شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پنجشنبه ۲۶ آبان با تصویب یک قطعنامه‌ از ایران خواست که هر چه سریع‌تر برای شفاف‌سازی در مورد ذرات پیدا شده اورانیوم در تاسیسات اعلام‌نشده خود همکاری کند. اما تهران در ارتباط با قطعنامه شورای حکام رویکرد منفی در پیش گرفته است. این در حالی است که اگر ایران به قطعنامه شورای حکام پایبند نباشد و به آن عمل نکند ممکن است پرونده هسته‌ای به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع شود.

 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها