به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۹ - ۱۴:۴۱
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۰/۱۷ ساعت ۱۱:۳۴
کد مطلب : ۶۵۶۰۸
نه رسای بهارستان به تندروها

شماره امروز شرق دریک نگاه؛ 17 دی

گروه سیاسی: روزنامه شرق در شماره روز چهارشنبه عنوان های روز سیاه نفت و نه رسای بهارستان به تندروها را برای چاپ برجسته کرد.
شماره امروز شرق دریک نگاه؛ 17 دی
این روزنامه تیتر یک را به موضوع روز سیاه نفت، اختصاص داد و عنوان کرد: قیمت نفت که تا دیروز، چند روز یک بار با کاهش مواجه می‌شد و گاهی هم روی خوش به افزایش قیمت نشان می‌داد، دیروز در اتفاقی کم سابقه ساعت به ساعت با کاهش قیمت همراه شد. همان تغییرات قیمتی شدید که دوسال گذشته، بازار ارز ایران تجربه کرد و کارشناسان از این تغییرات قیمتی با عنوان لحظه‌ای یاد کردند. دیروز حدود ظهر به وقت تهران خبرگزاری فارس خبر داد، قیمت نفت خام آمریکا به زیر ٤٩ دلار و نفت برنت به کمتر از ٥٣ دلار سقوط کرد. ساعتی بعد این خبرگزاری همراه با سایر خبرگزاری‌ها از ثبت رکورد جدیدی در معاملات جهانی نفت خبر داد.

بر این اساس قیمت نفت خام آمریکا تا 48.5 دلار و هر بشکه نفت برنت به 51.32 دلار افت کرد. قیمت نفت روز گذشته شاهد کاهشی حدود پنج تا شش درصدی بود و رکورد جدیدی در کمترین رقم در پنج سال ونیم گذشته ثبت کرد. مفسران نفتی جهان می‌گویند، نگرانی در مورد عرضه بیش از حد نفت در بازار شدت گرفته است و انتشار آماری مبنی بر افزایش تولید روسیه به بالاترین رقم از زمان فروپاشی شوروی تاکنون و افزایش صادرات نفت عراق به بالاترین میزان از سال١٩٨٠ از عوامل تشدید این نگرانی بوده است. همچنین بی ثباتی سیاسی در یونان سبب شده تا سرمایه گذاران، سرمایه‌های خود از دارایی‌های پرخطر در جهان بیرون کشیده و به اوراق قرضه وارد کنند.

«نه» رسای بهارستان به تندروها، تیتر دیگر روزنامه شرق است. محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه ایران پشت تریبون مجلس فریاد می‌زند که حالا نه کسی به خودش اجازه می‌دهد درباره تعطیلی فردو حرف بزند و نه درباره حق غنی سازی ایران اما و اگری مطرح کند. نه گزینه جنگ با ایران روی میز است و نه دیگر محافل صهیونیستی و تندروهای آمریکایی مانند گذشته اجازه مانور دارند و از اینها گذشته کشورهای عمده اقتصادی بزرگ جهان و بنگاه‌های کلان بین المللی امروز پشت در خانه این مردم برای تعامل صف بسته‌اند.

ظریف همچنین توصیه می‌کند که سیاست خارجی نباید جناحی شود: عمیقا اعتقاد دارم جناحی شدن موضوع سیاست خارجی نقطه بی بازگشت شکست آن است و هزینه کردن منافع ملی برای هدف‌های جناحی و سیاسی گناهی نابخشودنی است. اما کریمی قدوسی به تنها چیزی که گوش نمی‌کند توضیحات ظریف است. کاغذها یکی پس از دیگری به او می‌رسد و در گوشی‌ها دور میز او بالا گرفته. همین که حرف‌های ظریف تمام می‌شود، از پشت میکروفن خطابه بلندبالایی می‌خواند. سخنانش بیش از آنکه شبیه طرح سوال ملی باشد به نطق میان دستور می‌ماند. از نقد پیشنهاد رفراندوم حسن روحانی گرفته تا کتاب سریع القلم و متن سخنرانی‌های ظریف و مسایل معیشتی و بسیاری نکات دیگر به میان می‌آید و در نهایت صدای نایب رییس مجلس بلند می‌شود که آقای قدوسی لطفا در موضوع حرف بزنید و دقایقی بعد توجیه دوباره کریمی و ادامه همان روند همیشگی. نطق کریمی قدوسی به پایان می‌رسد، در انتهای نطق اشاره دارد که بنا ندارد سوال به رای گذشته شود چون آقای ظریف اعتراف داشتند به مسایلی. صدای محمدرضا باهنر، نایب رییس مجلس بلند می‌شود که براساس آیین نامه، شما باید بگویید از سوال راضی شده‌اید تا جلسه تمام شود، وگرنه باید رای گیری صورت بگیرد. کریمی قدوسی عصبانی شده و بدون آنکه از میکرون اش استفاده کند فریاد می‌زند که والله راضی نشدم. باهنر عاقبت آرای جلسه را می‌خواند، ١٢٥ رای موافق، ٨٦ مخالف و هشت رای ممتنع.

این روزنامه با انعکاس موضوع تجمع مردم علیه دلواپسان بوشهر، نوشت: تهدیدها همچنان ادامه دارد. ماجرای برگزاری کنسرت اخیر گروه لیان یادآور ضرب المثل یک گام به جلو، دو گام به عقب است. گروه لیان که تا به حال در شهرهای مختلف ایران و حتی کشورهای دیگر نیز کنسرت برگزار کرده، ١٦سال است که نتوانسته در زادگاه خود، بوشهر روی صحنه برود. با این حال آنها بالاخره بعد از سال‌ها مجوز برگزاری کنسرتی را برای دو سانس در سالن سینمای شهیدآوینی برای روز جمعه، ١٢دی دریافت کردند اما ماجرای لغو یکی از سانس‌های کنسرت این گروه به همین جا ختم نشد. گروهی از معترضان برگزاری کنسرت لیان که شمار آنها به حدود صدنفر می‌رسید، با تجمع مقابل در ورودی سالن، ابتدا اقدام به برپایی نماز جماعت کرده و سپس دست به تجمع در این محل زدند. فشار این گروه موجب لغو سانس اول کنسرت شد که بعد از سه ساعت با ورود نیروهای انتظامی برای پایان دادن به درگیری‌ها و بعد از استفاده از گاز اشک آور، سانس دوم این کنسرت در ساعت ٢١ برگزار شد. استانداری بوشهر نیز با این استدلال که کنسرت دارای مجوز است، از اجرای این مراسم حمایت کرد، هرچند یکی از سانس های اجرا نشده به روز بعد موکول شد که به گفته محسن شریفیان، سرپرست گروه لیان بنا بر مصلحت، این کنسرت لغو شد.

پس از آن حدود ٢٠٠ نفر از معترضان روز دوشنبه، ١٥دی در مقابل دفتر استانداری تجمع کرده و خواستار عزل استاندار، مدیرکل ارشاد بوشهر و استیضاح وزیر کشور شده‌اند. در مقابل نیز از دوشنبه، ١٥ دی عده ای از مردم در پیامی که در فضای مجازی دست به دست شد، خواستار تشکر از استانداری از طریق تجمع در مقابل این ساختمان در روز سه شنبه شدند که صبح سه شنبه استانداری در اطلاعیه‌ای چنین پاسخ داده است: مردم فهیم، قانون مدار و فرهنگی استان بوشهر، مواضع و دیدگاه‌های خود نسبت به خدمتگزاران به ایران اسلامی را با تکریم و احترام به رییس جمهور و کاروان تدبیر و امید در فرصتی که در ایام آتی فراهم خواهد شد، به نمایش بگذارند.

روزنامه شرق با بازتاب عنوان مختاباد: اتهامم تشویش اذهان عمومی است، نوشت: الهه راستگو، عضو شورای شهر تهران، از عبدالحسین مختاباد، دیگر عضو شورا شکایت کرده است. این خبری است که روز گذشته اسماعیل دوستی بدون ذکر نام در صحن علنی شورای شهر اعلام کرد. اتهام مختاباد تشویش اذهان عمومی است. استناد راستگو به سخنانی است که اوایل آبان ماه گذشته مختاباد در شورای شهر عنوان کرد. مختاباد نسبت به وجود ارقام میلیاردی در حساب یکی از اعضای شورای شهر تذکر داده بود؛ تذکری که بگومگوی او و راستگو را به دنبال داشت. تذکر مختاباد دایر بر حساب شورایاری‌ها بود که بیش از پنج میلیارد تومان وجه از بودجه شورا در آن است و راستگو برای آن حساب، حق امضا دارد. برخی اعضای شورا به این موضوع معترضند و می گویند باید حق برداشت از حساب‌های شورا تنها در انحصار رییس شورا، خزانه دار و معاون مالی باشد. در ادامه شرق با مختاباد، صابری و دوستی، اعضای شورای شهر را درباره این شکایت مصاحبه کرده است که مختابادگفته است: باید بروم و تفهیم اتهام شوم. داستان شکایت راستگو از شما چیست؟ مختاباد: شکایت کرده، من باید بروم تفهیم اتهام شوم. اتهامتان چیست؟ مختاباد: تشویش اذهان عمومی.

این روزنامه با بررسی موضوع هیکل هالیوودی به شرط شیشه، نوشت: اگر روزگاری به دلیل کمبود فضاهای ورزشی، زنان ما به باشگاه‌های ورزشی زیرزمینی روی می‌آوردند تا سلامت جسمانی خود را حفظ کنند، حالا سلامت جسم جایش را به زیبایی جسم داده و رسیدن به این مورد هم نه از طریق علمی بلکه از سایر راه های غیرعلمی میسر شده است. دکتر سعید علی آبادی، دکترای مدیریت ورزش معتقد است: متاسفانه در شرایطی به سر می بریم که بانوان ما تنها خوش اندامی را می‌بینند و صبر هم ندارند. مربیان آنها هم برای اینکه شاگردان خود را از دست ندهند به عمد یا غیرعمد آنها را به سوی مکمل‌های ناصحیح سوق می‌دهند. این موضوع از خطرات جدی است که ورزش زنان و مردان را تهدید می‌کند و ای کاش که تنها آنها به مکمل‌های غذایی روی بیاورند و به سمت موادمخدر از قبیل شیشه و کراک نروند. چاقی مفرط پس از زایمان، کم تحرکی، فقر ورزشگاه و پارک‌های تخصصی و کمتر بیرون آمدن از خانه و نداشتن تحرک و مشغولیت بیشتر بانوان با غذاهای لذیذ در آشپزخانه از جمله مسایلی است که سبب تجمع چربی در اندام زنان می‌شود.