به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۰۰:۰۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۸/۱۸ ساعت ۱۲:۲۵
کد مطلب : ۴۳۸۳۲۰

اتفاق جدید در لیگ برتر فوتبال ایران 

اتفاق جدید در لیگ برتر فوتبال ایران 
گروه ورشی: هفته دهم رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران قرار است از فردا شروع شود و تیم‌های لیگ یک بار دیگر برابر همدیگر صف‌آرایی کنند. لیگ این دوره از جهات زیادی با لیگ‌های سال قبل متفاوت شده است و بزرگ‌ترین گواه آن هم همین آشفتگی کنونی است. اگرچه قرار است هفته دهم استارت بخورد و سایر تیم‌ها تا به الان باید ۹ بازی در جدول داشته باشند، ولی کم نیستند تیم‌هایی که فقط هشت و هفت بار به میدان رفته‌اند.
از سوی دیگر، وقفه‌های طولانی‌مدت در برگزاری بازی‌های لیگ که به دلیل غیرکارشناسانه انجام بازی‌های آسیایی یا اردوی تیم ملی رقم خورده، منجر به فشردگی این روز‌ها شده که صدای بسیاری از مربیان، خاصه آن‌هایی را که تیم‌هایشان در لیگ قهرمانان آسیا حضور دارند هم درآورده است. البته که به غیر از این موارد به نظر می‌رسد نگاه تعدادی از مربیان نسبت به فرمول همیشگی هم اندک تغییری کرده است.
سابقا تیمی که قصد داشت فاتح رقابت‌های لیگ برتر شود، اصل را بر کم گل خوردن می‌گذاشت. قهرمانی‌های متوالی پرسپولیس و تک قهرمانی استقلال در سال‌های اخیر در شرایطی به دست آمده که آن‌ها قریب به ۹۹ درصد اوقات بهترین خط دفاعی لیگ را در اختیار داشته‌اند. این موضوع تا به اینجای فصل حداقل بین تعدادی از مدعیان رعایت نشده است. اینکه تفکرات سرمربیان عوض شده یا ضعف‌های خط دفاعی را نتوانسته‌اند ترمیم کنند، موضوع مبهمی است که شاید در ادامه رقابت‌های لیگ برتر بیشتر مورد توجه قرار بگیرد. پرسپولیس فصل گذشته در شرایطی عنوان قهرمانی را به دست آورد که پس از ۳۰ مسابقه تنها ۱۳ بار دروازه‌اش باز شد. این بدان معنی است که این تیم به‌طور میانگین هر ۲.۳ مسابقه یک بار یک گل خورده است.
با تعمیم این موضوع بر رقابت‌های این فصل لیگ برتر و تا به الان می‌شود گفت که کمتر تیمی توانسته چنین استانداردی را رعایت کند. بهترین آمار تا به الان دوباره در اختیار همین تیم پرسپولیس است که پس از هشت مسابقه چهار بار گل خورده است. این یعنی آنکه به‌طور میانگین هر دو بازی یک بار، دروازه این تیم باز شده است. مسئله اینجاست که پرسپولیس هم از میانگین آماری که فصل پیش ثبت کرده عملکرد بدتری داشته، ولی باز در مقایسه با بقیه، تا به الان آمار بهتری داشته است.
نکته جالب اینکه پرسپولیس با چنین روندی، فعلا صدرنشین لیگ برتر نیست و استقلال، رقیب دیرینه آن‌ها صدر را با اختلاف امتیاز در اختیار دارد. در بین تیم‌های صدرنشین یا بهتر از آن، در بین تیم‌های مدعی، به غیر از پرسپولیس، استقلال آمار بهتری در خط دفاعی ثبت کرده و پس از هشت بازی پنج گل خورده است. این آمار برای استقلالی‌ها شاید برایشان فاکتور لازم برای قهرمانی محسوب نشود، ولی در مقایسه با سال گذشته، جهش قابل رشد این تیم را نشان می‌دهد. استقلال فصل پیش بعد از ۳۰ بازی ۲۲ بار گل خورد که برای قهرمانی چندان مساعد نبود.
در این زمینه شرایط برای سپاهان و تراکتور، دو تیم مدعی دیگر در مسیر قهرمانی از این هم بدتر است؛ سپاهان بعد از هفت بازی هفت بار گل خورده که میانگین یک گل خورده در هر بازی است که اصلا نمی‌تواند برای ژوزه مورایس و شاگردانش آمار خوبی باشد. تراکتور هم اگرچه میانگینی بهتر از سپاهان دارد، ولی با هشت گل خورده در ۹ بازی، بدترین آمار را در بین مدعیان تا به الان دارد. نکته عجیب‌تر اینکه این آمار در هفته گذشته حسابی به ضرر تیم‌های مدعی شد. به عبارت دیگر در یک هفته آمار گل‌های خورده تیم‌های مدعی افزایش چشمگیری پیدا کرد. استقلال صدرنشین در هفته پیش دو گل از شمس‌آذر خورد، سپاهان سه گل از ملوان دریافت و نهایتا پرسپولیس هم دو بار دروازه‌اش در تقابل با صنعت نفت باز شد تا شوک عجیبی به خط دفاعی تیم‌های مدعی وارد شود.
مرجع : روزنامه شرق
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها