به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۲:۵۶
 
۲۸۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۱/۱۰ ساعت ۰۲:۰۹
کد مطلب : ۷۳۱۴۸
جنگ نیابتی به جنگ رودرو خواهد انجاميد؟

سی‌ان‌ان: احتمال جنگ میان ایران و عربستان

گروه سياسي: شبکه سی ان ان آمريكا در برنامه‌ای که به بررسی بحران كنوني یمن و دخالت نظامي عربستان و متحدانش در اين كشور، اختصاص داشت، به نقل از کارشناسان خود اعلام کرد: احتمال جنگ میان ایران و عربستان زیاد است.
سی‌ان‌ان: احتمال جنگ میان ایران و عربستان
اين شبكه به نامه اخير محسن رضايی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام به عبدالملک الحوثی رهبر انصارالله یمن اشاره كرده و اين بخش هاي آن را حائز اهميت دانسته است كه: «امروز، جهان اسلام درحال بیداری واقعی است و جبهه مقاومت در یمن، سوریه، عراق، لبنان، فلسطین و بحرین در مقابل جبهه تجاوز که اسراییل و عربستان است صف آرایی کرده است. فرزند عاشورایی یمن؛ جلسه شرم الشیخ، نمایش سلاطین در مقابل قدرت الهی بود و به زودی درخواهند یافت که 'یدالله فوق ایدیهم'. تردیدی نیست که جبهه مقاومت بر جبهه تجاوز پیروز خواهد شد...»

این شبكه نوشت: یک صف آرايی جدید در منطقه در حال شکل گیری است. در یک طرف همه هم پیمانان کلیدی واشنگتن در خاورمیانه قرار دارند و در طرف دیگر حکومت ایران و گروه‌های شبه نظامی تحت امر آن. گفتني اين که سفر اکبر هاشمی‌رفسنجانی، ‌رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به کشور عربستان در پی حمله نظامی این کشور به یمن،‌ لغو شده و همزمان، اتحاديه عرب در باره تشكيل يك نيروي نظامي مشترك به توافق رسيده است.

قرار بود هاشمی با هدف «حل روابط فی ما بین»، به عربستان سفر کند اما پس از اينكه جنگنده‌های عربستان و متحدان عربش از روز ششم فروردین،‌ مواضع نیروهای شیعه مورد حمايت ايران (حوثی) در یمن را شروع به بمباران کرده‌اند، روابط دو كشور تيره تر از هر زمان ديگر ارزيابي شده و پيش‌بيني احتمال رويارويي مستقيم در بين تحليلگران منطقه اي و جهاني، افزايش يافته است.

در همين حال فرانک گاردنر تحليل گر بی‌بی‌سی در مقاله‌اي نوشت: ناآرامی های یمن به اوج خود رسیده است. رقابت های شیعیان حوثی، قبایل سنی مذهب، عربستان سعودی و سایر کشورهای عرب حوزه خلیج فارس، ایران و القاعده و اکنون دولت اسلامی (داعش) سبب شده که خشونت ها در یمن به سرعت گسترش یابد. اوضاع یمن تا آن حد وخیم شده که آمریکا و بریتانیا سفارتخانه‌های خود در صنعا را تعطیل کرده و کارمندان خود را از یمن بیرون برده‌اند. کشورهای عرب حوزه خلیج فارس نیز سفارتخانه های خود را به بندر عدن در جنوب این کشور منتقل کردند. شبه نظامیان شیعه حوثی در حال پیشروی به سوی عدن هستند. این بندر، ورود کشتی ها به دریای سرخ و تنگه باب المندب را که هر سال نزدیک به ۲۰ هزار کشتی از آن عبور می کند، کنترل می‌کند.

در ادامه اين تحليل آمده است: عبدربه منصور هادی، رئیس جمهور یمن هم پس از گریختن از صنعا به عدن رفت و مداخله نظامی شورای همکاری خلیج فارس و از جمله اعلام ممنوعیت پرواز از فراز این کشور را درخواست کرد. در همین حال کمتر کسی امیدوار است که مذاکرات صلح قطر، که قول آن داده شده، به نتیجه برسد. به این ترتیب آیا می توان گفت که یمن در شرف کشاندن منطقه به یک جنگ گسترده تر است؟...چنانچه عربستان سعودی و سایر کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس در یک سو و ایران در سوی دیگر قرار گیرد، خطرات مناقشه به سرعت بیشتر خواهد شد.

جان آلتمن، مدیر برنامه خاورمیانه در مرکز مطالعات استراتژیکی و بین المللی در واشنگتن، هم می گوید خطر این است که چنین به نظر برسد که جنگ یمن در حقیقت جنگی است که به نمایندگی از جانب ایران و اعضای شورای همکاری خلیج فارس جریان دارد. جان آلتمن می‌گوید: "ایران به وضوح به حوثی ها کمک‌هایی کرده ولی در طی ده سال گذشته این کمک‌ها محدود و تدریجی بوده. هیچ دلیلی که نشان دهد دولت ایران به یمن به صورت یک اولویت استراتژیک نگاه می‌کند در دست نیست. اگر فرضیه جنگ نیابتی ادامه یابد، این مناقشه احتمالا سال‌ها ادامه خواهد یافت."