به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۰۰:۰۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۵/۰۳ ساعت ۱۱:۴۱
کد مطلب : ۴۱۸۰۳۵

در طول بارداری مصرف کافئین را کم کنید

در طول بارداری مصرف کافئین را کم کنید
گروه علمی: امروزه بیشتر مردم دنیا از نوشیدنی هایی مانند چای و قهوه در طول روز استفاده می کنند و از سوی دیگر بسیاری از نوشیدنی های صنعتی نیز حاوی مقادیری کافئین هستند. در این میان متخصصین معتقدند مصرف این ماده باید در دوران بارداری به شدن محدود شود.

به گزارش سیناپرس، متخصصین تغذیه معتقدند؛ بهتر است در هنگام بارداری مصرف نوشیدنی های کافئین دار محدود شده و به طور خاص به زنان هشدار می دهند در دوره حاملگی به ویژه از مصرف نوشیدنی های انرژی زا اجتناب کنند.

دکتر دیوید نلسون از مرکز پزشکی جنوب غربی دانشگاه تگزاس در این رابطه گفت: نوشیدنی های انرژی زا حاوی مقادیر متفاوتی کافئین هستند، بنابراین پیش از مصرف آن ها بهتر است برچسب های اطلاعات غذایی موجود روی این محصولات را بررسی کنید تا متوجه شوید که چه مقدار کافئین و سایر مواد تشکیل دهنده آنها وجود دارد.

دکتر نلسون خاطرنشان کرد: محتوای کافئین نوشیدنی های انرژی زا می تواند از ۵۰ میلی گرم تا ۵۰۰ میلی گرم متغیر باشد. بر اساس دستورالعمل های بهداشتی، در طول بارداری یا هنگام تلاش برای باردار شدن، زنان باید کمتر از ۲۰۰ میلی گرم کافئین در روز مصرف کنند.

به گفته کالج آمریکایی متخصصان زنان و زایمان، به نظر نمی رسد؛ این سطح با سقط جنین یا زایمان زودرس مرتبط باشد. با این حال، رابطه بین مصرف کافئین و محدودیت رشد جنین هنوز نامشخص است.

برای درک بهتر این موضوع بهتر است بدانیم یک فنجان قهوه حاوی کمتر از ۱۰۰ میلی گرم کافئین بوده و یک نوشابه حدود ۳۴ میلی گرم کافئین دارد. در این میان بر خلاف تصور، نوشابه های رژیمی حاوی کافئین بیشتری بوده حدود ۴۶  میلی گرم کافئین دارد.مطالعات انجام شده در این حوزه نشان می دهد مصرف حدود ۵۰۰ میلی گرم کافئین در روز خطر سقط جنین را اندکی افزایش می دهد.

دکتر نلسون در این رابطه خاطرنشان کرد: محدود کردن مصرف کافئین ممکن است دشوار باشد زیرا این ماده به شدت اعتیاد آور بوده و علائم ترک می تواند شامل سردرد، خستگی و خواب آلودگی، خلق و خوی افسرده، تحریک پذیری و مشکل در تمرکز باشد.

به همین دلیل کاهش تدریجی مصرف کافئین طی چند هفته قبل از برنامه ریزی برای بارداری، یا زمانی که متوجه می شوید باردار هستید، می تواند به جلوگیری از ترک مصرف این ماده کمک کند.

در خاتمه دکتر نلسون چند راهکار برای کمک به ترک این ماده در طول بارداری پیشنهاد می کند که عبارتند از ورزش منظم، خوردن غذاهای سالم، نوشیدن آب زیاد، استراحت یا چرت زدن و پیروی از یک برنامه منظم خواب.
برچسب ها: کافئین بارداری
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها