به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۹ - ۱۴:۵۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۶/۰۱ ساعت ۱۲:۰۳
کد مطلب : ۴۲۳۶۸۹

درمان گرفتگی عروق قلبی با آنژیوگرافی【سال2023】

گروه سلامت: افراد بسیاری هستند که با بیماری های قلبی دست و پنج نرم می کنند و به دنبال یافتن راه حلی برای درمان این بیماری هستند.
درمان گرفتگی عروق قلبی با آنژیوگرافی【سال2023】
گاهی اوقات مشکل قلبی به حدی تشدید می شود که سبب گرفتگی عروق قلب می گردد که در این صورت بهترین دکتر آنژیوگرافی در تهران، روش آنژیوگرافی را برای بیمار تجویز می کند. در این روش با مواد و ابزار خاصی، رگ های قلبی بیمار باز می شوند و فرد از این مشکل رهایی می یابد اما باید پس از جراحی نیز به نکات مراقبتی که پزشک توصیه می کند اهمیت دهد تا مجددا عروق قلبی گرفته نشوند. اگر شما نیز می خواهید با کمک پزشکان متخصص در شهر خود، بیماری قلبی تان را درمان کنید، می توانید به سایت های جراحا، لند اسپای، تاپتنا، پزشک24 و ... مراجعه نمایید تا پزشک مورد نظر خود را بیابید.

آنژیوگرافی چیست؟
آنژیوگرافی قلب و عروق امکان دارد در اولین نظر درمانی سخت و پرخطر به نظر برسد، ولی در حقیقت یک تکنیک تشخیصی برای درمان بیماران قلبی عروقی است که کمک بزرگی به جراحان و متخصصان قلب می کند. آنژیوگرافی یک روش درمانی کم خطر محسوب می شود که برای حل مشکلات عروقی و بررسی بهتر گرفتگی عروق استفاده می شود. در طی انجام روش آنژیوگرافی قلب، دکتر متخصص بخش کوچکی از کشاله ران یا مچ دست بیمار را با کمک یک مایع بی حس کننده موضعی بیهوش می کند. در وهله بعدی رنگی از طریق کاتتر تزریق می شود که لوله ای بسیار نازک و منعطف است. در واقع این ماده با دستگاه اشعه ایکس قابل تشخیص است و به لطف این مایع انسداد و اختلالات عروقی مشاهده می شود. با کمک این ماده مشکلات قلب با جزئیات کامل و دقیق بر روی مانیتور دستگاه بصورت تصویر آنژیوگرافی نمایش داده می شود.

انواع آنژیوگرافی قلب
پزشکان متخصص می توانند که آنژیوگرافی عروق کرونر را از طریق شریان های دست و کشاله ران انجام دهند. در آنژیوگرافی کشاله ران، بیمار باید چند ساعت بعد از جراحی کیسه شنی را در کشاله ران قرار دهد تا خونریزی متوقف شود. ولی در رابطه با آنژیوگرافی دست اینطور نیست و فرآیند آنژیوگرافی ساده تر است. در کل بیش از هفتاد درصد آنژیوپلاستی و آنژیوگرافی در سطح شریان رادیکال انجام می شود. ممکن است از خودتان بپرسید که آنژیوگرافی قلب چگونه از دست انجام می شود؟ در پاسخ به این سوال می توان ذکر کرد که در کشور ما با ورود دستگاه های مدرن و یادگیری تکنیک های منحصر به فرد و فوق العاده توسط جراحان و متخصصین قلب منحصر به فرد، آنژیوگرافی مچ دست بسیار رواج یافته است. پس از تشخیص بیماری های قلبی عروقی توسط آنژیوگرافی، بیشتر بیماری های عروقی با آنژیوپلاستی درمان می گردند.

انواع آنژیوگرافی

نکات مراقبتی پس از انجام آنژیوگرافی قلب
بعد از انجام روش آنژیوگرافی عروق کرونر، بیمار باید حدود 4 الی 5 ساعت یا یک روز تحت نظر دکتر باشد تا شرایط بدن او بررسی شود. ولی پس از آن با اجازه دکتر بیرون می آید. برای مدیریت بیماران پس از آنژیوگرافی، رعایت نکات زیر در منزل بسیار مهم است:
•    شما باید از قرار گرفتن در محیط های بسیار سرد یا بسیار گرم و در ضمن محیط های استرس زا اجتناب کنید.
•    شما نباید مواد کافئین دار و سیگار بکشید.
•    میوه ها، سبزیجات تازه و مقدار زیادی آب در طول روز بخورید تا مواد کنتراست را از بین ببرید.
•    داروهای توصیه شده را مطابق دستور دکتر مصرف کنید و از قطع ناگهانی داروها یا تغییر مقدار و مدت آنها پرهیز کنید.
•    مقدار چربی و نمک را در رژیم غذایی روزانه خود کنترل کنید.
•    شما باید تا 2 روز بعد از آنژیوپلاستی از بلند کردن اجسام سنگین و خم شدن بیش از حد خودداری کنید.
•    شما می توانید روز بعد از ترخیص حمام کنید.
•    در صورت وجود تورم یا کبودی در محل آنژیوگرافی، باید به دکتر متخصص تان اطلاع دهید.شما
•    به تدریج، پس از بهبودی، می توانید رژیم غذایی عادی خود را از سر بگیرید.

چه کسانی باید آنژیوگرافی انجام دهند؟
هم اکنون انجام آنژیوگرافی عروق کرونر برای بیماران اورژانسی کاملا ضروری و اجباری می باشد. در حقیقت کسانی که درد قفسه سینه به طور شدید دارند و به اورژانس مراجعه می کنند باید سریعاً به بخش آنژیوگرافی بیمارستان انتقال یابند تا آنژیوگرافی فوری برایشان انجام گردد و رگ بسته شده قلب با کمک استنت یا فنر باز شود. در صورت لزوم
کسانی که اخیراً درد قفسه سینه را تجربه کرده اند و معاینه اولیه آن ها تنگی شدید عروق کرونر را نشان داده است، باید در اسرع وقت خود را برای آنژیوگرافی آماده کنند. در بیمارانی که به هر علتی (مانند تعویض دریچه) نیاز به جراحی قلب دارند، باید پیش از عمل، شرایط عروق قلب شان با آنژیوگرافی مشخص شود.

چه کسانی باید آنژیوگرافی انجام دهند؟

آیا آنژیوگرافی قلب خطرناک است؟
در واقع بسیاری از افراد از انجام دادن آنژیوگرافی قلب می ترسند زیرا این گونه تصور می کنند که اگر این جراحی را انجام دهند، ممکن است خطرات بسیاری جان آن ها را تهدید کند. اگر بخواهیم پاسخ این سوال را بدهیم باید بگوییم که خیر، یکی از کم عارضه ترین فرآیند های تشخیصی آنژیوگرافی می باشد. در صورتی که بیمار دچار فرسودگی رگ باشد احتمال پارگی رگ بیمار زیاد است اما به طور کلی در بیشتر مواقع این جراحی تحت نظر پزشک متخصص با کمترین عارضه پایان می یابد.

کلام آخر
آنژیوگرافی قلب جزو روش های بسیار متداول برای درمان گرفتگی عروق است که امروزه پزشکان برای رفع مشکلات قلبی، این روش را برای بیماران تجویز می کنند. ما سعی کردیم در این مقاله مطالب مفیدی در رابطه با آنژیوگرافی قلب در اختیار شما قرار دهیم تا بتوانید به راحتی برای انجام این جراحی تصمیم بگیرید و اطلاعات کافی نسبت به آن ها داشته باشید. از این که تا پایان این مقاله با ما همراه بودید از شما بسیار ممنونیم و در صورتی که هر گونه انتقاد یا پیشنهاد در رابطه با این موضوع دارید، می توانید از طریق سایت جراحا یا jaraha.com در میان بگذارید.
 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها