به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۹ - ۱۶:۴۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۹/۰۸ ساعت ۱۲:۵۴
کد مطلب : ۴۴۲۳۰۲

خودروهای برقی از هفته آینده وارد کشور می‌شوند

خودروهای برقی از هفته آینده وارد کشور می‌شوند
گروه اقتصادی: گویا وعده‌های دولت در حوزه واردات خودرو تمامی ندارد و این‌بار، با وجود عدم تحقق وعده قبلی، واردات 160 هزار دستگاه خودرو توسط وزارت صمت تا پایان سال هدف‌گذاری شده است.به گزارش تجارت‌نیوز، از زمانی که واردات خودرو تصویب شد، دولت و مخصوصاً وزارت صمت، به صورت پیوسته وعده‌هایی در حوزه واردات به مردم می‌دهند. وعده‌هایی که غالباً عملی نمی‌شوند و تنها از زمانی به زمان دیگر موکول شده، یا به کلی فراموش می‌شوند.

وعده‌های وزیر صمت تمامی ندارد!
هنوز وعده واردات 300 هزار دستگاه خودرو تا پایان سال جاری از یادها نرفته که وزیر صمت قبل از عملی‌شدن آن، از وعده‌های جدید خود رونمایی می‌کند. با رسیدن به نیمه دوم سال، عملی نشدن واردات 300 هزار دستگاه خودرو کاملاً مشهود بود. در نتیجه عباس علی‌آبادی، وعده جدید را ابتدای آبان ماه چنین بیان کرد: واردات خودرو به صورت ماهانه 10 هزار دستگاه و تا پایان سال، 60 هزار دستگاه صورت می‌گیرد.

این وعده هم در نوع خود عجیب بود که با وجود باقی ماندن پنج ماه به انتهای سال، وزارت صمت چگونه می‌خواهد با واردات 10 هزار دستگاه ماهانه، تا پایان سال به هدف واردات 60 هزار خودرو برسد.حال با وجود اینکه یک ماه از آخرین وعده وزیر صمت می‌گذرد، او در گفتگوی اخیر خود با یکی از شبکه‌های صدا و سیما تأکید کرد: دولت بنا دارد تا پایان سال جاری، 100 هزار تاکسی برقی را برای کلان‌شهرها فراهم کند.

همان‌طور که علی‌آبادی نیز در ادامه صحبت‌های خود اشاره می‌کند، خودروهای تمام‌برقی داخلی فعلاً در حال سپری کردن تست‌های نهایی هستند و احتمالاً ورود این محصولات به بازار، حداقل تا سال آینده به طول بینجامد؛ بنابراین تنها راه تأمین 100 هزار تاکسی برقی، واردات این خودروها از کشورهایی مانند چین است.این وعده جدید پس از وعده واردات 60 هزار خودرو توسط وزیر صمت بیان شده و با توجه به اینکه آخرین آمار واردات خودرو، ۳۰۰۰ دستگاه تا پایان شهریور ماه بوده و بعید است که طی سه ماه گذشته، این رقم به بالای 10 هزار دستگاه رسیده باشد، حال وی خبر واردات 100 هزار خودروی دیگر را می‌دهند.

اگر فرض بر این باشد که 10 هزار دستگاه خودرو تا ابتدای آذر ماه وارد کشور شده باشد، دولت باید برای تحقق چنین وعده سنگینی به صورت ماهانه حدود 37.5 هزار خودرو اعم از تاکسی و شخصی وارد کشور کند تا پایان سال بتواند به وعده واردات 160 هزار خودرو عمل کند.

باز هم یادآوری می‌شود که در سال‌های 1390 تا 1397 که واردات خودرو انجام می‌شد و دولت با مشکلات زیرساختی و کمبود منابع ارزی مواجه نبود، بیشترین تعداد خودرو در سال 1393 وارد کشور شد که حدود 102 هزار دستگاه بود. یعنی در بهترین سال واردات، ماهانه حدود 8.5 هزار خودرو وارد کشور شده که دولت فعلی قصد دارداین رقم را به 37.5 هزار دستگاه برساند.

ناهمخوانی وعده مسئولان در مورد واردات خودرو 
وعده‌های مربوط واردات خودرو تمامی ندارد و دیگر محدود به وزارت صمت هم نیست. اخیراً محسن هرمزی، معاون شهردار تهران، در گفگو با ایسنا اظهار کرد: ۲۰۰۰ اتوبوس، ۱۰ هزار تاکسی برقی، ۱۰ هزار دستگاه ون برقی و ۱۰۰ هزار موتورسیکلت برقی تا شش ماه آینده به تهران وارد می‌شود. دستور تخصیص ارز صادر شده و بانک مرکزی اعلام کرد که این ارز تأمین خواهد شد.

بنابراین معاون شهردار تهران نیز خبر از ورود 122 هزار دستگاه برقی، تنها به تهران خبر می‌دهد که معلوم نیست این آمار و ارقام از کجا شکل می‌گیرد و چرا با عملی نشدن چندین باره این وعده‌ها، مسئولان دولتی و غیردولتی، دوباره و با وعده سنگین دیگر از راه می‌رسند!باز هم این سوال مطرح می‌شود که آیا دولت‌مردان از آغاز دوباره رالی صعود قیمت‌ها می‌ترسند و وعده‌های این‌چنینی به جهت تعویق انداختن افزایش قیمت‌ها است یا موضوع دیگری را هدف اصلی خود قرار داده‌اند؟
برچسب ها: خودروهای برقی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها