به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۱۴:۱۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۲/۱۶ ساعت ۰۹:۴۳
کد مطلب : ۴۵۹۴۷۱

بلینكن: حماس باید درباره آتش‌بس تصمیم بگیرد

بلینكن: حماس باید درباره آتش‌بس تصمیم بگیرد
گروه بین الملل: وزیر امور خارجه آمریکا خواهان آن شد که اسرائیل از «همه ابزارهای ممکن» برای رساندن کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه استفاده کند و همزمان مسئولیت به نتیجه رسیدن یا نرسیدن مذاکرات آتش‌بس را متوجه گروه حماس دانست.
آنتونی بلینکن  پیش از آغاز مذاکره با شیخ محمد بن عبدالرحمان آل ثانی، نخست‌وزیر قطر، در واشینگتن گفت: «اسرائیل باید همه ابزارها و روش‌های ممکن برای رساندن کمک‌ها به مردم نیازمند را به حداکثر برساند.»او بار دیگر بر خواسته دولت جو بایدن از اسرائیل برای گشودن گذرگاه‌های مرزی جدید برای ورود کمک‌های امدادی به داخل غزه تأکید کرد؛ خواسته‌ای که دولت اسرائیل در برابر آن مقاومت می‌کند.
وزیر خارجه آمریکا درباره لزوم ورود کمک‌های بیشتر اضافه کرد:‌ «ما به فشار هرروزه در این زمینه ادامه می‌دهیم چون موقعیت فعلی واقعا غیرقابل قبول است.»
این سخنان در حالی بیان شده است که رئیس سازمان بهداشت جهانی  مرگ کودک در اثر گرسنگی در دو بیمارستان در شمال غزه را تأیید کرد.
تدروس آدانوم گبریسوس خبر داد که گروهی از مددکاران سازمان بهداشت جهانی در دیدار از دو بیمارستان العوده و کمال عَدوان با «صحنه‌هایی دلخراش» از مرگ کودکان در اثر گرسنگی مواجه شده‌اند.سازمان ملل هفته گذشته درباره بروز قحطی و گرسنگی در نوار غزه هشدار داده و آن را «تقریبا ناگزیر» اعلام کرده بود.
روز یکشنبه نیز کامالا هریس، معاون رئیس جمهوری ایالات متحده، خواستار آتش‌بس فوری در غزه شد و از اسرائیل خواست با فراهم آوردن امکان ورود کمک‌های بشردوستانه بیشتر به این باریکه محاصره‌شده به آن‌چه شرایط «غیرانسانی» و «فاجعه انسانی» در غزه خوانده است، پایان دهد.
در حالی که گزارش‌ها حاکی از بن‌بست مذاکرات درباره آتش‌بس در جنگ غزه به دلیل مقاومت اسرائیل و حماس در برابر شرط‌های یکدیگر است، بلینکن گفت که مسئولیت به نتیجه رسیدن این مذاکرات با حماس است.
او در این زمینه توضیح داد: «ما فرصتی برای رسیدن به آتش‌بس فوری داریم که باعث بازگشت گروگان‌ها می‌شود و می‌تواند میزان کمک‌های بشردوستانه به فلسطینی‌های نیازمند را به شکل موثری بالا ببرد... این بر عهده حماس است که تصمیم بگیرد آیا آمادگی مشارکت در شکل‌گیری این آتش‌بس را دارد یا نه.»
نخست‌وزیر قطر که همزمان وزیر خارجه این کشور نیز هست، درباره وضعیت فعلی گفت که کشورش همراه با ایالات متحده و سایر شرکا همواره اصرار دارند تا این قرارداد میان اسرائیل و حماس به نتیجه برسد.این در حالی است که مقام‌های مصری اعلام کردند مذاکرات سه‌روزه با نمایندگان حماس برای رسیدن به آتش‌بس و آزادی گروگان‌های اسرائیلی روز سه‌شنبه بدون پیشرفت قابل توجه به پایان رسیده است.
اسوشیتدپرس به نقل از دو مقام مصری اعلام کرد حماس پیشنهادی را به میانجی‌ها ارائه کرد تا آنها در روزهای آینده با سرائیل به بحث بگذارند.
در حالی که گزارش‌ها از شک و تردید مقام‌های آمریکایی به این که حماس واقعا در پی آتش‌بس است، حکایت دارد، جهاد طاها، یکی از سخنگویان حماس گفت مذاکرات ادامه دارد، اما «توپ در زمین اسرائیل است.»حماس برای آزاد کردن گروگان‌های اسرائیلی باقیمانده بر توقف کامل عملیات نظامی اسرائیل در غزه و آزادی همه زندانیان فلسطینی از زندان‌های اسرائیل اصرار دارد.
اما بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، به شکل علنی این خواسته‌های حماس را رد کرده و بارها گفت جنگ تا زمان نابودی حماس و بازگرداندن کروگان‌ها ادامه خواهد یافت.
برچسب ها: غزه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها