به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۹ - ۲۳:۴۳
 
۲۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۳/۱۳ ساعت ۰۹:۵۸
کد مطلب : ۴۳۸۷۷
تاثیر افزایش جمعیت بر اقتصاد چه خواهد بود؟

اقتصاد ایران و پدیده‌ای به نام سونامی جمعیت

گروه اقتصادي: بحث های فراوانی در فضای آکادمیکی و مطبوعاتی در باب چرایی افزایش و عدم افزایش جمعیت صورت گرفته است. موافقین و مخالفین افزایش جمعیت در این میان با توجه به جنبه های مذهبی، فرهنگی وسیاسی خودبحث های جمعیت را ارائه کرده اند ولی در این میان نقش اقتصاد، کمرنگ جلوه نموده است.
اقتصاد ایران و پدیده‌ای به نام سونامی جمعیت
سید مصیب حسینی*

سوال این است که تاثیر افزایش جمعیت بر اقتصاد چه خواهد بود؟ آیا موجب رشد و پویایی اقتصاد می گردد؟ قطعا اگر پیش فرض بالا را صحیح بدانیم پاسخ خواهیم داد که بله، افزایش جمعیت نه تنها باعث رشد و پویایی اقتصاد، بلکه منجر به توسعه ی پایدار هم خواهد شد. عوامل تولید مهم و تاثیرگذار در اقتصاد عبارتند از سرمایه فیزیکی، مدیریت و نیروی کار. بنابراین اگر رشد جمعیت را به مثابه ی مهیا کردن این سرمایه ی انسانی برای ورود بر عرصه ی اقتصادی بپنداریم باید بپذیریم که این سرمایه، نیازمند ایجاد بستر های مناسب، برای رشد فکری، فرهنگی و معنوی است.

بنابراین، در اقتصاد، علاوه بر الزامات علمی باید به الزامات توسعه محورانه ی اقتصاد هم، توجه کرد وگرنه این فرض که افزایش جمعیت، موجب رشد و پویایی اقتصاد جوامع می شود بدون در نظر گرفتن بستر های رشد، راه به جایی نخواهد برد. ولی در اینجا احساس می شود که تناقضی آشکار بین پیش فرض های ذکر شده و تجربه ی کشور های غربی مشاهده میگردد که با توجه به رشد اندک و حتی بعضا نزدیک به صفر جمعیت این کشور ها، ولی ما شاهد اقتصاد پویا و توسعه ی پایدار هستیم.

برای پاسخ به این شبهه باید ابتدا تفکیکی بر اساس عوامل تولید اقتصاد بین کشور ها صورت بگیرد. معمولا کشور های جهان اول (توسعه یافته) کشور های سرمایه بر - یعنی برای تولید کالا در سرمایه ی فیزیکی، مزیت نسبی دارنند و یا به زبانی ساده تر برای تولید کالا از سرمایه فیزیکی بیشتری استفاده می کنند تا نیروی کار-هستند و کشور های کاربر عمدتا کشورهایی جهان سوم (در حال توسعه)هستند که برای تولید در نیروی کار مزیت نسبی دارند.

بنابراین بر اساس عملکرد نیروهای عرضه و تقاضا در اقتصادمی توان به این نتیجه رسید که در کشورهای سرمایه بر، چون قیمت نیروی کار بالاست و قیمت سرمایه های فیزیکی بعلت وفور آن پایین است،تمایل به استفاده از نیروی کار در تولید اندک و طبیعی است که انگیزه ی رشد جمعیت هم کاهش پیدا می کند. بنابراین کشور های غربی برای ایجاد توسعه ی پایدار، متکی به سرمایه ی فیزیکی هستند. اگر چه در بسیاری از همین کشورها اکنون هرم سنی نشان دهنده ی کهولت جمعیت است و آنها هم الزامات رشد جمعیتی را پذیرفته اند ولی در این مقاله بحث افزایش رشد جمعیت ناظر به کشور های جهان سوم یا در حال توسعه مانند ایران است.

اما تحلیل ها در اقتصاد لجام گسیخته ی ایران کمی متفاوت است. در اقتصاد ایران، ابتدا باید به این سوال پاسخ دهیم که هدف از رشد جمعیتی چیست؟ و با کدام معیار علمی به چنین ارزیابی رسیده ایم؟ حال که سیاست های کلی جمعیت، ابلاغ گردیده است آیا چشم انداز توسعه ی بلند مدت هم در نظر گرفته شده است؟ در دهه ی شصت شمسی، تجربه ی ناگوار افزایش رشد جمعیت، بر اساس اقتصاد ارزشی –بحبوحه ی دفاع مقدس - بدون راهکارهای علمی و عملی برای پاسخ دادن به نیاز های این طیف در دهه های بعدی منجر به بروز پدیده ای بنام سونامی جمعیت شد.

این سونامی در هر دوره هر آنچه را که سر راه خود می دید، می بلعید. تزریق منابع مالی کلان به اقتصاد ایران هم نتوانست جلوی ویرانگری این سونامی را بگیرد، به نحوی که وقتی این پدیده به دوران تحصیلات (ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان) رسید برای آموزش مجبور به چند شیفته کردن مدارس و استفاده از معلمان در چند شیفت پیاپی و پایین آمدن راندمان آموزشی شد.

زمانی که این سونامی به دانشگاه رسید ابتدا ظرفیت دانشگاه ها را افزایش دادیم و سپس زمانی که به این نتیجه رسیدیم که دانشگاههای دولتی پاسخگو این سونامی نیستند در کنار آن، موسسات آموزشی غیر انتفاعی را شکل دادیم که بعضا کیفیت آموزشی متناسب با دانشگاه های دولتی را عرضه نمی کردند که موجب خسران در نظام آموزش عالی گردید.

اکنون این طیف جمعیتی، نیازمند اشتغال می باشد و دولت به علت نبود زیرساخت های مناسب اقتصادی که در واقع ناشی از عدم پیش بینی این مشکلات هنگام ترویج سیاست های افزایش جمعیتی در دهه ی شصت بود که منجر به گریبانگیر شدن اقتصاد ایران با بیکاری قشر زیادی از جوانان گردید. این بیکاری باعث ایجاد اثرات ثانویه در جامعه از جمله به تعویق افتادن ازدواج گردید و در پی آن باعث بروز بسیاری از ناهنجاری های اجتماعی شد که ورود به این مسائل در حوصله ی این مقاله نمی گنجد.

بنابراین در شرایط فعلی که سیاست های کلی جمعیت ابلاغ گردیده است. دولت، با توجه به تجربه ی گذشته باید اهتمامی تام به مسئله ی آموزش، فرهنگ، بهداشت و اقتصاد نسل های بعدی داشته باشد و یک برنامه ریزی کلان و بلند مدت بر اساس اهداف کوتاه مدت انجام دهد تا بتواند با توجه به نیروی کار ماهر و سالم به یک رشد اقتصادی پویا برسد و از تجربه ی کشورهایی همانند سنگاپور، هند، مالزی و چین در استفاده ی بهینه از نیروی کار برای تسهیل رشد اقتصادی استفاده کند.

* دانشجوی اقتصاد دانشگاه شیراز

بهدانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۱۳ ۱۰:۰۸
در خصوص خبر جریمه پرونده کرسنت در تیتر اول ان را به احمدی نژاد نسبت دادید خدایی خجالت نمی کشید یعنی تا این اندازه ترسو هستید که حتی نمی توانید نام اقازاده معروف ودلال نفتی را بیاورید اخه چه ربطی به احمدی نزاد داره این نون شما خوردن ندارد دروغ تا کی (232778)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۱۳ ۱۰:۱۳
ما بدون واقع بینی به مسئله جمعیت نگاه می کنیم و تهدیدی واقعی به نام «پیر شدن جمعیت» را در کنار آرمان های ایده آل خود قرار می دهیم ...

شما به طرح اخیر مجلس نگاهی بیاندازید که با تعهدات فراوان تهیه شده که تردید فراوانی در اجرایی شدن بخش های مهم و اثرگذار آن است ضمن آن که بخش های از آن هیچ تاثیری در افزایش ازدواج و فرزندآوری ندارد. این طرح حتی کاملا مسئله سربازی را نادیده گرفته در حالی که تمامی کارشناسان سربازی را جزء 4 تا 5 عامل مهم تاخیر در ازدواج می دانند ... (232781)
نظم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۱۳ ۱۰:۲۱
کارشناسی کیلویی چنده؟! (232787)
مریم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۱۳ ۱۰:۲۵
سیاست افزایش جمعیت کاملا غیر علمی است و اثار سوئ زیادی بر زندگی مردم در سال های اینده خواهد داشت (232792)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۱۳ ۱۳:۵۷
شما براساس کدام تحقیق علمی این ادعا را می کنید ؟ بر طبق بررسی دقیق علمی با روند فعلی رشد جمعیت در 50 سال آینده جمعیت ایران 30 میلیون خواهد شد که آنهم پیر است که این یک فاجعه بزرگ خواهد بود در ضمن همین امروز اگر کارگران افغانی نباشند ایران با کمبود نیروی کار مواجه میشود (232850)
بی نام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۱۳ ۱۷:۲۱
1- اول این که تحقیق علمی نمی خواد آن چیز که عیان است چه حاجت به بیان است ؟ با همین بی آبی ، کمبود انرژی،آمار روز افزون بزهکاری،وضعیت بد اقتصادی و گرانی ، فرار مغزها به خاطر معضلات روز افزون کشور و ... که افزایش جمعیت یعنی افزایش تمام اینها
2- قبل انقلاب جمعیت این مملکت از نصف الان هم کمتر بود پس مملکت چطوری میچرخید ؟!
3- در مسائل جامعه شناسی و اقتصاد همیشه عامل پیشرفت تکنولوژی از متغیرهای مهم حل کمبود نیروی کار بوده و هست
4- به نظر من افزایش جمعیت بیشتر بوی سیاست میده تا اولویت عقلی ... (232963)
afsaneh
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۱۳ ۱۸:۲۴
از كدوم طرح منسجم و برنامه ريزي مدون صحبت ميكنيد؟؟لابد از همون برنامه ايي كه يك جمعيت 25 ميليوني از دهه 60 بجا گذاشته..جمعيتي جوان ،داراي تحصيلات دانشگاهي،كه بيكار و بي پول ومجرد هستندو بيشتر انها حتي در ماه درامد خريد يك كارت شارژ2000 هزارتوماني هم ندارند...جواني كه نتونه احتياجات اوليه خودشو تامين كنه ،ايا ميتونه تشكيل خانواده وتوليد نسل بده؟؟؟!!مسلما كه نه..پس با اينكار اشتباه گذشته رو تكرار نكنيم و يك نسل دهه 90 ،مثل دهه 60 درست نكنيم چون قطعا وضع اونها هم مثل امروزماست (232989)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۱۳ ۱۹:۱۵
بدبختی مردم ایران اینه که همه در همه موارد خود رو صاحب نظر میدونن و نیازی هم به بررسی علمی قضیه نمی بینند و تصورات خود را عین علم و درستی می دانند و این علت پیروزی محمود ها در این کشور است که افراد بر اساس تصورات خود و نه دید علمی رای هم میدهند و یا در اینجا همه منفی میدهند ولی یکی نتوانست جواب علمی و مستند بدهد که آیا کشوری با 30 میلیون جمعیت آنهم پیر خوب است یا نه ؟ اگر جمعیت زیاد بد است چگونه آمریکا و چین با 300 و 1000 میلیون جمعیت قطب اول علم و اقتصاد دنیا شده اند ؟ (233008)
هوشنگ
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۱۳ ۱۰:۲۵
با این دانشجو اقتصاد موافقم (232793)
ا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۱۳ ۱۰:۲۹
به جای این شعار های غیر کارشناسی افزایش جمعیت جوانان بیکار رو دریابید که صورتشان را با سیلی سرخ نگه داشته اند .به خاطر بیکاری ومشقت زندگانی امیدی به اینده ندارند (232796)
محمد مهدی دانشمند
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۱۳ ۱۱:۱۵
همین جمعیت کنونی ایران از کم آبی و سوء تغذیه در رنجند!!! روز به روز هم بارندگی کم می شود !! روز به روز قله ها برای مسکن از بین می روند !! حال با چه عقل سالمی می توانیم توصیه به افزایش زاد وولد کنیم !! مدافعان جواب دهند؟!!1 (232812)
afsaneh
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۱۳ ۱۸:۲۶
مدافعان عده ايي شكم سير داراي خانه ايي زيبا و حقوق كافي و اتومبيل لوكس هستند..درد من و شما رو كجا ميدونند...كجا دانند حال ما شكم سيران پرمدعا (232990)
ناصر هشترودی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۱۳ ۱۳:۲۲
افزایشی در کار نیست اقتصاد را درست کنید بقیه مشکلها حله. (232825)
مصلح
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۱۳ ۱۳:۲۲
مقاله اي خوب و سنجيده
سعي ماجوري بود تا هرچند به اختصار،وجوه اقتصادي افزايش جمعيت بررسي گردد (232827)
عالی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۱۳ ۱۳:۳۷
افزایش جمعیت با همین روال وشیوه حکومتداری چند پیامد دیگرنیز متواند داشته باشد یکی مهاجرت وجلای وطن نمودن نخبگان وکمک به رشد اقتصادی وعلمی اروپا وآمریکا ودیگری افزایش تعداد معتادان وبزه کاران اجتماعی وبالارفتن آمارجرم وجنایت در داخا کشور (232836)
حااااااااامد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۱۳ ۱۳:۴۱
مقصر اصلی احمدی نژاده (232840)
زنده باد بهار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۱۳ ۱۵:۰۲
بهترین کار ممکن این است که هر پدیده منفی وبدی را به احمدی نزاد نسبت بدهید انقدر که ورد زبان ها شود وان وقت می بینید بعد از سه سال احمدی نژاد رای خواهد اورد چون اکثر مردم ایران علیرغن داشتن اینترنت حوصله خحواندن اخبار سیاسی ووبگردی در سایت های خبری را ندارند اگر همین طوفان دیروز در زمان احمدی نژاد بود واقعا چقدر چرت وپپرت می نوشتید ؟ اما حالا چی ؟ بنده خدا روحانی از ترس طوفان قید شرکت در مراسم بدرقه نیم ملی را زد !!!!! خدایی جنگ بشه چکار می کنه ؟ (232891)
هومن
Anonymous Proxy
۱۳۹۳/۰۳/۱۳ ۱۶:۱۸
اگر ما به دنبال این هستسم که کشوری مثل پاکستان یا اندونزی یا هند بشویم یا جمعیت بالا و با مردمی فقیر و دچار سوئ تغذیه و فساد حهل و خرافات و بدبختی و بزهکاری و فلاکت بیماریهای زیاد بهداشت پایین سطح رفاه بسیار پایین و بحرانی عدم ارزش جان و انسانیت تو سری خور و افراطی خب میتونیم با افزایش جمعیت این کارو بکنیم اما اگر میخوایم یه کشوری مثل فرانسه یا سوئد بشویم با مردمی با سواد بافرهنگ دارای کار سالم رفاه بالا بهداشت بالا امید به زندگی بالا و از نظر روانی سالم .نباید اجازهی افزایش جمعیت را بدهیم (232940)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۱۳ ۱۷:۳۳
بحث افزایش جمعیت مطرح شده است.افزایش جمعیت برای جلوگیری از پیر شدن جانعه وکمک به افزایش رشد اقتصادی و.... اگه یک نفر متخصص در هر کاری درست تربیت بشود بهتر از چند نفر بی کار است که باید منتظر باشه تا برایش کار درست بشود سرمایه گذاری در رشد وپرورش یک جامعه متخصص خیلی بهتر است از هدر رفتن عمر وسرمایه برای یک عده ادم بی کار وبی هدف (232966)
یک ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۱۳ ۱۸:۳۳
این همه جوان نخبه و تحصیل کرده بیکار باید از کجا روزی بخورند
انشاالله دو سال دیگه تعداد تزریقی ها چند برابر میشه.
ما که الان به فکر سوریه و فلسطینیم.همان بهتر که نسلمان منقرض شود نه الاف باشیم (232993)
علی
United States
۱۳۹۳/۰۳/۱۳ ۱۸:۵۴
با افزایش جمعیت حکومت، قوی و با کاهش جمعیت، ملت قوی خواهد بود. بهتره یک توازنی این بین باشه. (233001)
حامد
۱۳۹۳/۰۳/۱۳ ۲۳:۴۶
خیلی احمقانه است که با جمعیتی که تا ده سال دیگه پیر شده ان ملت قوی میشه
خیلی احساساتی فک نکنیم عقل رو برا اینجاها ساخته اند (233096)
خروس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۱۳ ۱۸:۵۴
فقط جمع کردن نیروی کار (233002)
ننن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۱۳ ۲۲:۲۶
فعلا جمعیت جوان ،تحصیل کردگان دانشگاه ها ترک تحصیل کرده ها که همگی جویای کار هستند سر وسامان بدهیم بعد به فکر افزایش جمعیت بیفتیم (233060)
سیار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۱۳ ۲۳:۰۴
به جای اینهمه تبلیغ افزایش جمعیت یه کم به فکر اینهمه جوون بیکار باشن که اینهمه تحت فشارن فقط اینو کسی درک می کنه که جوون بیکار داشته باشه و سرمایه ای هم تو دستش نباشه اینا نمی تونن پدر و مادرهای این جوونا رو درک کنن و ببینند چی می کشند و چقدر استرس دارن وقتی این جوونا خودشون اینهمه سختی می کشند چطور به فکر تشکیل خانواده و بچه دار شدن باشند (233068)
بیکار
۱۳۹۳/۰۳/۱۳ ۲۳:۴۴
جناب حسینی لطفا یکم هم واقع بین باشیم به کشورهای اطرافمون تو همین قاره اسیا مثل هندوستان و چین نگاه کنیم:
نمی گم که این حرف درسته یا نه
بلکه می گم اینقدر رو حرف خودمون دگم نباشیم
می تونیم این سوال رو هم بپرسیم چرا که اونا با اینکه جمعیتشون چند ده برابر ماست ولی بیکار ندارند والخ...
روش می شه فک کرد نه؟ (233095)