به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۹ - ۱۶:۴۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۵/۱۳ ساعت ۱۱:۴۰
کد مطلب : ۴۱۹۸۵۵

ارتباط گرما با اشتها چیست؟

ارتباط گرما با اشتها چیست؟
گروه سلامت: گرمای بیش از حد می‌تواند باعث ایجاد حالت تهوع، ضعف یا سرگیجه شود و حتی ممکن است اشتهای خود را از دست بدهید.به گزارش سلامت، مطالعه‌ای موردی در چین نشان داد که افزایش 1 درجه سانتیگراد (1.8 درجه فارنهایت) در دما ممکن است مصرف غذا را تا 0.11 درصد کاهش دهد. وقتی در یک محیط گرم قرار دارید، در واقع اشتهای کمتری دارید و کالری کمتری برای خنک کردن بدن خود مصرف می‌کنید.

 عوامل زیادی به غیر از دما می‌توانند بر اشتها تاثیر بگذارند، اما «تفاوت‌های قطعی» در میزان کالری مصرفی افراد در هوای گرم و سرد وجود دارد. افراد در آب و هوای گرم‌تر معمولاً کالری کمتری می‌خورند، زیرا خوردن این کالری‌ها در واقع گرما تولید می‌کند و می‌تواند بدن را حتی بیشتر گرم کند.

مقدار گرمای تولید شده از هضم به عنوان "اثر حرارتی غذا" شناخته می‌شود. غذاهای پر پروتئین بیشترین اثر حرارتی را دارند، بنابراین غذاهایی مانند مرغ، گوشت گاو، لوبیا، تخم‌مرغ، عدس و غذاهای دریایی ممکن است با شروع هضم، شما را بیشتر گرم کنند. آنها را به طور کامل حذف نکنید، اما آگاه باشید که این موارد ممکن است دمای بدن را کمی بیشتر افزایش دهند.

هنگام برنامه‌ریزی یک لیست مواد غذایی در طول موج گرما، باید هیدراتاسیون را همراه با اثر حرارتی غذا در نظر بگیرید. عرق کردن روش بدن برای خنک ماندن است، اما تعریق بیش از حد بدون بازگرداندن مایعات می‌تواند منجر به کم‌آبی بدن شود که می‌تواند منجر به گرمازدگی، تشکیل سنگ کلیه و سایر نگرانی‌های سلامتی شود.

غذاها می‌توانند بین 20 تا 30 درصد از مایعات دریافتی روزانه ما را تامین کنند، بنابراین می‌توانیم با افزایش مصرف غذاهایی که محتوای آب بیشتری دارند مانند میوه‌ها و سبزیجات، هیدراته بمانیم. نوشیدن شش تا هشت لیوان آب یا مایعات دیگر می‌تواند به جبران مقدار از دست رفته در روزهای گرم کمک کند. 

این نکته را در نظر بگیرید که هرکسی نیازهای متفاوتی به مایعات دارد. مقداری که یک فرد برای هیدراته ماندن نیاز دارد بر اساس عوامل مختلفی مانند سطح فعالیت، سن و مدت زمانی که در گرما سپری می‌شود، بستگی دارد. غذاهای یخ‌زده ممکن است بهترین گزینه در طول موج گرما به نظر برسند، اما در واقع ممکن است در درازمدت احساس گرمای بیشتری در شما ایجاد کنند. 

وقتی یک بستنی می‌خوریم یا یک نوشیدنی بسیار سرد می‌نوشیم، بلافاصله تسکین می‌یابیم. اما اگر کالری در آن بستنی یا نوشیدنی وجود داشته باشد، باعث شروع اثر حرارتی چرخه غذا می‌شود. و بنابراین در نهایت دمای بدن خود را افزایش خواهیم داد.

غذاهایی که برای هضم انرژی بیشتری مصرف می‌کنند، مانند غذاهای پروتئینی و غنی از فیبر، بدن را در حین هضم گرم می‌کنند. اما حذف غذاهای غنی از مواد مغذی راه حلی نیست، به خصوص برای افرادی که باردار، شیرده هستند یا سوء‌تغذیه دارند. توصیه می‌شود که بر هیدراته ماندن و خوردن غذاهای غنی از مواد مغذی تمرکز کنید تا در طول موج گرما خنک و ایمن بمانید.
برچسب ها: گرما اشتها
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها