به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۹ - ۱۷:۳۴
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۱/۰۷ ساعت ۲۱:۰۵
کد مطلب : ۳۹۴۴۳۹

سردرگمی در مورد ساعت رسمی لبنان

سردرگمی در مورد ساعت رسمی لبنان
گروه بین الملل: به دنبال اختلاف بین مقام‌های مذهبی و سیاسی لبنان در مورد این که ساعت رسمی کشور، چه زمانی یک ساعت جلو کشیده شود، مردم این کشور احتمالا دو زمان متفاوت را تجربه خواهند کرد.
نجیب میقاتی، نخست‌وزیر لبنان، گفته است که تغییر ساعت برای استفاده بیشتر از روشنایی روز به بعد از ماه رمضان موکول می‌شود؛ تصمیمی که موجب می‌شود مسلمانان بتوانند یک ساعت زودتر افطار کنند.اما مقام‌های مسیحی می‌گویند که تغییر ساعت مثل سال‌های اخیر باید در آخرین یکشنبه ماه مارس اجرا شود. تعداد زیادی از کسب و کارها هم از این روش پیروی کرده‌اند.
این مناقشه نشان‌دهنده اختلافات عمیق در کشوری است که در آن جناح‌های مسیحی و مسلمان در اواخر دهه ۱۹۷۰ و دهه ۱۹۸۰ درگیر جنگ داخلی شدند و مناصب حکومتی بین نماینده‌های ادیان تقسیم می‌شود.
روز پنجشنبه  میقاتی، که مسلمان سنی مذهب است، گفت که تغییر ساعت رسمی تا نیمه شب ۲۰ آوریل به تاخیر انداخته می‌شود. او دلیل این تصمیم را اعلام نکرد اما بسیاری از کارشناسان معتقدند که او با این کار به دنبال افزایش محبوبیت خود در ماه رمضان است. ماه رمضان امسال از ۲۲ مارس تا ۲۱ آوریل است.با جلو نکشیدن ساعت در زمان مقرر مسلمانان می‌توانند یک ساعت زودتر (حدود ساعت شش بعد از ظهر بجای ساعت هفت) در هنگام غروب آفتاب، افطار کنند.
اما کلیسای مارونی لبنان، که نهادی تاثیرگذار در این کشور است، مخالفت خود را با این تصمیم اعلام کرده و آن را «غافلگیرکننده» توصیف کرده است.
تعدادی از سازمان‌های مهم لبنانی هم گفته‌اند که در مورد این تصمیم بی‌اعتنا خواهند ماند. دو شبکه خبری لبنان، «ال‌بی‌سی‌آی» و «ام‌تی‌وی» بامداد روز یکشنبه ساعت خود را جلو کشیده‌اند.
خط هوایی میدل‌ایست، که هواپیمایی ملی لبنان است، تلاش کرده تا راه حل میانه‌ای پیدا کند. این خط هوایی گفته که ساعت‌ها و سایر وسایل زمان سنجی‌اش به وقت زمستانی باقی خواهند ماند اما زمان پرواز‌ها به دلیل جلوگیری از بروز مشکل با برنامه‌های زمانی جهانی، تطبیق داده می‌شوند.
مشکل دیگر مربوط به افرادی است که از موبایل یا سایر وسایل الکترونیکی استفاده می‌کنند. زمان این وسایل خودکار تغییر می‌کند و بسیاری از ارائه دهندگان این خدمات برای تاخیر در جلو کشیدن ساعت، اقدامی نکرده‌اند.
کیم غطاس، روزنامه‌نگار لبنانی، در توییتر نوشت که تصمیم دولت برای خودداری از تغییر ساعت موجب «اخلال شدید در برنامه‌های مسافرت، تماس از راه اپلیکیشن زوم و زمان‌بندی خودکار تلفن‌ها» شده است.
برچسب ها: لبنان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها