به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۹ - ۱۹:۲۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۶/۰۶ ساعت ۱۹:۰۳
کد مطلب : ۴۲۴۸۳۴

راه‌ها در لبنان به بن‌بست ختم می‌شود

راه‌ها در لبنان به بن‌بست ختم می‌شود
گروه بین الملل: روزنامه اعتماد نوشت: لبنان این روزها نه تنها رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر ندارد، بلکه شرایط بهداشتی، دارویی، ذخایر گندم و تامین برق و حامل‌های انرژی این کشور هم به محاق رفته است.کشوری که روزگاری عروس خاورمیانه لقب گرفته بود، امروز به عروس سیاه‌بختی تبدیل شده که در دالانی تاریک و بدون هیچ روزنه امیدی همچنان بی‌هدف در حال حرکت است.
به گفته کارشناسان، نه تنها تحولات در منطقه خاورمیانه و آشتی و نزدیکی ریاض و تهران بلکه فشارهای فرانسه و دخالت‌های آمریکا هم نتوانسته‌اند تغییری در این شرایط بحرانی لبنان به وجود آورند.
امروز می‌توان گفت صحنه سیاسی لبنان مانند دریایی یخ‌زده است و آن‌قدر ضخامت یخ‌هایش زیاد شده‌ که بزرگ‌ترین کشتی‌های یخ‌شکن هم قادر به گشودن راهی در میان آن نیستند. نمایندگان طیف‌های مختلف لبنانی نیز چنان در نقش خود فرو رفته‌اند که باید ابتدا هر یک از طیف‌ها را متوجه حساسیت و وخامت اوضاع کرد و بعد از آن در پی نزدیک کردن آنها به یکدیگر بود.
به گفته یکی از تحلیلگران، امروز صحنه سیاسی لبنان دیگر شبیه به قطعات پازل هم نیست، چون قطعات پازل به هر شکل با هارمونی خاصی در کنار هم قرار می‌گیرند، اما قطعات موجود در صحنه سیاسی لبنان چنان زمخت و انعطاف‌ناپذیر شده‌اند که امکان قرار گرفتن در کنار یکدیگر را ندارند و همانند قطب‌های مشابه آهن‌ربا حضور هر یک از این قطعات، دیگری را از آن نقطه دور می‌کند.
حتی رسانه‌های لبنانی هم به این امر اعتراف کرده‌اند و روزنامه الجمهوریه اخیراً با اشاره به تلاش‌های لودریان فرستاده ویژه رئیس‌جمهور فرانسه به لبنان برای یافتن راه برون‌رفت از این بحران، آن را به حفر چاه به وسیله سوزن تشبیه کرد و نوشت: تصور نمی‌شود تلاش‌های پاریس بتواند در این امر راهگشا باشد.
باید اذعان کرد، لبنانی‌ها آن‌قدر در تصور دخالت‌های طرف‌های مختلف خارجی زندگی کرده‌اند که دیگر چیزی جز دخالت خارجی را برای حل مشکل خود متصور نیستند و باور ندارند با کمی به عقب برگشتن می‌توانند گره کوری را که جاده سیاسی این کشور را در تقاطع انتخاب رئیس‌جمهور به طور کامل مسدود کرده و همه آنها را در بن‌بست خود متوقف کرده، به دست خودشان باز کنند.
برچسب ها: لبنان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها