به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۰۰:۰۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۵/۱۷ ساعت ۱۲:۴۵
کد مطلب : ۵۰۵۶۰

واکنش ها به حاشیه‌ نظارت بر همشهری

گروه فرهنگی: احمد مسجدجامعی در واکنش به حساسیت‌هایی که درباره‌ی تصویب یک فوریت طرح نظارت شورای شهر بر مؤسسه شهروند و روزنامه «همشهری» ایجاد شده، با تشریح ابعاد این نظارت، می‌گوید: نظارت‌های عام و کلان وظیفه شورای شهر است؛ نمی‌دانم چرا اینقدر فضای رسانه‌ای درباره این موضوع حساس شده است.
واکنش ها به حاشیه‌ نظارت بر همشهری
احمد مسجدجامعی رییس شورای شهر تهران  درباره طرح نظارت شورای شهر بر روزنامه همشهری، گفت: به طور کلی کار ما نظارت است و این نظارت بر کار روزنامه «همشهری» هم بوده است. در زمان شهردار پیشین، تعداد اعضا 15 نفر بود و سه نفر بر «همشهری» نظارت می‌کردند. حالا ما 31 نفر هستیم و قاعدتا باید الآن بیش از شش نفر نظارت داشته باشند.

او ادامه داد: این موضوع سابقه داشته و حتی ظاهرا در شورای اول هم بوده، اما در شورای سوم نبوده است. پیش‌تر هم این موضوع همیشه مطرح می‌شد. یک بار هم در شورا گفته شد که سخنگوی شورا در «همشهری» حضور پیدا کند. در یکی از جلسات اول یک طرح دو فوریتی آمد، بعد هم دو فوریتش‌ به یک فوریت تبدیل شد. علت هم این است که ما که در بازیافت، در تره‌بار و... نماینده داریم، در آنجا هم نماینده‌ای داشته باشیم؛ البته بعضی دوستان گفتند چون در شوراهای دیگر این نظارت بوده، نیازی به تصویب نیست، اما تصویب فوریت به این دلیل بود که این موضوع در شورای پیشین لغو شده است. در نهایت هم یک فوریتش به تصویب رسید.

مسجدجامعی همچنین درباره شائبه لطمه وارد شدن به استقلال رسانه‌ای «همشهری» با تصویب طرح نظارت شورای شهر بر این رسانه، اظهار کرد: هیچ کدام از اعضای شورا این طور فکر نمی‌کنند که باید فضای رسانه را بست. سخنگوی شورا هم چیزهایی را که از قول ایشان مطرح شده بود درباره بحث قرون وسطایی بودن این طرح و... رسما تکذیب کرده است.

او سپس گفت: طبعا یک رویکرد کلی وجود دارد. تلقی ما این است که رویکرد «همشهری» همان رویکردی باشد که با آن به وجود آمد و رشد کرد. رویکرد «همشهری» به طور کلی یک رویکرد اجتماعی و معطوف به پرداختن به مسائل شهری و شهروندی بود. هرچه در این رویکرد باشد، با حوزه عمل مدیریت شهری تطبیق پیدا می‌کند. چون حوزه عمل ما بیشتر حوزه اجتماعی است. این به لحاظ مشی کلی است.

مسجدجامعی افزود: این مصوبه حالا یک فوریت شده است و باید برود تا درباره چارچوب‌ها بیشتر بحث شود. بعد هم به قول دوستان چکش‌کاری می‌شود و به چارچوب مشخصی می‌رسد. ما باید بیشتر با رسانه‌ها به‌خصوص با «همشهری» گفت‌وگو کنیم. فکر می‌کنم به راه حل‌هایی می‌رسیم و خودمان با هم مسأله را حل می‌کنیم.

مسجدجامعی همچنین در پاسخ به این پرسش که نظارت شورای شهر بر «همشهری» در چه حدی خواهد بود، گفت: به هر حال آن‌جا یک بنگاه اقتصادی بزرگ هم هست. بزرگ‌ترین بنگاه اقتصادی در فعالیت‌های فرهنگی «مؤسسه همشهری» است. حجم گردش‌های مالی و اقتصادی «ایسنا» یا رسانه‌ها و روزنامه‌های دیگر این‌قدر نیست. بنابراین به طور طبیعی بخشی از مسأله نظارت بر این جنبه است.

او ادامه داد: بخش دیگر هم باید نظارت به طور عام، کلی و در قالب سیاست‌گذاری و چارچوب‌های کار باشد. چینین بحث‌هایی مطرح است وگرنه اصلا عضو شورا وقتش را ندارد که برود آن‌جا. این هم که برود آنجا در اتاق تیتر بنشیند، برای عضو شورا اجرایی نیست. شأن شورا هم به صورت ناظر تعریف شده است نه به صورت مجری. بنابراین چارچوب به این صورت است. ما وظیفه نظارت عام و کلان داریم. این نظارت‌های کلان بر عهده شورای شهر است. نمی‌دانم چرا اینقدر فضای رسانه‌ای درباره این موضوع حساس شده است.

مسجدجامعی سپس گفت: این‌ها در چارچوب قانون مطبوعات کار می‌کنند اما این‌که گرایش این روزنامه سیاسی، اقتصادی، علمی، یا ورزشی و یا اجتماعی باشد، مهم است. تصور من این است که حوزه عمل ما حوزه اجتماعی است و سیاست به کار آسیب می‌زند. دوره قبل هم ما از سیاست و تقابل‌هایی که دولت، شهرداری و... ایجاد می‌کردند، آسیب دیدیم. وظیفه اصلی ما دفاع از حقوق شهروندی است. بخشی از این دفاع از حقوق شهروندی آموزش حقوق شهروندی است و بخشی از آن دادن روحیه نشاط به جامعه است.

او افزود: روزنامه‌ای که با تیترهایش یک روز با این دعوا کند، یک روز با آن، متفاوت است با روزنامه‌ای که تیتری که می‌زند به یک فضای آرام‌بخش کمک می‌کند. وقتی «همشهری» رنگی چاپ شد، در حالی که همه روزنامه‌های دیگر سیاه و سفید بودند، به این علت بود که حس می‌کرد این کار آرامش بیشتری به مخاطب می‌دهد. عکس‌های این روزنامه به جایی که عکس‌های تند و خشن باشد، عکس‌هایی از طبیعت، میراث فرهنگی و... بود. فضای گفت‌وگو در آن جریان داشت. این معنادار است و به سیاست‌های کلان مربوط است.

مسجدجامعی همچنین تأکید کرد: روزنامه ای که مرتب دعوای این و آن را بنویسد و از این و آن مچ‌گیری کند، جایگاهش را از دست می‌دهد. درست است که بخشی از جایگاه «همشهری» به دلیل آگهی‌هایش است، اما بالأخره این روزنامه جایگاه ویژه‌ای دارد و روزنامه بسیار محترمی است. خیلی از روزنامه‌نگارهای ما از «همشهری» بیرون آمده‌اند. شورا نمی‌تواند نسبت به حفظ این جایگاه بی‌تفاوت باشد. حفظ این جایگاه هم به این معنی نیست که هر روز 31 عضو شورا با روزنامه در تماس باشند. دوستانی که می‌گفتند سخنگوی شورا آن‌جا باشد برای این بود که هر 31 نفر هر روز به روزنامه زنگ نزنند. قطعا وقتی 31 نفر می‌خواهند نظارت کنند، مشکلاتی پیش می‌آید. ما در جاهای دیگر هم به این دلیل نماینده خاص می‌گذاریم که حوزه نظارت را معنادار کنیم. البته همه اعضا وظیفه و حق نظارت دارند و می‌توانند سؤال کنند، اما وقتی نماینده‌ای داشته باشیم، طبعا این ارتباط از طریق نماینده برقرار می‌شود.
مرجع : ایسنا