به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۹ - ۱۵:۴۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۱/۲۴ ساعت ۱۴:۱۷
کد مطلب : ۷۴۳۸۲

كشورها‌ با ترس از تروریسم زندگی می‌کنند

گروه بين الملل: نخست وزیر اسبق ایتالیا، تنها راه پیروزی بر تروریسم را خشکاندن ریشه های مالی آن دانست.
كشورها‌ با ترس از تروریسم زندگی می‌کنند
رومانو پرودی گفت: تروریسم را فقط از طریق قطع ریشه های مالی آن می توان شکست داد. منابع مالی تروریست ها اکنون از درآمد حاصل از فروش نفت، مواد اولیه، تجارت مواد مخدر، قاچاق انسان و منابع سازمان های تحت حفاظت دولت هایی که از تروریسم به عنوان ابزاری در سیاست داخلی استفاده می کنند، تامین می شود. رییس سابق کمیسیون اتحادیه اروپا بابیان این که نمی توان به طور قطع گزینه نظامی را کنار گذاشت، یادآور شد: این نوع گزینه از مداخله در عراق تا جنگ در لیبی، تنها منجر به افزایش رنج ها و مشکل تر کردن راه حل های ممکن شده است و هرگز همانند امروز پنجره ای سیاسی برای خفه کردن تروریسم باز نشده بود.
وی افزود: ما اکنون در شرایط بی سابقه قرار گرفته ایم زیرا تمام كشورها امروز با ترس از تروریسم زندگی می کنند. هیچ چیزی منطقی تر و یا موثرتر از اقدام مشترک قدرت های بزرگ در قبال تمام کشورهایی که با آنها رابطه دارند، نیست تا اینکه آنها را به قطع منابع مالی تروریست ها که باعث افزایش قدرتشان می شود، متعهد کنند.
وی با تاکید بر این که گزینه نظامی راه حلی برای چیره شدن بر تروریسم نیست، گفت: تنها با یک توافق مشترک می توان تروریسم را شکست داد.

شکست‌های استراتژیکی داعش در سوريه
با شدت گرفتن جنگ علیه داعش در عراق، این گروه در سوریه نیز متحمل شکست‌های استراتژیکی شدند. شبه‌نظامیان کرد با ورود به استان رقه توانسته‌اند بخش‌هایی از "پایتخت خلافت داعش" را از کنترل آنها خارج کنند. مدیر دیده‌بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد که یگان‌های حمایت مردمی کردهای سوریه با پشتیبانی دیگر گروه‌های مخالف سوری توانسته‌اند پس از درگیری‌های شدید با داعش، مناطقی را در داخل مرزهای اداری استان رقه که پایتخت خلافت خودخوانده داعش محسوب می‌شود را به کنترل خود درآورند. رامی عبدالرحمن افزود: شبه نظامیان کرد سه روستا را در منطقه عین عیسی تحت کنترل درآورند تا تعداد روستاهایی که ظرف دو روز گذشته در داخل مرزهای اداری استان رقه از کنترل داعش خارج شده به هفت روستا افزایش یابد.بنا به گزارش دیدبان حقوق بشر سوریه این درگیری‌ها به کشته شدن دست کم شش عضو داعش انجامیده و بدین ترتیب تعداد کشته شدگان این گروه ظرف دو روز گذشته به 30 تن افزایش یافته است.

عین عیسی در فاصله 60 کیلومتری شهر رقه قرار دارد. شهر رقه بیش از یک سال است که از کنترل دولت سوریه خارج شده و تنها مرکز استان در این کشور محسوب می‌شود که به دست داعش افتاده است. به تازگی شهر ادلب، مرکز استانی در شمال سوریه به همین نام نیز از کنترل دولت خارج شده و جبهه تروریستی النصره بر آن سیطره یافته است.

العبادی 300 افسر را بازنشسته کرد
حیدر العبادی، نخست وزیر عراق دستور بازنشستگی 300 افسر در وزارت دفاع را صادر کرد. این اقدام در راستای طرح بازسازی ساختار ارتش عراق و کارآمد کردن بیشتر آن برای مقابله با خطرات صورت گرفته است.

6 هزار اروپایی به تروریست‌ها پیوستند

کمیسیونر قضایی اتحادیه اروپا اعلام کرد: حدود پنج الی شش هزار اروپایی که در میان آن‌ها 1450 فرانسوی هم حضور داشته‌اند، به طور داوطلبانه به تروریست‌ها در سوریه پیوسته‌اند. وورا ژوریوا اظهار کرد: طبق بررسی‌های ما مشخص شد که حدود پنج الی شش هزار اروپایی از جمله 1450 فرانسوی تاکنون برای پیوستن به تروریست‌ها در سوریه و جنگ به این کشور رفته‌اند و نگرانی ما این است که این تعداد افزایش پیدا کند. وی خاطر نشان کرد که ممکن است شمار این افراد بیش از این نیز باشد.

این مقام اتحادیه اروپا در ادامه عنوان کرد، به منظور جلوگیری از پیوستن افراد به تروریست‌ها در سوریه تصمیم گرفته شده تا موضع پیشگیرانه‌ای اتخاذ شود.وی خاطر نشان کرد: سعی داریم تا به منظور تبادل بیشتر اطلاعات میان نیروهای پلیس و دادگستری اروپا، همکاری‌های بیشتری میان این نهادها ترتیب دهیم تا نیروهای پلیس و دادستان‌ها بتوانند برای همکاری بهتر و تحقیقات خود با یکدیگر مشارکت بیشتری داشته باشند.
مرجع : ايرنا