به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۹ - ۱۹:۲۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۷/۱۶ ساعت ۲۳:۵۵
کد مطلب : ۴۳۲۶۳۸
جنگ خونین در جنوب اسرائیل و غزه؛ بایدن دستور کمک بیشتر به اسرائیل را صادر کرد

کشته‌‌های دو طرف از ۱۱۰۰نفر عبور کرد؛۷۰۰ اسرائیلی؛ ۴۱۰ فلسطینی

گروه بین‌الملل: در حالیکه آمار رسمی کشته‌شدگان دو طرف به بیش از ۱۱۰۰ نفر رسیده، شورای امنیت سازمان ملل نشست اضطراری خود را برای بررسی بحران در جنوب اسرائیل و غزه برگزار کرد.
مسجدی در خان یونس، در جنوب نوار غزه که هدف حمله هوایی اسرائیل قرار گرفت
مسجدی در خان یونس، در جنوب نوار غزه که هدف حمله هوایی اسرائیل قرار گرفت
به گزارش بی بی سی، این جلسه به درخواست برزیل برگزار می‌شود که رئیس دوره‌ای شورای امنیت است. پیش از شروع نشست، گیلاد اردان نماینده اسرائیل در سازمان ملل با رسانه‌ها و شبکه فاکس آمریکا گفتگو کرد و حمله حماس به جنوب اسرائیل را «یازده سپتامبر ما» خواند. او گفت از شورای امنیت درخواست خواهد کرد حماس را «محکوم» و بر حق اسرائیل در دفاع از خود تاکید کند. ریاض منصور نماینده فلسطینی‌ها در سازمان ملل هم بعد با خبرنگاران صحبت کرد و گفت اسرائیل حق دفاع از خود را «مجوز کشتن» تفسیر می‌کند. او درخواست کرد نشست اضطراری سازمان کشورهای عرب در چند روز آینده در قاهره برگزار شود.
منصور گفت محصور کردن غزه، توانایی نظامی حماس را کاهش نداده و فقط درد و رنج همه مردم این منطقه را افزایش داده است. او گفت فلسطینی‌ها «کمتر از آدم نیستند» و «تحقیر انسانیت، نفی حقوق و نادیده گرفتن اشغال سرزمین و سرکوب مردم» فلسطین غیرقابل‌قبول است. پس از اینکه جو بایدن دستور کمک‌رسانی بیشتر به اسرائیل را صادر کرد، لوید آستین وزیر دفاع آمریکا گفت «بسرعت تجهیزات و منابع بیشتر از جمله مهمات» را برای این کشور تامین می‌کند. او گفت ناو هواپیمابر جرالد فورد و ناوچه‌های همراهش را به مدیترانه شرقی اعزام و اسکادران هواپیماهای جنگنده را در منطقه تقویت می‌کند. در همین حال شرکت هوایی بزرگ دنیا از جمله امریکن ارلاینز، لوفتهانزا، ار فرانس و رایان ار پروازهای خود به تل‌آویو را لغو کرده‌ند اما شرکت هوایی اسرائیل، ال آل، پروازهایش را هنوز برقرار نگه داشته است.
گزارش شده شهروندان بیش از ده کشور ناپدید شده یا کشته شده‌اند یا در دست حماس هستند.

شمار کشته‌شدگان فلسطینی به بیش از ۴۱۰ نفر رسید
شمار کشته‌شدگان در حمله‌های هوایی اسرائیل به غزه بیش از چهار صد نفر اعلام شد.
مقام‌های درمانی فلطسین می‌گویند شمار کشته‌شدگان در حملات هوایی اسرائیل به غزه به ۴۱۳ نفر رسیده است از جمله ۷۸ کودک و ۴۱ زن. اسرائیل می‌گوید مراکز نظامی حماس و خانه‌های فرماندهانش را هدف قرار داده اما بر اساس گزارش‌ها ساختمان‌ها و منازل غیرنظامی هم تخریب شده‌اند. ارتش اسرائیل می‌گوید دستکم ۴۰۰ شبه‌نظامی فلسطینی را در درگیری‌هایی که در جنوب اسرائیل جریان دارد کشته است. در همین حال شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل می‌گوید شمار کشته‌شدگان اسرائیلی در حمله حماس به بیش از هفتصد نفر رسیده است. ساعاتی پیش دفتر نخست‌وزیری اسرائیل کشته شدن ششصد نفر را تایید کرده بود اما گفته بود این آمار نهایی نیست.

جو بایدن دستور کمک بیشتر به اسرائیل را صادر کرد
کاخ سفید در بیانیه‌ای گفت جو بایدن دستور «کمک بیشتر» به اسرائیل را صادر کرده است. جزئیات این کمک هنوز منتشر نشده است. در همین حال خبرگزاری رویترز به نقل از دو مقام دولت آمریکا که نامشان را ذکر نکرده می‌گوید آمریکا چند ناو و هواپیمای نظامی را به هدف «بازدارندگی» به نزدیکی اسرائیل اعزام می‌کند از آنجا که دولت آمریکا حمله حماس را تلاشی برای جلوگیری از عادی شدن روابط اسرائیل و عربستان سعودی می‌داند. به گفته کاخ سفید، رئیس‌جمهور آمریکا و معاونش کامالا هریس در جلسه شورای امنیت ملی شرکت کرده و از آخرین تحولات مطلع شده‌اند و همچنان در جریان اوضاع قرار می‌گیرند. دیروز یکی از مقام‌های ارشد دولت آمریکا تایید کرده بود که مذاکرات سطح بالا با مقام‌های اسرائیلی برای کمک نظامی به این کشور آغاز شده است. کاخ سفید همچنین گفت دولت آمریکا در تماس دائم با دولت اسرائیل و دیگر دولت‌های منطقه است. بایدن دیروز در بیانیه‌ای بر حمایت «راسخ و تزلزل‌ناپذیر» آمریکا از اسرائیل تاکید کرده بود.

مروری بر آخرین اخبار
    دولت آلمان می‌گوید در میان کسانی که نیروهای حماس «ربوده» و به غزه برده‌اند شهروندان آلمان هم بوده‌اند. پیشتر تایید شد یک بریتانیایی هم که در ارتش اسرائیل خدمت می‌کرده در حمله حماس کشته شده است. آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا هم گفت گزارش‌هایی مبنی بر کشته شدن چند آمریکایی در اسرائیل دریافت کرده است. سفارت نپال در اسرائیل تایید کرد ده دانشجوی نپالی در حمله حماس کشته شده‌اند. حدود ۴۵۰۰ مددکار نپالی در جنوب اسرائیل کار می‌کنند.
    رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه بر پرهیز از دامن زدن به منازعه تاکید کرد و گفت از راه حل موسوم به دو دولت حمایت می‌کند: «ایجاد یک دولت مستقل و از نظر جغرافیایی یکپارچه فلسطینی بر اساس مرزهای ۱۹۶۷ و به پایتختی بیت‌المقدس، نباید بیش از این به تعویق انداخته شود.»
   حسین امیرعبداللهیان و فؤاد حسین، وزیران خارجه ایران و عراق، در گفتگوی تلفنی خواستار نشست اضطراری سازمان همکاری اسلامی شده‌اند. 
حملاتی که گروه شبه نظامی حماس روز شنبه آغاز کرد، شدیدترین درگیری بین این گروه و اسرائیل در چند دهه اخیر است. اسرائیل در تلافی، حملات هوایی گسترده ای به غزه انجام داده و نبرد در داخل خاک اسرائیل ادامه دارد.
    اسرائیل می گوید از زمان آغاز حملات از روز گذشته، ۶۰۰ نفر کشته شده اند. ۱۰۰ نفر ربوده و بیش از ۲۰۰۰ نفر مجروح شده اند.
    به گفته وزارت بهداشت غزه، حدود ۳۷۰ فلسطینی هم تاکنون در حملات اسرائیل به غزه کشته شده اند. شمار مجروحان هم ۲۲۰۰ نفر اعلام شده است.
    شاخه نظامی حماس امروز صبح اعلام کرد که تعدادی از سربازان و غیرنظامیان اسرائیلی را آزاد خواهد کرد.
    آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا گفته که گزارش هایی از کشته شدن شهروندان آمریکایی وجود دارد. سایر کشورها از جمله فرانسه،‌ اوکراین و تایلند کشته شدن شهروندانشان را گزارش کرده اند.

اولویت‌های فوری دولت اسرائیل چه مواردی است؟
فرانک گاردنر، خبرنگار امنیتی بی بی سی نوشت: برقراری مجدد امنیت در جنوب اسرائیل: این به معنای از بین بردن حضور باقیمانده افراد مسلح حماس است. اسرائیل همچنین باید حصار مرزی بین کشورش و غزه را تعمیر و مستحکم کند. از بین بردن یا کاستن توانایی حماس برای حمله به اسرائیل: اسرائیل هرگز موفق به انجام این کار نشده است. اسرائیل می‌داند که محل‌هایی را که در حملات هوایی اخیر ویران شده اند، به راحتی قابل بازسازی هستند. تهاجم زمینی توسط نیروهای اسرائیلی با پشتیبانی تانک‌ها یکی از گزینه‌های فعلی است، اما بی شک این امر باعث تلفات بزرگ از هر دو طرف خواهد شد، بعید است که حماس به این روش از بین برود.
از گسترش این درگیری به ویژه به کرانه غربی و لبنان جلوگیری شود: اگر گروه های موجود در این مناطق دعوت حماس را پذیرفته و دست به سلاح شوند. اسرائیل به شدت از این که در سه جبهه بجنگد، تحت فشار قرار می گیرد.
گروگان های اسرائیلی را که حماس در غزه نگهداری می کند، نجات دهد: نیروهای ویژه اسرائیل برنامه های دقیقی برای یک ماموریت نجات بالقوه طراحی کرده اند، اما خطرات آن زیاد است. حماس بطور قطع این مردان،‌ زنان و کودکان را در چندین مکان نگهداری می کند. جایی که تیم های نجات اسرائیلی قادر به نزدیک شدن بدون شناسایی نخواهند بود. مذاکرات برای آزای آن‌ها هم ممکن است ماهها حتی سال‌ها طول بکشد.

تلاش دیپلماتیک ترکیه برای توقف درگیری میان شبه نظامیان فلسطینی و اسرائیل
رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه از ادامه تلاش‌های دیپلماتیک این کشور برای توقف درگیری میان حماس و اسرائیل خبر داده است. به گزارش خبرگزاری آناتولی، اردوغان گفته: «ترکیه آماده است تمام تلاش خود را برای توقف هر چه سریعتر درگیری‌ها و کاهش تنش که با حوادث اخیر تشدید شده است انجام دهد.» او از طرفین خواسته از اقداماتی که باعث تشدید تنش در منطقه شود «اجتناب کنند.» رئیس جمهوری ترکیه گفت: «مسئله فلسطین ریشه اصلی مشکلات منطقه ماست، تا زمانی که این مسئله به طور عادلانه حل نشود، آرزوی صلح در منطقه ما همچنان ادامه خواهد داشت.»

رئیسی از دولت‌های مسلمان خواست در حمایت از فلسطین وارد میدان شوند
ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور اسلامی ایران در پیامی که رسانه‌های ایران آن را منتشر کرده‌اند از اتفاقات اخیر بعنوان «پیروزی درخشان مقاومت اسلامی فلسطین» یاد کرده و از دولت‌های مسلمان خواسته در حمایت از مردم فلسطین «صادقانه وارد میدان شوند.». در بخشی از این پیام آمده: « جمهوری اسلامی از دفاع مشروع ملت فلسطین دفاع می‌کند.»او خطاب به اسرائیل گفت: «معادله تغییر کرده است؛ جنگ‌طلبی به ضرر صهیونیست‌هاست. ملت فلسطین پیروز این میدان است.» شماری از مقامهای ایرانی از دیروز که حملات به اسرائیل آغاز شد به حمایت از حماس در این حمله پرداختند. محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران هم امروز اتفاقات اخیرا را «پیروزی غرور آفرین» خواند و به «مبارزان و مجاهدان فلسطین» تبریک گفته بود.

نتانیاهو با شماری از رهبران اروپا گفتگو کرد
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل گفته که امروز با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، اولاف شولتز، صدراعظم آلمان، جورجیا ملونی، نخست وزیر ایتالیا و ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا گفتگو کرده است. نتانیاهو گفته که رهبران این کشورها حمایت کامل خود را اسرائیل برای دفاع از خود به هر اندازه ای که لازم باشد، اعلام کرده اند.

نکاتی درباره نوار غزه

نوار غزه منطقه‌ای است به درازای ۴۱ کیلومتر و پنهای ۱۰ کیلومتر که توسط اسرائیل، مصر و دریای مدیترانه احاطه شده است. جمعیت این باریکه حدود دو میلیون و۳۰۰ هزار نفر است و یکی از بیشترین تراکم‌های جمعیتی در دنیا را دارد.
این منطقه ابتدا از سوی مصر اشغال شده بود ولی در جریان جنگ سال ۱۹۶۷ اسرائیل آن را تصرف کرد و سپس در سال ۲۰۰۵ نیروها و ۷۰۰۰ ساکن اسرائیلی را از آنجا خارج کرد. این منطقه هم اکنون تحت کنترل گروه شبه نظامی فلسطینی حماس است. از آن زمان اسرائیل و مصر تردد کالا و مردم به داخل و بیرون غزه را به دلیل آنچه اقدامات امنیتی نامیده‌اند، محدود کرده‌اند.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها