به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۹ - ۱۳:۳۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۸/۱۱ ساعت ۰۹:۲۴
کد مطلب : ۴۳۷۲۴۹

دومین دریافت‌کننده قلب خوک هم درگذشت

دومین دریافت‌کننده قلب خوک هم درگذشت
گروه گوناگون: بیمار ۵۸ ساله‌ای که در سپتامبر قلب یک خوک را دریافت کرده بود، شش هفته پس از این جراحی درگذشت. در تاریخ پیوند اعضای حیوانی به انسان این سومین مورد مرگ پس از پیوند است.
او که دومین دریافت‌کننده قلب خوک بود، تنها شش هفته با قلب پیوندی زندگی کرد. آخرین آرزوی او این بوده که تجربیات او با قلب خوک برای کمک به دیگر بیمارانی که نیاز به پیوند قلب دارند موثر باشد. بیمار ۵۸ ساله درگذشته، یک هفته پیش از عمل پیوند در سپتامبر به بیمارستان منتقل شد. او در مرحله نهایی نارسایی قلبی بوده و کوتاه‌زمانی پیش از جراحی نیز به دلیل ایست قلبی مورد عملیات احیا قرار گرفته است. به دلیل شرایط حاد این بیمار پیوند عادی قلب برایش ممکن نبوده و در نهایت اداره غذا و داروی آمریکا مجوز اضطراری برای عمل پیوند قلب خوک را برای او صادر می‌کند. ابتدا همه چیز خوب پیش رفته است. در اولین ماه پس از عمل نشانه‌ای از پس زدن قلب جدید از سوی بدن بیمار مشاهده نشده و او در کنار خانواده‌اش بوده و فیزیوتراپی را آغاز کرده بود تا بتواند دوباره راه برود.
در چند روز اخیر قلب جدید نشانه‌هایی از پس‌زدن را نشان داده است. بیمارستان قصد دارد تحقیقات همه جانبه‌ای انجام دهد تا بفهمد پس از عمل پیوند چگونه می‌توان جلوی پس‌زدن بدن را گرفت.
پیوند اعضای بدن حیوانات به انسان، "پیوند خارجی" نامیده می‌شود. این عمل روزنه امیدی در سراسر جهان است تا بتوان با کمبود ارگان‌های قابل پیوند انسانی مقابله کرد. قبل از پیوند باید عضو حیوانی با بدن انسان گیرنده سازگار شود تا جلوی واکنش پس‌زدن بدن گرفته شود.
تحقیقات و آزمایش‌ها برای "پیوند خارجی" از دهه ۱۹۸۰ آغاز شد. یک مورد خاص در این زمینه، پیوند قلب یک میمون به یک نوزاد دختر در سال ۱۹۸۴ در کالیفرنیا بود. این نوزاد سه هفته پس از عمل پیوند درگذشت.
در ابتدای سال ۲۰۲۲ پزشکان متخصص پیوند، قلب یک خوک را که در آن تغییرات ژنتیکی داده شده بود به بیماری که مبتلا به یک بیماری کشنده قلبی بود، پیوند زدند. این بیمار ۵۷ ساله اما تنها دو ماه پس از پیوند قلب زنده ماند.

 
برچسب ها: قلب
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها