به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۰۰:۰۵
 
۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۶/۲۱ ساعت ۱۳:۲۶
کد مطلب : ۱۵۹۲۱
آنان نکات و قواعد ابتدایی، بدیهی، اولیه دموکراسی، حزبی و کار تشکیلاتی را نمي‌دانند

وقتي اصولگرایان، دموكراسي‌خواه مي‌شوند!

گروه سياسي- رسانه‌ها: دکتر صادق زیباکلام در يادداشتي در روزنامه شرق نوشت: از روز یکشنبه 17شهریور که خانم راستگو به‌همراه آقای دنیامالی، دو عضو حاضر در فهرست اصلاح‌طلبان شورای شهر، به جای دادن رای به محسن هاشمی نامزد اصلاح‌طلبان، به قالیباف نامزد اصولگرایان رای دادند و در نتیجه با همان دو رای باعث ماندن شهرداری در دست اصولگرایان شدند، رسانه‌های پرتعداد آنان دفاع شداد و غلاظی از عمل خانم راستگو را کلید زده‌اند. همچنین به موازات حمایت از خانم راستگو، اصولگرایان حملات سنگینی را هم متوجه اصلاح‌طلبان کرده‌اند. آنان در رسانه‌های پرتعدادشان، اصلاح‌طلبان را به واسطه انتقاداتشان به عمل الهه راستگو، متهم به استبداد کرده‌اند.
وقتي اصولگرایان، دموكراسي‌خواه مي‌شوند!
از دید اصولگرایان، این حق خانم راستگو بوده که به‌عنوان یک عضو شورای شهر، تصمیم بگیرد و انتخاب کند که به چه کسی رای دهد؟ این انتظار و توقع اصلاح‌طلبان از وی که همه اعضای فراکسیون باید به تصمیمات جمعی احترام بگذارند، از دید اصولگرایان، مصداق روشن استبداد، تحکم و دیکتاتوری است. آنان همچنین مدعی هستند با اینکه آقای عباس جدیدی به جناح آنان تعلق دارد اما وقتی به جای آقای قالیباف به آقای محسن هاشمی رای داد، اصولگرایان به هیچ روی از وی کدورتی به دل نگرفتند.

اما با وجود همه سرزنش‌ها و استدلال‌های اصولگرایان نسبت به اصلاح‌طلبان و با در نظر گرفتن همه دسته‌گل‌هایی که آنان به واسطه عملکرد «آزادمنشانه» رای خودشان می‌فرستند، همان‌طور که گفته شد عمل خانم راستگو، غیردموکراتیک بود و دفاع اصولگرایان از وی و متقابلا حملاتشان به اصلاح‌طلبان و متهم‌کردن آنان به رفتار غیردموکراتیک، نهایت فرصت‌طلبی سیاسی است.

این درست است که راستگو از این حق برخوردار است که به هرکس که می‌خواهد رای دهد اما همه این حق و حقوق، زمانی تحقق می‌یابد که وی به اعتبار شخص «الهه راستگو» انتخاب می‌شد و به عضویت شورا درمی‌آمد. اما آیا رای خانم راستگو، به واسطه اینکه ایشان «الهه راستگو» بودند به ایشان داده شد؟

به بیان دیگر، اگر خانم راستگو در فهرست اصلاح‌طلبان نمی‌بود، همین میزان رای را می‌آورد؟ تصور نمی‌رود که نه خانم راستگو و نه طرفداران جدید اصولگرای وی، بتوانند چنین ادعایی را مطرح کنند. بنابراین رای ایشان اخلاقا و اصولا برحسب ضوابط و قواعد دموکراسی، تعلق به خودشان نداشته و تعلق به جریان سیاسی‌ای دارد که موجبات انتخاب ایشان را فراهم آورده است.

اگر ایشان به‌راستی مایل هستند که حسب انتخاب فردی و شخصی خود تصمیم‌گیری کند، در آن صورت اخلاقا موظف بود روزی که اصلاح‌طلبان، وی را در فهرست خود قرار دادند به آنها می‌گفت در صورتی که انتخاب شود، هیچ تعهدی به تصمیمات جمعی و اهدافی که به مردم اعلام شده و به واسطه آن رای گرفته شده ندارد و هر طور که صلاح دید، عمل می‌کند.

اما در عمل خانم راستگو بعد از آنکه از اعتبار اصلاح‌طلبان استفاده (یا درست‌تر بگوییم سوءاستفاده کرد) مقایسه آقای جدیدی با نامبرده که بعضا از سوی اصولگرایان صورت می‌گیرد هم قیاس مع‌الفارق است. به همان میزان که حضور خانم راستگو در شورای شهر مدیون اصلاح‌طلبان است، به همان میزان حضور آقای جدیدی صرفا و فقط مدیون و مرهون «عباس جدیدی» است.

تقریبا اکثریت قریب‌به‌اتفاق رای‌دهندگان تهرانی، به واسطه شخصیت ورزشی وی، به واسطه علاقه به کشتی و اینکه آقای جدیدی در مقطعی قهرمان المپیک و قهرمان ملی کشور بودند، به وی رای دادند. به عبارت دیگر چه عباس جدیدی در فهرست «آبادگران» بود چه در فهرست کارگزاران یا اصلاح‌طلبان و دیگر اصولگرایان، همین میزان رای را می‌آورد چون رای به جدیدی به واسطه فهرست نبود. این چه دخلی به خانم راستگو پیدا می‌کند که اگر در فهرست اصلاح‌طلبان نبود یک‌هزارم این رای را هم نمی‌آورد؟

بعید به نظر می‌رسد که اصولگرایان این نکات و قواعد ابتدایی، بدیهی، اولیه دموکراسی، حزبی و کار تشکیلاتی را ندانند اما اینکه با وجود این، چرا خود را به تجاهل زده و با همه وجود به دفاع از عمل غیراخلاقی خانم راستگو برخاسته و اصلاح‌طلبان را متهم می‌کنند شاید در گرو این پرسش است که اصولگرایان به‌راستی چقدر پایبند به ضوابط اخلاقی در سیاست هستند؟ پاسخ به این سوال البته بارها برای مردم روشن شده است.

علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۶/۲۱ ۱۳:۳۷
همه مردم دیدیند اصولگرایان در سال 76(آقای ناطق نوری) و درس سال 92 با چندین کاندید خود به رئیس جمهور منتخب تبریک گفتند ولی اصلاح طلبان و کارگزاران (معین - کروبی رفسنجانی) در سال 84 ادعای تقلب داشتند با وجود اینکه انتخابات رو خودشون برگزار کردند ولی مجال بهم ریختن کشور رو نیافتند و در سال 88 هم به خاطر شکست تهران رو به آتش کشیدند پس نشون اصوگرایان هزار برابر اصلاح طلبان به رای مردم اعتقاد دارند ولی اصلاح طلبان تا زمانی رای مردم رو قبول دارند که اسم خودشون در بیاد در غیر این صورت تقلب شده و این نمونه بارز دیکتاتوری به سبک اصلاح طلبانه امیدوارم منتشر کنید. (126397)
۱۳۹۲/۰۶/۲۱ ۱۵:۳۰
علی آقا اصول گرایان طی 8 سال که هم دولت وهم مجلس دستشان بود نتوانستند با هم کار کنند ومملکت را به گند کشیدند دورهی اصلاحات رشد اقتصادی 6 و 8 درصد دورهی اصولگرایان که به اسم اسلام ودین داری آمدند -5/4درصد چگونه میتوانید ادعا کنید که شما میتوانید برای کشور مفید باشید ما را به خیر شما امیدی نیست لطفا شر مرسانید شما از اسلام فقط الف آن را بر سر مردم میزنید و بیت المال را چپاول می کنید (126456)
۱۳۹۲/۰۶/۲۱ ۲۳:۱۸
برادر خلط مبحث نکن .یه مرد پیدا بشه جواب بده (126640)
۱۳۹۲/۰۶/۲۱ ۱۳:۳۹
درود، اگه اينا ميفهميدن كه الان وضع مملكت اين نبود ، متاسفانه اصولگرايان دچار اين بيت شعر هستند كه :
آن كس كه نداند و نداند كه نداند
در جهل مركب ابدالدهر بماند كه بماند (126398)
۱۳۹۲/۰۶/۲۱ ۱۳:۴۰
آقای دکتر عزیز قبلا گفته بودم که اصولگرایی مرد و حتی تابوبتش را مومیایی هم نکردند. 200 میلیارد سالانه بودجه موسسه پناهیان برای بصیرت افزایی بود که نتیجه اش در انتخابات 24 خرداد داده شد.
بذاررید نظریه پردازان متوهم اصولگرا دوباره به فکر پوست اندازی بیفتند شاید دفعه دیگه مجبور به پذیرش شخص شخیص مشایی بشوند نترس!! (126399)
بسیجی
۱۳۹۲/۰۶/۲۱ ۱۳:۴۷
طنز ماجرا اینجاست که یکی از انتقادات تند اصولگرایان از احمدینژاد این بود که چرا با حمایت و پرچم اصولگرایی وارد قدرت شده و میگوید وامدار هیچ حزب و گروهی نیستم و فقط مدیون توده مردم هستم! (126401)
مهسا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۶/۲۱ ۱۴:۰۲
هييييييس!! آره با توام جبهه پايداري فتنه گر حادثه قم. تو ديگه دم از آزادانديشي نزن كه بيشتر از اين مورد لعن و نفرين مردم قرار نگيري (126407)
۱۳۹۲/۰۶/۲۱ ۱۴:۰۹
حزب داشتن یکی از خوبی هاش اینه که آدم های سست عنصر و حزب بادی رو لو می ده! . . . . (126409)
کریم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۶/۲۱ ۱۴:۱۶
درود بر آقای زیباکلام (126414)
محودمحمدی
۱۳۹۲/۰۶/۲۱ ۱۴:۳۶
بانظراستادزیباکلام کاملاموافقم. درحقیقت دو واژه اصولگرایی وانحصارطلبی درمعنی خیلی بهم نزدیک است...... (126427)
۱۳۹۲/۰۶/۲۱ ۱۵:۱۷
مقاله خوبی است اما چندجا دچار مغالطه شده است:
1- درست است که کار حزبی قواعد خود را دارد اما سوال من این است: در کدام تشکیلات، در کدام حزب و جمعیت اصلاح طلب چند گزینه معرفی و محسن هاشمی انتخاب شد؟ الزامات دموکراسی حکم می کند که این کار انجام شود و نشد
2- خانم راستگو به واسطه نام اصلاح طلب وارد شورا شده و مردم نه به او که به اصلاح طلبان رای داده اند؛ اما آیا اصلاح طلبان شورا خواست مردم را در نظر گرفته اند؟ آیا اصلاح طلبان مطمئنند که از نظر مردم تهران محسن هاشمی برای شهرداری مناسب تر از قالیباف است؟ بعید می دانم (126447)
یاس
۱۳۹۲/۰۶/۲۱ ۱۵:۴۵
هر دو نکته شما اشتباهه... اولا که فراکسیون اصلاح طلبان شورا چندین جلسه گذاشتن تا به محسن هاشمی رسیدن برای گزینه نهایی.... دوما هیچ اصلاح طلبی نیست که تار موی هاشمی رو با قالیباف عوض کنه.....
و در نهایت.... آیا اصولگرایان گزینه هایی جز قالیباف داشتند؟؟؟ و آیا اینکه در قانون قبلی شهرداری قالیباف مجاز نبوده و در قانوت جدید هم اشاره ای به مجاز بودنش نشده با این وجود شهرداری قالیباف مجاز هست؟ (126466)
۱۳۹۲/۰۶/۲۱ ۲۳:۲۲
هیچ اصلاح طلبی نیست که تار موی هاشمی رو با قالیباف عوض کنه.....
شما ها تو توهم هستید .مردم تهران از جون و دل قالیباف رو میخوان اما اگه اصلاح طلب ها این نظر رو دارند این نشون میده که چقد خواست اونا با خواست مردم متفاوته (126642)
ایوب
۱۳۹۲/۰۶/۲۱ ۱۶:۰۳
اولا گزینه های دیگری مانند مهر علیزاده و صفدر حسینی و حتی دکتر نجفی نیز مطرح بودند که نهایتا محسن هاشمی کاندیدای نهایی شد ثانیا شما قصاص قبل از جنایت می کنید مگر انتخاب محسن هاشمی خلاف نظر مردم تهران است؟! درست است اقای قالیباف به خاطر اقداماتش بین مردم مقبولیت دارد اما این بدان معنا نیست که آقای هاشمی مقبولیت ندارد. (126481)
۱۳۹۲/۰۶/۲۱ ۲۳:۲۴
اصلاح طلب ها اگه عقل داشتن که یه گزینه رد صلاحیت شده رو کاندید نمیکردند.یه کسی رو میزاشتن که بیونه نظر یکی دو نفراز اصولگرا ها رو هم جلب کنه. (126643)
ساحل
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۶/۲۱ ۱۵:۳۲
اصولگرایی و دموکراسی خواهی!!!!!خنده داره... (126457)
صداقت
۱۳۹۲/۰۶/۲۱ ۱۵:۵۴
اندر باب حمایت سایت الف از راستگو و رایش،حضرت اخوی الف – توکلی جان در پشت تریبون مجلس در هنگام حمله و مخالفت با بیژن نامدار زنگنه دلیلشان چه بود؟ گفتند در کمیسیون قسم دروغ خورده، لیاقت ندارد.
و ایضا سایت تابناک و اخوی میم- رضایی عزیز دل، مناظرات را یادمان هست! جهت یاد آوری، به قالیباف، ولایتی و حداد طعنه عدم هماهنگی و عدم پایبندی به وفای به عهد را می زدند ی ،یادمان هست.
اندر آخر در سایت مشرق،خوانندگان سوپر اصول گرای ولایتی را برای این که به جلیلی معترض بود و کنار نرفت به حجتیه بودن متهم کردند و برای استاد ح- عادل چون به قولش وفادار مانده شوهای با پخش تلویزیونی ترتیب دادند که مرد سیاست و اخلاق، که به حرف و قول خود پایبند است))
این حمله دمکرات های مادرزاد این روزها به اصلاح طلب ها و دفاع از راستگو برای آن است که بتوانید اسب های تروای بیشتری را به خورد مردم بدهند. (126475)
مسعود
۱۳۹۲/۰۶/۲۱ ۱۶:۳۳
از عجايب روزگار سياسي ايران است كه اصولگراها با آن سابقه تاريك در رعايت حقوق شهروندي و دموكراسي و مردمسالاري و انتخاب آزاد و احترام به آراي مخالف و ... طرفدار دموكراسي شده اند! (126492)
مهدی 92
۱۳۹۲/۰۶/۲۱ ۲۳:۱۹
اگر اصلاح طلبان در برخی مواقع انتخاباتی اشتباهاتی کردند با این وجود از این اشتباهات برای آینده درس گرفتند و اگر پاکدستی و مدیرت درست آنها نبود مردم دوباره به آنها روی نمی آورند چون مردم هم از گذشته درسهای زیادی گرفته اند که به راحتی فریب کسانی که با سواستفاده از رسانه های ملی و پولهای بیت المال حرفهای عوام فریب و پوپولیستی میزنند نخورند. (126641)