به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۹ - ۱۸:۳۲
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۲/۲۶ ساعت ۱۰:۱۱
کد مطلب : ۷۲۴۶۹

چغا یعنی چه؟

گروه فرهنگی: «چغا» از مهم‎ترین مکان‌های تفریحی بروجرد محسوب می‎شود.
چغا یعنی چه؟
تپه تفریحی چغا(بام بروجرد) از مهم‎ترین مکان‌های تفریحی بروجرد محسوب می‎شود. این مکان که در غرب بروجرد قرار دارد مشرف به همه‌ی شهر بوده و اغلب مسافران و گردشگران از این نقطه تمامی زیبایی و قابلیت‎های این شهر را می‌توانند مشاهده کنند. در این منطقه امکانات رفاهی و تفریحی ساخته شده که باعث می‎شود تا هر کسی که به بروجرد سفر می‌کند از این مکان دیدن کرده و از آن لذت ببرد، نمای زیبای شهر بر روی این تپه بسیار زیبا بوده و مکان دلنشینی برای گذراندن اوقات فراغت است.

تپه چغا به‌عنوان یکی از تفرجگاه‌های بروجرد به خوبی از ورودی‌های شهر دیده می‌شود با گذر از پله‎ها یا جاده کشیده شده در سینه‌کش تپه چغا وجود تندیس‎های زیبایی از حیات‎وحش و شخصیت‎های اسطوره‌ای مانند «آرش کمان‌گیر» و انواع وسایل بازی، آلاچیق‌ها، دریاچه مصنوعی، هتل چند ستاره و گلزار شهدای گمنام خودنمایی می‌کند. از یک طرف گستردگی و وسعت شهر و از طرف دیگر مناطق سرسبز و تفریحی و از سمت دیگر منظره زیبای باغ فدک چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند.

چغا سرخه در اصطلاح عامیانه و گویش بروجردی با عنوان چوقا سرخر شناخته می‌شده است که امروزه بیشتر به‌صورت مختصر و با نام چوغا از آن یاد می‌شود. درباره‌ی علت نامگذاری آن دو روایت محلی وجود دارد. به‌علت قرارگیری در ناحیه‎ای هموار و منفرد بودن چغا، این تپه کاملاً متمایز و ناهمگون با زمین‌های اطراف خود است از همین‌رو در فرهنگ محلی به اصطلاح مثل سرخر(مزاحم) از آن یاد می‌شود. بروجردی‌ها عقیده دارند که روزگاری سیل مهیبی در منطقه سرازیر شده و تنها اثر بیرون مانده از آب، همین تپه چوغا بوده است که به‌صورت کاملاً منفردی در منطقه آب گرفته اطراف قابل تشخیص بوده است.
مرجع : ایسنا