به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۹ - ۲۳:۴۳
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۴/۲۰ ساعت ۱۹:۵۴
کد مطلب : ۴۸۰۶۴
تولید ایران از پارس​جنوبی ۳۲۰میلیون متر مکعب گاز؛

برداشت قطر از پارس جنوبی چقدر است؟

گروه اقتصادي: با افزایش تولید روزانه 100 میلیون متر مکعب گاز از میدان مشترک پارس جنوبی تا پایان سال 93 تولید گاز ایران با احتساب میادین داخلی به 750 میلیون متر مکعب در روز می‌رسد.
برداشت قطر از پارس جنوبی چقدر است؟
بر اساس برنامه تعریف شده و به دلیل پوشش تقاضای مصارف داخلی گاز کشور و تعهدات صادرات، میزان تولید از میدان مشترک پارس جنوبی تا پایان سال جاری باید 100 میلیون متر مکعب در روز افزایش یابد. براساس این گزارش در 10 پروژه گازی این میدان گازی که اکنون در حال تولید و بهره برداری است، بیش از 10 میلیارد دلار و در 17 فاز در حال توسعه نیز بیش از 30 میلیارد دلار هزینه شده است که به گفته وزیر نفت، پیش بینی می‌شود، طی سه سال آینده رقمی فراتر از 20 میلیارد دلار در فازهای در حال اجرا این میدان مشترک سرمایه‌گذاری شود.

در ابتدای سال جاری 20هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت به منظور طرح های پارس جنوبی عرضه شد که به نظر می رسد این میزان اوراق مشارکت تنها بخش کمی از سرمایه مورد نیاز فازهای پارس جنوبی را تامین کرده است. هم اکنون قطر روزانه بیش از 600 میلیون متر مکعب گاز از این میدان مشترک برداشت می‌کند، در حالی که ایران تنها بیش از 320 میلیون متر مکعب به طور متوسط در روز از این میدان تولید گاز دارد.

در بهترین حالت و اگر مشکلات مالی که بر سر راه توسعه فازهای پارس جنوبی برداشته شود، امسال با بهره برداری از فازهای 12، 15 و 16، 17 و 18 این میدان بیش از 100 میلیون متر مکعب به ظرفیت تولید گاز کشور افزوده می شود. که در نهایت با افزایش تولید این میزان گاز از میدان مشترک پارس جنوبی توسط ایران، تولید گاز از این میدان گازی به 420 میلیون متر مکعب می رسد که با این شرایط توان تولید گاز ایران با احتساب میدان های داخلی نیز به 750میلیون متر مکعب می‌رسد.
مرجع : فارس