به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۹ - ۲۳:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۱/۰۳ ساعت ۱۲:۳۱
کد مطلب : ۴۶۱۸۴۲

قانونی جنجالی برای دستگیری مهاجران

قانونی جنجالی برای دستگیری مهاجران
گروه بین الملل: یک قانون بحث برانگیز در تگزاس که در کانون یک مبارزه حقوقی شدید قرار دارد به زودی می‌تواند به یکی از سختگیرانه‌ترین اقدامات مهاجرتی در تمام ایالت‌های آمریکا تبدیل شود.
این قانون که «اس بی چهار» نام دارد به پلیس محلی و ایالتی اجازه می‌دهد مهاجران بدون مدرک را دستگیر کنند و اجرای قوانین مهاجرتی فدرال ایالات متحده را به چالش بکشند.
گرگ ابوت، فرماندار تگزاس این قانون را سال گذشته امضا کرد، اما احکام محاکم قضایی تگزاس تا حال مانع از اجرای آن شده است.
«اس‌ بی چهار» مورد انتقاد شدید دولت جو بایدن و گروه‌های حقوق بشری قرار گرفته است.
کارین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید، در بیانیه‌ای گفت: «این قانون نه تنها باعث کاهش امنیت اجتماعی در تگزاس می‌شود، بلکه اجرای قوانین کنونی را نیز مختل و هرج و مرج و سردرگمی در مرز جنوبی ما ایجاد می‌کند.»
اما ابوت و قانون‌گذاران جمهوری‌خواه استدلال کرده‌اند که تگزاس حق قانونی برای محافظت از خود در برابر افزایش سریع تعداد مهاجران را دارد و فرماندار تگزاس بارها گفته است که جو بایدن در تخطی از وظایف قانونی خود، در تامین امنیت مرز جنوبی آمریکا ناکام مانده است.
دفتر فرمانداری تگزاس به درخواست بی‌بی‌سی برای اظهار نظر پاسخی نداد.
آنچه که باید در باره این قانون بدانید:
لایحه شماره چهار سنای تگزاس یا قانون «اس بی چهار» چیست؟
از لحاظ تاریخی، قوانین مهاجرت توسط دولت فدرال اجرا می‌شده است، زیرا عبور غیرمجاز از مرز کشور یک جرم فدرال است و دادگاه‌های مهاجرتی زیر نظر وزارت دادگستری به آنها رسیدگی می‌کنند.
«اس بی چهار» با اجازه دادن به ماموران پلیس تگزاس برای ایراد اتهام به مهاجران بدون مدرک، این جرم فدرال را به جرم ایالتی تبدیل کرده و مجاری رسیدگی حقوقی به اتهام «ورود غیرقانونی» را تغییر داده است.
بر اساس قانون جدید، پلیس محلی و ایالتی در این ایالت می‌تواند افرادی را که مشکوک به ورود غیرقانونی به ایالات متحده هستند، بازداشت کند.
البته متوقف کردن افراد به منظور رسیدگی به وضعیت مهاجرتی آنها در مدارس، مراکز بهداشتی و درمانی و عبادتگاه‌ها مجاز نخواهد بود.
اگر این افراد مجرم شناخته شوند، ممکن است به پرداخت جریمه تا سقف دو هزار دلار یا حبس محکوم شوند.
مجازات برای ورود غیرقانونی مجدد به تگزاس بسته به سابقه مهاجرتی و پرونده کیفری فرد ممکن است تا ۲۰ سال زندان باشد.
این قانون همچنین به قضات محاکم تگزاس اجازه می‌دهد - و در برخی موارد آنان را ملزم می‌کند - که دستور اخراج این قبیل افراد را از ایالات متحده را صادر کنند.
پیش از این، مهاجران بازداشت شده که به ارتکاب جرایم دیگر متهم نبودند، به ماموران گمرک و مرزبانی تحویل داده می‌شدند.
چگونه می‌توان «اس بی چهار» را اجرا کرد؟
اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا که برای توقف اجرای «اس بی چهار» به دادگاه مراجعه کرده است، یک سناریوی احتمالی در مورد اجرای این قانون را مطرح کرده است.
در قالب این قانون، بیشتر موارد برخورد با مهاجران با اقدام ماموران پلیس شروع می‌شود که از «فرد مظنون» می‌پرسند که آیا آنها به طور غیرقانونی در ایالات متحده هستند یا نه.
اگر مامور پلیس پاسخ فرد مظنون را قانع کننده نداند، او را دستگیر کرده و به دادگاه می‌فرستد.
یا این فرد باید در برابر قاضی وضعیت قانونی خود را ثابت کند یا از او خواسته ‌می‌شود با اخراج موافقت کند. کسانی که موافقت نکنند ممکن است زندانی شوند.
با این حال، مخالفان این قانون معتقدند که اجرای آن در عمل به احتمال زیاد پیچیده‌تر و مبهم‌تر خواهد بود.
ممکن است پناهجویان - که پرونده‌های آنها توسط دولت فدرال در دست رسیدگی است - توسط ماموران مجری قانون در تگزاس جلب و قبل از خاتمه رسیدگی به پرونده پناهندگی آنها از کشور خارج یا اخراج شوند.
اجرای گسترده این قانون همچنین می‌تواند بر تامین نیازهای شغلی در تگزاس تأثیر منفی بگذارد، زیرا کارفرمایان این ایالت به نیروی کار مهاجران متکی هستند و تقریبا پنج میلیون مهاجر در این ایالت کار می‌کنند.
آدام ایساکسون، کارشناس مهاجرت مرزی از دفتر واشنگتن در امور آمریکای لاتین، به بی‌بی‌سی گفت که «اس بی چهار»‌ می‌تواند یک الگوی اجرایی «تکه پاره» ایجاد کند.
به گفته او، مناطق مختلف ممکن است تصمیم بگیرند که قانون را به شکل‌های متفاوت اجرا کنند، و برخی از آنها نسبت به سایرین رویکرد تهاجمی‌تری در پیش بگیرند.
ایساکسون گفت: «پاسگاه‌های پلیس محلی در مناطقی که مهاجران غیرقانونی زیادی در آنها هستند از اجرای سختگیرانه این قانون ابا خواهند داشت زیرا به همکاری ساکنان محلی در اجرای قوانین دیگر نیاز دارند.»
همچنین مشخص نیست که افراد پس از حکم اخراج یا تصمیم به خروج از آمریکا، باید به چه کسی تحویل شوند.
مکزیک گفته است که اخراجی‌های تگزاس را تحت «هیچ شرایطی» نمی پذیرد زیرا مراقبت از مرزهای بین‌المللی در صلاحیت دولت فدرال است.
همچنین تگزاس هنوز در این مورد اظهار نظر نکرده که زندان‌های محلی - که در بسیاری از آنها حالا هم گنجایش پذیرش بازداشتی بیشتری ندارند - چگونه با انبوه مهاجران بازداشتی مقابله خواهند کرد.
تگزاس برنامه امنیت مرزی یکجانبه خود را با نام عملیات ستاره تنها در سال ۲۰۲۱ راه اندازی کرد
چرا تگزاس کوشید این قانون را به اجرا بگذارد؟
الیوت ابوت فرماندار تگزاس بارها گفته است که این ایالت برای محافظت از خودش - و در سطحی گسترده‌تر کل ایالات متحده - در برابر «موج هجوم» مهاجران غیرقانونی عبوری از مرز جنوبی آمریکا به این قانون نیاز است.
او مرتبا دولت فدرال و جو بایدن، رئیس‌جمهور را متهم می‌کند که نتوانسته‌اند در حد انتظار با موج مهاجران غیرقانونی مقابله کنند و در نتیجه ایالت تگزاس خود مجبور به دفاع از خود شده است.
ابوت در ماه فوریه گفت: «طبق قانون اساسی ایالات متحده، رئیس‌جمهور وظیفه دارد تا قوانین فدرال راجع به محافظت از ایالت‌ها را اجرا کند که از جمله شامل قوانینی است که قبلا به تصویب رسیده است و بازداشت مهاجران غیرقانونی را الزام‌آور می‌کند.»
قانون «اس بی چهار» یکی از اقدامات متعددی است که تگزاس به صورت یکجانبه انجام داده است.
در مارس ۲۰۲۱، این ایالت عملیات «ستاره تنها» را به اجرا گذاشت.
این برنامه چند میلیارد دلاری برای امنیت مرزی که از ورود صدها هزار مهاجر به ایالات متحده جلوگیری کرده است.
مبنای دعوای حقوقی چیست؟
از آنجایی که اجرای قوانین مهاجرت از نظر تاریخی توسط دولت فدرال و براساس تصمیم دادگاه‌های مهاجرتی فدرال انجام می‌شده است، قانون جدید تغییرات عمده‌ای را در سطح مراجع اجرایی ایجاد می‌کند و حتی می‌تواند بر روابط و توافق‌های ایالات متحده با کشورهای خارجی تأثیر بگذارد.
دولت بایدن و اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا - که هر دو درگیر دعوای حقوقی با تگزاس هستند - استدلال کرده‌اند که «اس بی چهار»‌ مغایر قانون اساسی است.
اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا همچنین گفته است که این قانون می‌تواند به عامل تبعیض و تمایز نژادی تبدیل شود.
وانیتا گوپتا، معاون دادستان کل آمریکا در ژانویه گفت: «ایالت‌ها نمی‌توانند آن گونه قوانین مهاجرتی را انشا و تصویب کنند که با چارچوب تصویب شده توسط کنگره ایالات متحده تداخل داشته باشد.»
این پرونده همچنین دارای سابقه‌ای است که باید در دادگاه رسیدگی شود.
یکی از قوانین بحث برانگیز مهاجرتی در ایالت آریزونا، معروف به «اس بی ۱۰۷۰» یا قانون «مدارکت را نشان بده» توسط دادگاه عالی ایالات متحده تا حدی لغو شده است.
قضات دادگاه عالی حکم کردند که اجرای این موارد قبلا در قوانین فدرال پیش‌بینی و براساس آنها اجرا شده است.
کارل توبیاس، استاد حقوق در دانشگاه ریچموند، می‌گوید: «این اختلاف دوباره مطرح است و برای تگزاس یک مشکل است. در مورد چنین قوانینی، دادگاه عالی گفته است که حق رسیدگی به مهاجرت مختص دولت فدرال اختصاص است و در صلاحیت ایالت‌ها نیست.»
دولت مکزیک هم به «اس بی چهار» واکنش منفی نشان داده و اختیارات تگزاس برای اجرای قوانین مهاجرت را زیر سوال برده و هشدار داده که این قانون می‌تواند حقوق بشر بیش از ۱۰ میلیون نفر از مردم مکزیکی‌الاصل در تگزاس را نقض کند.
این کشور قصد دارد درمورد تاثیر بالقوه این قانون بر روابط با ایالات متحده یک گزارش حقوقی تهیه و ابلاغ کند.
این قانون چه پی‌آمدی برای سیاست مهاجرتی ایالات متحده خواهد داشت؟
اگر «اس بی چهار» اجرایی شود، می‌تواند کل نظام مهاجرتی ایالات متحده را مختل کند. این احتمال مطرح است که ایالت‌های دیگر هم از تگزاس پیروی و قوانین مهاجرتی خود را تصویب و اجرا کنند.
در حال حاضر، قانونگذاران در ایالت آیووا لایحه‌ای را تصویب کرده‌اند که مهاجرت غیرقانونی را جرم ایالتی محسوب می‌کند.
این قانون به دادگاه‌های ایالتی اجازه می‌دهد تا دستور اخراج مهاجران غیرقانونی را صادر کنند و از افسران مجری قانون بخواهند مظنونان را تا مبادی ورودی در مرز همراهی کنند.
کیم رینولدز، فرماندار آیووا، هنوز این لایحه را امضا نکرده است.
ایساکسون گفت، فرمانداران و قانونگذاران ایالتی که از دونالد ترامپ و جنبش «بزرگی را به آمریکا باز می‌گردانیم» حمایت می‌کنند، «شرایط کنونی را فرصتی برای به چالش کشیدن حکم دادگاه عالی علیه قانون اس بی ۱۰۷۰ در آریزونا می‌دانند.»
او خاطرنشان کرد که اگر «اس بی چهار» هم در نهایت توسط دادگاه عالی لغو شود ممکن است «براساس رویه جاری تلاش سایر ایالت‌ها در این زمینه را خنثی کند.»
برچسب ها: آمریکا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها