به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۹ - ۲۳:۴۳
 
۱۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۳/۲۸ ساعت ۰۸:۴۰
کد مطلب : ۴۵۶۲۷
در دیدار با جامعه اهل حق استان کرمانشاه:

یونسی: برخورد با دراویش کار خودسرهاست

گروه سياسي: دستیار رئیس‌جمهور در امور اقوام و مذاهب معتقد است، برخی سخت گیری هایی که به جامعه اهل حق می شود ناشی از اراده حکومت نیست و از سوی برخی افراد خود سر اعمال می شود.
یونسی: برخورد با دراویش کار خودسرهاست
به گزارش ایسنا، علی یونسی در دیدار با جامعه اهل حق استان کرمانشاه اظهار کرد: تا کنون نشست های متعددی با جامعه اهل حق داشته ام، اما هیچ کدام به خوبی این دیدار نبوده و شناخت متفاوتی نسبت به این قشر از جامعه پیدا کردم. وی با تاکید بر این‌که هیبچ اختلاف اساسی بین شیعه و اهل حق وجود ندارد، تصریح کرد: آنگونه که از صحبت های نمایندگان این جامعه بر می آید مشخص است که اهل حق تمامی اصول اصلی دین اسلام را قبول دارند و جزیی از مسلمانان هستند.

دستیار رئیس جمهور در امور اقوام و مذاهب دلیلی اصلی تفاوت و اختلافات را ناشی از نوع نگاه، تفسیرها و برداشت ها دانست و ادامه داد: تفاوت برداشت ها نیز به دلیل دور بودن ما و جامعه اهل حق از یکدیگر است. به گفته این مسئول بنیان های اعتقادی جامعه اهل حق به طور گسترده در معارف دینی شیعه و اهل سنت هم آمده و همه ما عقیده داریم علی(ع) و حق از یکدیگر جدا نیستند.

یونسی اظهار کرد: بعید می دانم اهل حقی وجود داشته باشد که بگوید علی(ع) خالق ما است.
وی حضرت علی(ع) را محبوب ترین شخص جامعه بشریت دانست که حتی غیر مسلمانان و خداناشناسان نیز او را به دلیل ویژگی های منحصر به فردش دوست دارند. دستیار رئیس جمهور در امور اقوام و مذاهب علی(ع) را آیت خدا خواند که از خود خدا جدا نیست و همه مردم این را قبول دارند.

یونسی با بیان این‌که علی(ع) وجه مشترک همه مسلمان و فرق و مذاهب دیگر است، تاکید کرد: ملت ایران نیز باید از این فرصت به عنوان یک نقطه عطف استفاده کنند و تفاوت های خودساخته را کنار بگذارند. این مسئول در پاسخ به انتقاد برخی از نمایندگان جامعه اهل حق در خصوص هتک حرمت شارب آنها، گفت: من روحانی سراغ ندارم که نسبت به شارب شما حساسیت داشته باشد.

دستیار رئیس جمهور در امور اقوام و مذاهب افزود: آنچه که در بیرون نسبت به جامعه اهل حق اعمال می شود نه ربطی به حکومت و رهبری دارد، نه ربطی به نظام و تنها از سوی برخی از افراد خود سر که آگاهی ندارند، اعمال می شود. یونسی با تاکید بر این‌که باید به اعتقادات جامعه اهل حق احترام گذاشته شود، تصریح کرد: البته این وضعیت مدتی است که در حال تغییر می باشد و در چند ماه اخیر تلاش های برای اصلاح این وضعیت صورت گرفته است.

به گفته این مسئول در قالب بخش نامه هایی به مراکز نظامی اعلام شده مخالفتی با شارب کسی نداشته باشند و اگر موردی از تخلف وجود دارد باید گزارش شود و مورد برخورد قرار گیرد. آنچه که مربوط به داخل استان است باید توسط استاندار پیگیری شود و ما نیز در خارج از استان پیگیر هستیم. یونسی در ادامه از طرح قانون حقوق شهروندی در کشور خبر داد که تا دو ماه آینده ابلاغ می شود و بسیاری از مشکلات را حل خواهد کرد.

دستیار رئیس جمهور در امور مذاهب و اقوام در این نشست ضمن به حق خواندن توقعات و خواسته های جامعه اهل حق (دراویش)، گفت: هیچ یک از خواسته های شما خارج از ظرفیت نظام نیست و همه آنها باید عملی شود. یونسی در خصوص مشکل گزینش سلیقه ای جامعه اهل حق در دستگاه ها و ادارات نیز با بیان این‌که هیچ قانونی برای این کار وجود ندارد، یادآوری کرد: همه موانع گزینشی باید برداشته شود و امکان حضور افراد شایسته اهل حق حتی در سطوح بالای مدیریتی فراهم شود.

وی جامعه اهل حق را جامعه ای درستکار با کمترین جرم و ناهنجاری دانست و افزود: گاهی برخی از همراهان شما جامعه اهل حق را بد معرفی می کنند. به گفته این مسئول بخشی از مشکلاتی که سر راه این جامعه وجود دارد ناشی از عملکرد ضعیف خود آنان است که خود را خوب و درست معرفی نکرده اند. وی برلزوم تعامل بیشتر با جامعه اهل حق، بیان معارف آنها و آگاهی دادن به جوانان این جامعه تاکید و تصریح کرد: برخی از مشکلات جامعه اهل حق دلایل فرهنگی و اجتماعی دارد. یونسی معتقد است، حل مشکلات جامعه اهل حق زمان بر است.