به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۱۸:۳۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۲/۱۸ ساعت ۱۲:۳۴
کد مطلب : ۴۵۹۷۰۲

آمریکا در غزه اسکله موقت می‌سازد

آمریکا در غزه اسکله موقت می‌سازد
گروه بین الملل: مقام‌های ارشد دولت آمریکا می‌گویند قرار است ارتش آمریکا با دستور جو بایدن بندرگاهی برای دریافت کمک‌های بشردوستانه در غزه بسازد تا بسته‌های کمکی بیشتری از طریق دریا به این منطقه برسد.
یک مقام دولتی که نخواست نامش فاش شود گفت که این اسکله میزان کمک‌های بشردوستانه ارسالی به این باریکه را به «بیش از صدها کامیون در روز» افزایش می‌دهد.
گفته شده ساخت این بندر موقت «چند هفته» طول خواهد کشید.
به گفته مقامات این کشور قرار است اولین محموله‌های کمکی از طریق قبرس و با هماهنگی اسرائیل به آنجا ارسال شوند.
سازمان ملل هشدار داده که یک چهارم جمعیت در غزه در معرض قحطی هستند.
سازمان بهداشت جهانی نیز در هفته جاری هشدار داده که کودکان در شمال غزه جانشان را از گرسنگی از دست می‌دهند و برآورد شده که حدود ۳۰۰ هزار فلسطینی دسترسی ناچیزی به غذا و آب تمیز دارند.کامیون‌های حامل کمک‌های بشردوستانه از گذرگاه رفح، تحت کنترل مصر و گذرگاه کرم شالوم، تحت کنترل اسرائیل، وارد جنوب غزه می‌شوند، اما شمال غزه، که عملیات زمینی اسرائیل بر آن متمرکز بوده، عمدتا از کمک‌های بشردوستانه محروم بوده است.
گفته شده که ساخت بندرگاه در غزه به معنی حضور نیروهای آمریکایی در این منطقه نخواهد بود.
مشخص نیست که پس از تخلیه کمک‌ها از دریا چه کسی امنیت امدادرسانی در خاک را تامین خواهد کرد. سوال‌های مهم این‌چنینی دیگری نیز وجود دارد.
در همین حال رئیس‌جمهور آمریکا در سخنرانی «وضعیت عمومی کشور» در کنگره آمریکا گفت که این کشور یک اسکله موقت در نوار غزه برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به این باریکه می‌سازد.
جو بایدن  به موضوع درگیری‌ها در خاورمیانه و جنگ بین اسرائیل و گروه‌های فلسطینی در غزه اشاره کرد.
او افزود: «تنها راه حل واقعی، تشکیل دو کشور است. من این را به عنوان حامی مادام‌العمر اسرائیل می‌گویم. هیچ مسیر دیگری وجود ندارد که امنیت و دموکراسی اسرائیل را تضمین کند. هیچ مسیر دیگری وجود ندارد که صلح بین اسرائیل و همسایگان عرب آن از جمله عربستان سعودی را تضمین کند».
رئیس‌جمهور آمریکا همچنین به رنج و مصائب اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها به‌دنبال جنگ فعلی و حمله گروه  حماس به اسرائیل اشاره کرد و گفت: میزان کمک‌هایی که برای غیرنظامیان در غزه ارسال می‌شود کافی نیست.جو بایدن گفت: « من به ارتش ایالات متحده دستور می‌دهم که یک اسکله موقت در سواحل غزه ایجاد کند که بتوان از طریق آن محموله‌های غذا، آب، دارو و سرپناه را به آنجا فرستاد».
او تصریح کرد که هیچ نیروی آمریکایی در جریان ساخت این اسکله موقت وارد غزه نخواهد شد.
رئیس‌جمهور آمریکا تصریح کرد: «به رهبری اسرائیل این را می‌گویم: کمک‌های بشردوستانه نمی‌تواند یک ملاحظه ثانویه یا یک موضوع برای معامله باشد. حفاظت و نجات جان بی‌گناهان باید در اولویت باشد».مقامات آمریکایی پیشتر گفته بودند که این اسکله موقت توسط مهندسان نظامی ایالات متحده که از کشتی‌هایی در سواحل غزه کار می‌کنند ساخته می‌شود و نیازی به پا گذاشتن به ساحل نخواهند داشت.
همچنین سازمان ملل از طرح دولت آمریکا برای ایجاد بندری در نوار غزه جهت ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه استقبال کرده، اما می‌گوید ارسال کمک از مسیر زمینی بسیار مفیدتر خواهد بود.
استفن دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل گفت بدیهی است هر راهی برای ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به غزه، چه مسیر هوایی، دریایی یا زمینی خوب است، اما ارسال این کمک‌ها از مسیر زمینی مقرون به صرفه‌تر بوده و از لحاظ حجم کمک‌رسانی نیز موثرتر است. او گفت ما نیاز به گذرگاه‌های زمینی کمک‌رسانی بیشتر و افزایش حجم این کمک‌ها داریم.
هفته گذشته هواپیماهای آمریکایی ۳۸ هزار وعده غذایی را بر فراز نوار غزه پرتاب کردند. پیشتر نیز فرانسه و اردن اقدام مشابهی انجام داده بودند.در این میان، مقامات آمریکایی می‌گویند توزیع کمک‌ها در غزه یک چالش مهم است، چون بی‌قانونی تشدید شده و باندهای جنایتکار کمک‌ها را ضبط کرده و مجدداً می‌فروشند.
اخیراً کشته شدن بیش از ۱۰۰ نفر از شهروندان غزه که منتظر دریافت کمک‌های غذایی بودند، جنجال‌برانگیز شد.
برچسب ها: غزه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها