به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۰۰:۰۵
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۶/۰۳ ساعت ۱۷:۵۶
کد مطلب : ۵۲۴۷۷
ضرورت نگاه جدید به حمل و نقل شهری

مسجدجامعی:‌ کاندید ریاست شورا می‌شوم

گروه جامعه: رئیس شورای شهر تهران با اعلام اینکه برای سال دوم ریاست شورا نیز کاندید خواهد شد، گفت: این مسئولیت را می‌پذیرم؛ زیرا از من خواسته شده و برای آن ایده دارم.
مسجدجامعی:‌ کاندید ریاست شورا می‌شوم
احمد مسجدجامعی در نشستی خبری به مناسبت گذشت یک سال از شروع به کار دوره چهارم شورای شهر تهران در پاسخ به اینکه رقیب شما در انتخابات آتی چه کسی است، گفت: من مانند شما حساس نیستم، اما مسئولیت را می‌پذیرم زیرا از من خواسته شده و برای آن ایده دارم و فعالیت‌هایم را ادامه می‌دهم. وی در پاسخ به اینکه اگر رئیس شورا نشوید نائب رئیس یا عضو هیئت رئیسه خواهید شد؟ اظهار کرد: در آن صورت من تهران گردی‌ام را ادامه می‌دهم. مسجدجامعی همچنین با بیان اینکه فضای شورا سیاسی نیست و عملکرد و کارکرد شورا اجتماعی است، افزود: شما در آمارها تعامل را می‌بینید و مسائل سیاسی در شورای سوم نیز وجود نداشت، بلکه از بیرون القاء می‌شد.

وی با تاکید بر اینکه روند انتخاب ریاست معمولی است، گفت:‌ هر نتیجه‌ای که انتخابات داشته باشد، برای من محترم است و این موضوع دغدغه من نیست و اگر هم رئیس نباشم تهران گردی می‌کنم. رئیس شورای شهر تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود از ارائه گزارش مربوط به فوت مرحوم چراغی که در درگیری با پیمانکاران شهرداری مجروح و سپس کشته شده است، در صحن علنی فردا خبر داد و ادامه داد: در دیداری که با این خانواده داشتم متوجه شدم که پدر مقتول بازنشسته شهرداری است و مقتول خیاط بوده و کارش جمع آوری زباله نبوده است.

وی با تاکید بر اینکه اگر قرار باشد به خاطر زباله‌ آدم‌ها یکدیگر را بکشند درد بزرگتری وجود دارد، گفت: ما این موضوع را رسیدگی می‌کنیم و فردا حتما از خانم آباد رئیس کمیته ایمنی می‌خواهیم گزارش دهد. وی ادامه داد: ‌در ارتباط با اینگونه مسائل شورا باید راهکار داشته باشد. بعد از این ماجرا نیز پیام‌هایی برای خانم آباد آمده که نشان می‌دهد اینگونه مسائل در نقاط دیگری نیز وجود داشته است.

کارکنان شهرداری نیاز به تایید صلاحیت دارند

مسجدجامعی با اشاره به اینکه کارکنان شهرداری نیاز به تایید صلاحیت دارند، گفت: برخورد با برخی افراد که شرایطی مشابه مرحوم چراغی دارند نوع دیگری از رفتار را می‌طلبد. در نتیجه باید به شرایط پیمانکار هم توجه کنیم، زیرا باید امنیت شغلی آنها نیز حفظ شود. وی در بخش دیگری به هزینه بیمارستان مرحوم چراغی و هزینه‌های تحمیل شده به خانواده او اشاره کرد و گفت: پرونده خانواده چراغی رسیدگی می‌شود و من از آقای صابری که حقوقدان هستند نیز خواسته‌ام که در این رابطه کمک کنند.

رئیس شورای شهر تهران افزود: در ارتباط با پیگیری مسئله مرحوم چراغی نیز به ما حرفهایی زدند و گفتند که چرا مسئله ایشان پیگیری شده است. اما ما ادبیات مشترک ساختیم و برای مسائلی مانند حادثه پارک ارم هم پیگیری کرده‌ایم و خواست ما این بود که قضیه فوت مرحوم چراغی نیز پیگیری شود.

رضازاده عضو شورای شهر است/نطق پیش از دستور رضازاده فردا در صحن علنی
رئیس شورای شهر تهران در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره صحبت‌های وزیر ورزش و جوانان و اینکه گفته شده حسین رضازاده نمی‌تواند همزمان رئیس فدراسیون و عضو شورای شهر باشد، گفت: ایشان عضو شورای شهر تهران هستند. گزارش پیگیری آقای رضازاده درباره حادثه استخر یادیاران که منجر به فوت یک کودک شد بسیار دقیق بود. ایشان در طول یکسال گذشته مسئولیت کمیته ورزش را برعهده داشته‌اند. وی افزود: آقای رضازاده برای جلسه فردا درخواست نطق پیش از دستور دادند که شاید راجع به همین موضوع باشد. مسجدجامعی همچنین در پاسخ به سوالی درباره نحوه تعامل شورا با شهرداری و پرهیز اعضا از سیاسی کاری گفت:‌ کار اجرایی کار دشواری است در عین حال ما تعامل و گفت و گو داریم و می‌خواهیم سطح مداخله شورا را افزایش دهیم.

وی در پاسخ به اینکه آیا پرهیز اعضا از متهم شدن به رفتار سیاسی باعث شده آنها تذکرات را پیگیری نکنند، گفت: ما در شورا پرونده‌های سه امضایی داریم یعنی پرونده‌هایی که توسط اعضای کمیسیون امضا می‌شود و به شهردار فرستاده می‌شود که برای خود شهردار منشا اثر است. وی تاکید کرد: ما تا کنون به تخلفاتی که در مناطق است ورود کرده‌ایم و 100 مورد از تخلفات را تذکر داده‌ایم. وی با اشاره به اینکه نظارت، کار دشواری است، گفت: ابزارهای نظارتی شورا در حد مجلس نیست. مجلس دیوان محاسبات دارد اما در شورا چنین چیزی صدق نمی‌کند و ما داریم این موضوع را تجربه می‌کنیم. وی با بیان اینکه ما در نظام اجرایی ذیحسابی داریم که متعلق به دستگاه اجرایی نیست، گفت: اما در شورا این موضوع وجود ندارد.

برای فرودگاه مهرآباد از کمیسیون شهرسازی و عمران خواسته‌ایم چارچوبی تهیه کند
رییس شورای شهر تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به سوالی درباره انتقال فرودگاه مهرآباد گفت: باید این بحث را با دولت به صورت جدی تر دنبال کنیم و طرحی برای آن داشته باشیم وگرنه این حرف‌ها تا 15 سال دیگر قابل تکرار خواهد بود. وی با بیان اینکه از کمیسیون شهرسازی و عمران خواسته‌ام چارچوبی درباره فرودگاه مهرآباد تهیه کنند، اظهارکرد: این کمیسیون باید طرح را به شهرداری بدهد و آنها هم طرح را به دولت و سایر دستگاه‌ها ارائه کنند. مقدمات و زیر ساخت‌های آن اجمالا فراهم است. مسجد جامعی با بیان اینکه دسترسی به فرودگاه امام خمینی آسان نیست، گفت: حمل و نقل ریلی و شهری در پایتخت به آن نقطه نرسیده؛ البته در دست اقدام است و ریل‌گذاری در کنار اتوبان قم نیز شاهد این موضوع است.

طلب شهرداری از دولت پیگیری می‌شود

رئیس شورای شهر تهران همچنین در پاسخ به سوالی درباره طلب شهرداری از دولت گفت: این طلب انباشته از دوره‌های پیشین دولت است و باید گفت سهم پرداخت دولت جدید از دولت پیشین بیشتر بوده است. وی با اشاره به اعلام رقم‌های متفاوت درباره میزان طلب شهرداری از دولت تصریح کرد: ‌این موضوع باید تحت کار کارشناسی قرار گیرد. وی افزود: ما باید پاسخ پرسش‌هایی مانند اینکه آیا تکنولوژی مترو را باید از چین دنبال کنیم یا چین در زمانی برای ما اضطرار بوده و نه انتخاب و اینکه آیا الان می‌توانیم از تکنولوژی کشوری مانند آلمان استفاده کنیم یا نه؟ بیابیم.

ضرورت نگاه جدید به حمل و نقل شهری
رئیس شورای شهر تهران همچنین با بیان اینکه ممکن است مباحث حمل و نقل شهری نگاه جدیدی را طلب کند،‌ گفت: در یکی از شهرهای کشور سفارشی به یک کشور خارجی داده شده تا از زیر ساخت‌هایی مانند اتوبوس شهری با خط ریلی استفاده شود. یعنی حمل و نقل ریلی را روی زمین داشته باشیم که در این صورت سرعت و حجم جابجایی بیشتر و آلودگی کمتر خواهد بود. وی تاکید کرد: این مسئله مهمی است و قطعا پیگیری خواهد شد.

تخلفات مطرح شده اخیر مربوط به شورای شهر پایتخت نبوده است
رئیس شورای شهر تهران همچنین در پاسخ به سوالی درباره صحبت‌های مطرح شده راجع به تخلف یک یا دو نفر از اعضای یکی از شوراهای شهر استان تهران، گفت: قطعا این موضوع در ارتباط با شورای شهر تهران نبوده است. وی در پاسخ به اینکه نظارت روی اعضای شورا چگونه صورت می‌گیرد، گفت: وقتی ما انتخاب می‌شویم پروسه‌های نظارتی وجود دارد که البته به این موضوع کار ندارم که در این پروسه خانم ابتکار رد می‌شود؛ اما بعد به سمت معاون رئیس جمهور در می‌آید! مسجدجامعی افزود: چندی پیش بحثی مطرح شد که اموال مدیران شهری قبل احراز و بعد احراز مسئولیت، سنجیده شود و در دولت نیز این موضوع وجود داشت و من با آن موافقم.

شورا در جهت افزایش حجم درآمد پایدار حرکت کرده است

مسجدجامعی در بخش دیگری از نشست خبری امروز با تاکید بر اینکه باید به سمت درآمد پایدار حرکت کرد، گفت: تلاش شورا هم برای افزایش حجم درآمد پایدار بوده است. مواردی هم که در زمینه ساخت و سازها در شهر صورت می‌گیرد اگر طبق قانون اتفاق نیفتاده باشد تخلف محسوب می‌شود. وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره پیگیری‌های صورت گرفته برای تجهیز وسایل آتش نشانی پس از حادثه مرگ دو کارگر خانم در خیابان جمهوری گفت: پس از این حادثه جلساتی در این رابطه برگزار شد و حتی گفته شد که تجهیزات ما کم نظیر است و در نهایت اعتباری برای ناوگان آتش نشانی پیش بینی شد.

رییس شورای شهر تهران با اشاره به گودبرداری خیابان ایران زمین گفت: زمانی که شورای شهر تهران وارد مسئله گود برداری ایران زمین شد، شرایطی وجود داشت که مالک آن اعلام کرد که من زمین‌های اطراف گود را هم می‌خرم ولی در آن زمان هم شورا به این موضوع ورود کرد و جلوی کار گرفته شد. وی همچنین درباره تغییر رویکرد در حوزه حمل و نقل شهری گفت: ما روی تکمیل خطوط مترو سرمایه گذاری کرده‌ایم و بر این موضوع تمرکز داریم و در برنامه بعدی نیز افزایش خطوط جدید را خواهیم داشت. پروژه استفاده از خطوط ریلی روی زمین نیز پروژه‌ای است که تا کنون نداشته‌ایم. بعلاوه استفاده از وسایل حمل و نقل هیبریدی نیز مورد توجه ما قرار دارد. وی همچنین از ارسال نامه‌ای به وزیر نفت در ارتباط با حمل و نقل شهری خبر داد و گفت: این نامه بر اساس گزارش‌های کارشناسی نوشته شده است.

رئیس شورای شهر تهران در بخش دیگری با اشاره به وجود 17 کمیته در حیطه‌های تخصصی در شورای شهر تهران گفت:‌ برخی از این کمیته‌ها مانند کمیته محیط زیست و خدمات شهری حدود 23 کارگروه فعال دارند. وی تصریح کرد: کمیسیون‌ها کمیته‌ها را بر اساس تصمیم خود ساماندهی می‌کنند و ما در شورا برای تقویت کمیته‌ها 300 نفر ساعت اعتبار در نظر گرفته‌ایم و هر کمیسیون نیز هزار نفر ساعت اعتبار برای کار کارشناسی دارد. مسجدجامعی با بیان اینکه عملکرد پنج کمیسیون هم عرض یکدیگر است، از اعلام نام کمیسیونی که همپای دیگر کمیسیون‌ها حرکت نکرده خودداری کرد و نگفت که آیا این کمیسیون جلوتر از بقیه بوده یا عقب تر از دیگر کمیسیون‌ها.

1100 نظارت موردی در پنج ماه / 20 درصد نظارت‌ها به نتیجه نرسیده است
مسجد جامعی همچنین در پاسخ به سوالی درباره نحوه نظارت شورا گفت: در تشکیلات جدید پیش بینی شده که هر کمیسیون تشکیلات نظارتی داشته باشد به طور مثال کمیسیون عمران پرونده‌های سه امضایی دارد که خود مجوزها را ارزیابی می‌کند. وی با بیان اینکه نظارت حق تمام اعضاست گفت: در پنج ماه بیش از 1100 نظارت موردی داشته‌ایم که 20 درصد در آن به نتیجه نرسیده است. وی تاکید کرد: ساختارمند و قاعده مند کردن و نیز زمینه سازی برای مداخله شورای شهر در پروژه‌ها کاری است که شورا در زمینه نظارت انجام می‌دهد. وی در بخش دیگری با بیان اینکه نمایندگی در شورای شهر تهران با نمایندگی در مجلس تفاوت دارد، گفت: ما با زندگی مردم سر و کار داریم. ما دغدغه‌هایی مانند آلودگی آب تهران را داریم. کار ما با زندگی مردم آمیخته شده است. وی همچنین با اشاره به در نظر گرفتن اتاق پایش برنامه برای نظارت روی اجرایی شدن برنامه‌های شهری گفت: آنچه که در شورا گفته می‌شود چیزی است که در فضای جمعی و با خرد جمعی به آن رسیده‌ایم.

رئیس شورای شهر تهران در ابتدای این نشست خبری به تشریح تفاوت‌های دوره چهارم شورا و دوره‌های پیشین پرداخت و تصریح کرد:‌اولین اتفاقی که در شورای چهارم رخ داد این بود که تعداد اعضا بیش از دو برابر شد. وی افزود: افزایش تعداد کمیسیون‌ها دیگر وجه تمایز این دوره شوراست که صرفا به علت افزایش تعداد اعضا نبوده و ناشی از رویکرد شورا درباره شهر، کیفیت مسائل زندگی و گسترش همکاری شهروندان بوده است. مسجدجامعی با اشاره به تشکیل کمیسیون سلامت،‌محیط زیست و خدمات شهری گفت: تشکیل این کمیسیون بحث جدیدی بود که در سطح شهر مطرح شد و رویکرد آن افزایش کیفیت زندگی است. سلامت در این کمیسیون از نوع سلامتی که دستگاه‌های رسمی به آن می‌پردازند نبوده و این سلامت در حوزه اجتماعی، زیست محیطی و پیشگیری دیده می‌شود.

وی تاکید کرد:‌ کمیسیون سلامت با همین رویکرد فعالیت خود را آغاز کرده و مسئله محیط زیست را ارتقا داده است. وی همچنین با اشاره به تشکیل کمیسیون معماری و شهرسازی گفت: ما در دوره‌های پیشین فقط کمیسیون عمران را داشتیم اما در این دوره سعی کردیم نگاه نرم افزاری نسبت به مناسبات شهری داشته باشیم. وی همچنین به تشکیل کمیسیون نظارت و حقوقی اشاره کرد و افزود: با تشکیل این کمیسیون معنای جدیدی برای نظارت ایجاد شد و نظارت به قبل، حین و پس از اجرا بسط داده شد. نظارت قبل از اجرا یعنی شیوه‌های بکارگیری که منجر به تخلف نشود.

مسجدجامعی همچنین با اشاره به حضور وزرا و نمایندگانی از دستگاه‌های مختلف در جلسات شورای شهر تهران گفت: رویکرد بعدی ما افزایش سطح مداخله شورا برای بهبود زندگی شهروندان بوده است. وی همچنین با اشاره به دیدار با مقام معظم رهبری گفت: در این دیدار ایشان تاکید بر رویکردهای جدید داشتند و آنرا بسط دادند. وی با بیان اینکه زمان تشکیل کمیسیون معماری و شهرسازی فقط آقای سالاری در آن ثبت نام کرده بود و اکثرا اعتقاد داشتند ساختار قبلی کافی است، گفت: پس از دیدار با مقام معظم رهبری و تاکیدات ایشان این ساختار تثبیت شد. ایشان همچنین تاکید ویژه داشتند که به دولت‌های پیشین و شهرداری‌ها درباره گسترش ارتباط با دستگاه‌های اجرایی تذکر داده‌اند. مسجدجامعی همچنین با اشاره به حضور افرادی در شورا که پیش از این سابقه کار اجرایی در دولت و یا کار در حوزه قانونگذاری مانند مجلس را داشته‌اند، گفت: تجربه این افراد به گسترش ارتباط‌ با دیگر نهادها کمک کرد.

36 نطق پیش از دستور در یک سال گذشته / سهم هر گروه سیاسی 18 سخنرانی

مسجدجامعی همچنین با اشاره به تشکیل کمیسیون هشتم در دولت برای رسیدگی به مسائل کلان شهرها گفت: تشکیل این کمیسیون با پیگیری شورا صورت گرفته و با گزارش‌هایی که ما به دولت دادیم این کمیسیون شکل گرفت. مسجدجامعی همچنین با بیان اینکه در شورای چهارم رویکرد بهره گیری از خرد جمعی در دستور کار ما بوده است، گفت: یکی از ویژگی‌های کار شورا فضای باز و آزادی بود که باعث شد همه صحبت کنند. نطق پیش از دستور نیز مسئله جدیدی در جلسات شورا است. وی اعلام کرد: عملا در هر جلسه یک سخنرانی پیش از دستور داشته‌ایم یعنی 36 مورد سخنرانی پیش از دستور که هر کدام از دو گروه حاضر در شورا 18 سخنرانی داشته‌اند. یعنی همه گروه‌ها، افراد و سلیقه‌ها و تخصص‌ها از این امکان استفاده کرده و نگرش‌های خود را بیان کرده‌اند.

ارائه 100 تذکر در یک سال اخیر شورا
مسجدجامعی همچنین با اعلام اینکه در یک سال گذشته نزدیک به 100 تذکر در جلسات شورا ارائه شده است گفت: بیشترین تذکر را قناعتی و بعد از او دوستی داشته است. وی با تاکید بر اینکه حق نمایندگی این بوده که تذکر داده شود گفت: هر یک هفته در میان جلسات هیئت ریاست شورا نیز برگزار و تلاش شده حقوق نمایندگان به نتیجه برسد. رئیس شورای شهر تهران همچنین با تاکید بر حق حیات و کرامت انسانی گفت: در ارتباط با حادثه واژگونی اتوبوس دو راه وجود داشت یکی اینکه بگوییم از این مسائل زیاد پیش می‌آید اما ما این راه را انتخاب نکردیم و گفتیم حتی اگر یک اتوبوس گرفتار مشکل شود برای ما حائز اهمیت است و اگر برخورد صورت نگیرد تکرار خواهد شد.

وی با بیان اینکه در جلسات مربوط به پیگیری حادثه اتوبوس گفته شد این اتوبوس‌ها مانند بمب متحرک هستند و سه هزار بمب متحرک در شهر داریم، گفت: پیگیری این مسئله باعث شد تعدادی از این بمب‌های متحرک خارج شده و تعدادی نیز تا پاییان امسال خارج شوند. وی با اشاره به حادثه آتش سوزی خیابان جمهوری گفت: در آن زمان گفته شد این موضوع مشیت الهی بوده است. ما به علت پرداختن به این مسئله تحت فشار بودیم اما ما باید حساسیت ایجاد کنیم و نگوییم این مسائل عادی است.

مسجدجامعی با بیان اینکه نحوه ترقی و نگرش به مسائل عوض شده گفت: اگر ما با موضوع اتوبوس‌ها و خطرات آنها برخورد نمی‌کردیم چه اتفاقی می‌افتاد؟ اما تغییر نگرش‌ها باعث شد همان روزی که حادثه فوت مرحوم چراغی مطرح شد عبداللهی معاونت خدمات شهری شهردار تهران به صحن علنی شورا بیاید و درباره آن توضیح دهد و همان روز دوبار به دیدن خانواده مرحوم برود. وی با اشاره به پیگیری‌های صورت گرفته درباره حفظ فضای سبز و مسائل تاریخی گفت: شخص شهردار نیز در مسائل مربوط به حفظ بافت ارزشمند، حضور پیدا می‌کند. سطح برنامه‌ها تغییر کرده و مباحث نظری تغییر یافته است.

مسجدجامعی همچنین در پاسخ به سوالی درباره طرح تهرانسرای تهران تاکید کرد:‌این طرح بسیار خوب است و مطالعات آن صورت گرفته، نقشه آن توسط یک خانم ایرانی مقیم خارج ارائه شد که بعد با اعتراض مواجه شده و اکنون در شهرداری در حال بازبینی است. وی همچنین درباره آخرین وضعیت مصلی تهران نیز تاکید کرد: ما آمادگی هرگونه همکاری در ارتباط با این موضوع را داریم.
مرجع : ایسنا