به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۰۰:۰۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۲/۰۵ ساعت ۱۴:۱۵
کد مطلب : ۳۹۴۲۰

بودجه تئاتر در سال 93 افزایش نداشته است

گروه فرهنگ وهنر: در مراسم جشن اردیبهشت تئاتر کشور که در مشهد برگزار شد، از برگزیدگان اردیبهشت تئاتر خراسان رضوی تجلیل به عمل آمد.
بودجه تئاتر در سال 93 افزایش نداشته است
در این مراسم از سید جواد رحیم‌زاده در بخش کودکان و نوجوانان و شیده یزدانی و حمیدرضا شجری به عنوان بازیگران خردسال تقدیر شد. میثم نویریان به عنوان طراح صحنه و مهرداد لایزال به عنوان آهنگساز شایسته تقدیر شناخته شدند. در بخش خیابانی از محمد بهاگیر هنرمند تربت جام و محمود کریمی در بخش طراح نور تقدیر شد. رضا باباجانی دیگر هنرمندی بود که در این جشن در بخش طراحی پوستر و بروشور مورد تقدیر قرار گرفت. همچنین از مهدی مصباحی در بخش عکاسی تئاتر و معین محب‌علیان به عنوان مترجم تقدیر شد.

جوایز این بخش توسط حسین طاهری، مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی کشور اهدا شد. در بخش دوم تقدیر از برگزیدگان که با حضور فریندخت زاهدی، سیاوش طهمورث، علی احمدی، انوشیروان ارجمند و رضا حسینی انجام گرفت، از سحر رضوانی به عنوان بهترین بازیگر زن و مهدی ضیاءچمنی به عنوان بهترین بازیگر مرد تقدیر شد. مهسا غفوریان در در بخش کارگردانی و نویسندگی مورد تقدیر گرفت که در بخش نویسندگی این جایزه به سحر رضوانی نیز اهدا شد.

همچنین از سروش طاهری به عنوان بازیگر ویژه تقدیر شد. در این برنامه که در تالار اصلی تئاتر شهر مشهد برگزار شد، معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اردیبهشت تئاتر در ایران به این معنی است که تئاتر برای همه مردم کشور است و همه باید در آن شرکت کنند و از دیدن نمایش‌ها لذت ببرند. علی مرادخانی افزود: خراسان مشرق ایران است و من این اردیبهشت تئاتر را به فال نیک می‌گیرم که از مشرق ایران شروع شده است. اردیبهشت تئاتر یعنی تئاتر برای همه و ما در پی همگانی کردن آن هستیم.

وی ادامه داد: ما در حوزه تئاتر مشکلات زیر ساختی داریم و در یک مدت کوتاه نمی‌شود این موارد را حل کرد. ما دو راه داریم یا به خرج‌های روزمره برسیم یا اینکه کار زیرساختی بکنیم. اما شناسنامه مجموعه ما این است که چه امکانات و زیرساختی را تحویل مدیران بعدی بدهیم. این مقام مسئول همچنین اظهار کرد: ما باید به سمت جذب سرمایه در بخش خصوصی برویم و کاری کنیم که تئاتر مشتری داشته باشد و در چنین شرایطی موفقیت حاصل شده است. ما باید شرایط متوازنی در اقتصاد هنر ایجاد نماییم.

مرادخانی با بیان این که بودجه تئاتر در سال 93 افزایشی نداشته است، اظهار داشت: میزان بودجه وزارت ارشاد برای حمایت از تئاتر کشور بدون افزایش نسبت به سال گذشته بوده است و ما تصمیم داریم از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این زمینه کمک بگیریم و لازم است، استانداران هر استان به همراه سایر مسئولین در فراهم کردن سریع‌تر این عرصه توجه جدی داشته و اقداماتی انجام دهند.

مرادخانی عنوان کرد: همان گونه که وزیر ارشاد در جلسه رای اعتماد در مجلس اظهار داشتند هنر تئاتر به عنوان رشته‌ای که به دیپلماسی فرهنگی کشور کمک کند، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ بنابراین در راستای حمایت مادی و معنوی این هنر قدیمی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برنامه‌ریزی کرده‌ایم و باید از نظر بودجه و حمایت توجه ویژه‌ای به آن شود تا هر چه زودتر شاهد رفع این مشکل باشیم.

وی با اشاره به این که باید شرایطی ایجاد شود که تئاتر مخاطب پسند باشد اظهار کرد: در صورتی می‌توان در اقتصاد هنر تئاتر فعال بود که سرمایه‌گذاران بخش خصوصی به دیدن نمایش جذب شوند و تئاتر برای آنها جذاب باشد. همچنین مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز در سخنانی اظهار داشت : تئاتر همچون نگین درخشانی بر پیشانی هنر خراسان رضوی می درخشد و موفقیت‌های هنرمندان این سرزمین در سال گذشته نمونه‌ای از این ادعاست.

سیدسعید سرابی خطاب به هنرمندان گفت: شما ققنوسی پرکشیده‌اید و در سال ۹۲ افتخاراتی به تئاتر خراسان اضافه کرده‌اید. وی ادامه داد: فراموش نکنیم که تئاتر اساسا معنویت، هنر و اندیشه است و این تعریف با تعاریف دیگر تئاتر در منافات نیست. تئاتر مترادف با فرهنگ است و حتی می توانیم بگوییم که چراغی است برای مردم تا حقایق را ببینند و این هنر در تاریخ بشری بی شک از منزلت بالایی برخوردار است.

سید سعید سرابی ادامه داد: این هنر همچون نگین درخشان بر پیشانی هنر استان می درخشد و خوشحلیم که خراسان رضوی آغاز گر جشن های تئاتر کشور است.

وی همچنین اظهار کرد: سال گذشته سال درخشانی برای تئاتر خراسان رضوی بوده است. ما در این سال اولین جشنواره تئاتر فجر را همزمان با تهران برگزار کردیم و اکران هایی عمومی زیادی در شهر داشتیم. همچنین جوایز مختلف کسب کردیم و تولید نمایش به صورت مستمر در شهرستان ها ادامه داشته است. این مدیر هنری ادامه داد: از آقای مرادخانی مدیر کل هنرهای نمایشی وزارت ارشاد می خواهم تا نگاه ویژه ای به استان خراسان رضوی و شهر مشهد داشته باشند.

سرابی با اشاره به این که امسال با عنوان اقتصاد و فرهنگ نامگذاری شده است؛ تصریح کرد: باید به تئاتر به عنوان عنصر تعالی فرهنگ توجه شود و ما متأسف هستیم که به واسطه نبود امکانات به اندازه شأن هنرمندان تئاتر استان نتوانستیم از آنها حمایت بیشتری کنیم. وی افزود: توجه به استعدادیابی جوانان در این عرصه و تولید و اجرای تعداد بیشماری از نمایش‌ها در سالن‌های تئاتر مشهد و شهرستان‌های خراسان رضوی در سال گذشته نشان‌دهنده افزایش فعالیت هنرمندان استان ما بوده است.
مرجع : ايسنا