به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۰۰:۰۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۸/۱۰ ساعت ۱۲:۵۷
کد مطلب : ۴۳۷۱۵۱

جام جهانی مردان چطور به عربستان رفت

جام جهانی مردان چطور به عربستان رفت
گروه ورزشی:اینکه چطور عربستان توانست میزبانی جام جهانی ۲۰۳۴ را به دست بیاورد، موضوع قابل توجهی به نظر می‌رسد.به گزارش ورزش سه، با این حال جیانی اینفانتینو، رئیس فیفا قبلا فاش کرده بود، که جام جهانی در عربستان سعودی برگزار خواهد شد. وی در اینستاگرام خود نوشت: «دو دوره بعدی جام جهانی فوتبال در آفریقا (مراکش) و اروپا (پرتغال و اسپانیا) با سه جشنواره در آمریکای جنوبی (آرژانتین، پاراگوئه و اروگوئه) در سال ۲۰۳۰ و در آسیا سال ۲۰۳۴ برگزار خواهد شد (عربستان سعودی) در سال ۲۰۳۴. ۳ دوره، ۵ قاره و ۱۰ کشور درگیر میزبانی مسابقات. اینگونه است که فوتبال واقعاً جهانی می‌شود.
 
اما جانی اینفانتینو چطور با اطمینان اینگونه نتیجه‌گیری کرده است؟ این در شرایطی است که مهلت درخواست برای میزبانی جام جهانی ۲۰۳۴ روز شنبه به پایان رسید و استرالیا آخرین رقیب ممکن برای سعودی‌ها بوده است.فیفا در بیانیه‌ای خطاب به فدراسیون جهانی فوتبال اینطور به آن‌ها برای میزبانی پاسخ رد داده است: «اتحادیه فوتبال استرالیا (FA) در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما امکان پیشنهاد میزبانی جام جهانی فوتبال توسط شما را بررسی کرده‌ایم و پس از در نظر گرفتن همه عوامل به این نتیجه رسیده‌ایم که این اقدام را برای رقابت‌های ۲۰۳۴ انجام نخواهیم داد.»با این وصف به نظر می‌رسد این واقعیت که سعودی‌ها در کنگره فیفا اکثریت لازم را کسب می‌کنند، امری رسمی است. ضمن اینکه انجمن عربستان سعودی قبلاً اعلام کرده بود بیش از ۱۰۰ کشور حمایت خود را از میزبانی این کشور اعلام کرده‌اند.

چرا کشور‌های دیگر برای میزبانی درخواست ندادند؟
فیفا اخیرا تصمیمی بسیار مهم برای میزبانی جام جهانی ۲۰۳۰ گرفته و در این تورنمنت که هفت سال دیگر برگزار خواهد شد، اولین بازی‌های جام در اروگوئه، آرژانتین و پاراگوئه برگزار خواهد شد و بازی‌های باقی‌مانده در مراکش، اسپانیا و پرتغال برگزار می‌شوند.

این بدان معناست که فقط کشور‌های دو قاره آسیا و اقیانوسیه می‌توانند برای مسابقات ۲۰۳۴ درخواست دهند. عربستان سعودی تقریباً بلافاصله پس از آن اهداف خود را آمادگی خود را اعلام کرد و البته این موضوع به شدت از سوی آلمان مورد انتقاد قرار گرفته است. در واقع این روز‌ها عربستان هم به دلیل وضعیت حقوق بشر مانند قطر میزبان جام جهانی قبلی تحت فشار قرار دارد.

استرالیا تنها رقیب عربستان محسوب می‌شد. اما در حال حاضر این موضوع کاملا لغو شده است و استرالیایی‌ها در عوض می‌خواهند به دنبال گرفتن میزبانی جام باشگاه‌های جهان ۲۰۲۹ و قهرمانی آسیا ۲۰۲۶ زنان باشند.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها