به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۹ - ۱۶:۴۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۲/۱۲ ساعت ۱۹:۴۴
کد مطلب : ۴۵۸۸۶۳

سلاح لیزری آمریکا در خاورمیانه؟!

سلاح لیزری آمریکا در خاورمیانه؟!
گروه بین الملل: آمریکا اعلام کرده‌است که ۴ دستگاه لیزر پدافندی نصب شده بر روی نفربر استریکر را به خاورمیانه فرستاده تا در شرایط واقعی تست شوند.
به گزارش خبرآنلاین، اوایل ماه گذشته خبر آمد که، ارتش ایالات متحده چهار نمونه اولیه لیزر ۵۰ کیلوواتی نصب شده روی استریکر را برای آزمایش در دنیای واقعی و در شرایط آلودگی‌های خاک و ذرات گرد و غبار به خاورمیانه فرستاده‌است.
این لیزر‌های ۵۰ کیلوواتی نسبت به آب و هوا بسیار حساس هستند؛ هر زمان که یک طوفان گرد و غبار رخ می‌دهد، شروع به تغییر فیزیک ذرات نوری می‌کند که در واقع در تابش پرتو‌ها تاثیر می‌گذارد.
گفتنی است که استریکر نفربر زره‌پوش آمریکایی هشت چرخ با چهار چرخ محرک است. پروژه استریکر خانواده‌ای از خودرو‌های همسان، ولی ویژه است که همه آن‌ها از قطعات، تکنولوژی و ساختار ابتدایی یکسان بهره میبرند. پروژه استریکر ارتش ایالات متحده امریکا تلاشی برای یافتن یک تعادل کارآمد بین قدرت و توانایی جابجایی بوده‌است. استریکر نخستین خودروی زره‌پوش جنگی ارتش امریکا بعد از خودرو جنگی پیاده نظام ام۲ بردلی است که در دهه ۱۹۸۰ میلادی طراحی و ساخته شد.
در خصوص سلاح‌های لیزری نیز باید گفت که آن‌ها نوعی جنگ‌افزار انرژی هدایت‌شده است که از پرتو لیزر برای تخریب هدف استفاده می‌کنند. از دهه ۱۹۷۰ تاکنون سلاح‌های لیزری متعدد و متنوعی طراحی و تولید شده‌اند، اما اغلب آن‌ها از مرحله تحقیق و اثبات تکنولوژی فراتر نرفته‌اند. امروزه جنگ‌افزار‌های زمینی لیزری توانایی نابودی موشک‌ها، پهپاد‌ها و گلوله‌های توپ و خمپاره در حال پرواز را پیدا کرده‌اند. سلاح‌های لیزری هوابرد نیز آزمایش‌های موفقیت‌آمیزی داشته‌اند و حتی سیستم‌های لیزری فضایی برای نابودی ماهواره‌ها یا موشک‌های بالستیک نیز پیشنهاد شده‌اند.
سلاح‌های لیزری در مقایسه با سلاح‌های متعارف مزایای فراوان و در عین حال معایبی جدی دارند که باعث شده تا کاربرد عملیاتی آن‌ها دشوار باشد. سلاح‌های لیزری به چندین گروه شامل لیزر‌های حالت جامد، لیزر‌های شیمیایی و لیزر‌های الکترون آزاد تقسیم می‌شوند.
برچسب ها: خاورمیانه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها