به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۱۷:۵۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۸/۲۸ ساعت ۱۴:۱۵
کد مطلب : ۶۱۱۰۴

کمانچه‌ نوازی کیهان کلهر در فرانسه

گروه فرهنگ و هنر: «کیهان کلهر» نوازنده‌ چیره‌دست کمانچه در فستیوال موسیقی‌ «بوردر» فرانسه می‌نوازد.
کمانچه‌ نوازی کیهان کلهر در فرانسه
در این اجرا که 12 دسامبر (21 آذرماه) به صحنه خواهد رفت، «اردال ارزنجان» نوازنده‌ی باقلاما از کشور ترکیه، کیهان کلهر را همراهی خواهد کرد. پیش از این نیز این دو هنرمند بارها در فستیوال‌های مختلف با یکدیگر هنرنمایی کرده‌اند. سایت جشنواره‌ی «بوردر» درباره‌ی این اجرا نوشته است که کیهان کلهر و اردال ازنجان موسیقی را در فضایی ایرانی - ترکی اجرا خواهند کرد و با تبحری که دارند، روی صحنه‌ی اجرا جادو خواهند کرد.

کیهان کلهر در سال ۱۳۴۲ در خانواده‌ای کرمانشاهی و موسیقی‌دوست در تهران چشم به جهان گشود. او موسیقی را از پنج سالگی به‌صورت آزاد شروع کرد. دوازده ساله بود که به‌صورت حرفه‌ای به موسیقی پرداخت و در 13 سالگی با ارکستر رادیو و تلویزیون کرمانشاه شروع به همکاری کرد. کلهر مدتی کوتاه با گروه «شیدا» در مرکز هنری «چاووش» همکار بود. در 17 سالگی مقیم ایتالیا شد و سپس به نیت ادامه‌ی تحصیل راهی کانادا شد و در رشته‌ی آهنگسازی از دانشگاه کارلتون اتاوا فارغ‌التحصیل شد.

همکاری او با هنرمندان و گروه‌هایی از جمله «شجاعت حسین‌خان»، کوارتت کرونوس (Kronos Quartet)، جاده ابریشم، یویوما و ارکستر فیلارمونیک نیویورک، او را به هنرمندی جهانی تبدیل کرده و شنوندگان زیادی نیز بین غیرایرانی‌ها دارد. کیهان کلهر و اردال ارزنجان در سال 89 نیز در تالار وحدت اجرای مشترکی داشتند که با استقبال مخاطبان روبه‌رو شد.
مرجع : ایسنا