به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۰۰:۰۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۱/۰۳ ساعت ۱۰:۱۶
کد مطلب : ۴۶۱۷۹۲

بازداشت وزیر دفاع سابق عراق در سوئد

بازداشت وزیر دفاع سابق عراق در سوئد
گروه بین الملل:مقامات سوئد می‌گویند نجاح الشمری، وزیر دفاع سابق عراق، در فرودگاه استکهلم دستگیر شده است. او متهم به "تقلب برای دریافت خدمات اجتماعی" شده است.
او به دریافت غیرقانونی مزایا از کشور سوئد متهم شده است. دادستان ینس نیلسون به شبکه سوئدی "اس‌وی‌تی" گفت که الشمری حدود یک سال و نیم است که تحت تعقیب است. 
او افزود که الشمری  پس از ورود به سوئد در فرودگاه استکهلم دستگیر شد.
رسانه‌های سوئدی گزارش داده‌اند که او سال‌ها با وجود زندگی در بغداد، از مسکن و نفقه فرزند برخوردار شده است. در سال ۲۰۱۹، خبرگزاری سوئد اعلام کرد که الشمری به عنوان فرد ساکن در حومه استکهلم ثبت شده است.
روزنامه سوئدی "اکسپرسن" گزارش داد که او پس از نقل مکان به سوئد در سال ۲۰۱۱، موفق شده است که در سال ۲۰۱۵ تابعیت دریافت کند.
این روزنامه می‌نویسد که مقامات سوئدی متوجه شدند که او و همسرش برای به دست آوردن امتیازات مرتکب کلاهبرداری شده‌اند. گفته می‌شود که او سال‌ها پس از بازگشت به عراق به دریافت کمک اجتماعی ادامه داده است.به گزارش مرکز اطلاع رسانی سوئد "اس‌سی‌آی"، نجاح الشمری زمانی که در عراق به عنوان وزیر دفاع در عراق مشغول به کار بوده، همزمان با دریافت مزایای سوئد به عنوان مرخصی استعلاجی، از دولت عراق حقوق کامل دریافت کرده است که این اقدام مطابق قوانین سوئد "تقلب" محسوب می‌شود.
ینس نیلسون، دادستان عمومی سوئد که مسئول تحقیقات است، به تلویزیون سوئد "تی‌وی‌۴" گفته است که او تا سال‌ها کمک دریافت کرد تا اینکه مشخص شد او به عنوان وزیر در عراق، کشور مبدأ خود، مشغول به‌کار است.به گفته آژانس مهاجرت سوئد، نجاح الشمری در سال ۲۰۰۹ به سوئد مهاجرت کرده در سال ۲۰۱۵ تابعیت سوئد را دریافت کرده است.
ینس نیلسون می‌گوید، زمانی که پلیس تصمیم به دستگیری او گرفت، او به عنوان یک مهاجر به سوئد و به عنوان ساکن استکهلم ثبت شده بود.
در طول دهه ۱۹۹۰ و بخش‌هایی از دهه ۲۰۰۰، نجاح الشمری افسر و سرلشکر ارتش عراق بود. مقامات سوئدی به‌خاطر جنایات جنگی در مورد او تحقیق کردند، اما بعدها پرونده مختومه شد.
الشمری در سوئد شناخته شده نبود تا اینکه به طور ناگهانی از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰ به عنوان وزیر دفاع در دولت عراق منصوب شد. در آن زمان در عراق شبهاتی در مورد او ایجاد شد که وی دارای تابعیت دوگانه (سوئدی و عراقی) است، اما او همواره این موضوع را رد می‌کرد.
الشمری همچنین بنیانگذار نیروهای عملیات ویژه عراق است و چندین سمت دولتی از جمله فرماندهی ویژه داشته است.
او دارای مدرک لیسانس در رشته علوم نظامی در سال ۱۹۸۵، مدرک کارشناسی ارشد در برنامه ریزی استراتژیک برای امنیت ملی و دکترای فلسفه است.
عراق از نفوذ فساد در تشکیلات دولتی رنج می‌برد؛ دولت‌های متوالی نتوانسته‌اند فساد را مهار کنند، زیرا بسیاری از مقامات ارشد، خود بخش بزرگی از شبکه‌های فساد هستند.
 
برچسب ها: عراق
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها