به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۳ - ۲۱:۰۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۱/۰۷ ساعت ۰۰:۰۲
کد مطلب : ۱۴۵۹۸۷

خروج بیش از ۳۰ میلیارد دلار ارز از ایران

گروه اقتصادی: رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: مجلس با طرح دو فوریتی ساماندهی بازار ارز به التهابات اخیر این بازار ورود می‌کند.
خروج بیش از ۳۰ میلیارد دلار ارز از ایران
محمدرضا پورابراهیمی افزود: اقدامات غیرکارشناسی بانک مرکزی در هفته های پایانی سال 96 نه تنها التهابات بازار ارز را ساماندهی نکرد بلکه صدماتی را به بازار سرمایه و بازار پول کشور وارد کرد. وی گفت: تصمیم غیرکارشناسی بانک مرکزی در هفته های اخیر برای افزایش سود سپرده ها از 15 به 20 درصد 15 هزار میلیارد تومان بر دوش بانک ها گذاشت که باید از طرف دولت تأمین شود و بدون شک آثار این مسئله در اقتصاد کشور نمایان خواهد شد. 

پورابراهیمی با اشاره به تدوین طرح ساماندهی بازار ارز کشور در کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: این طرح شامل سه بخش است که با قید دو فوریت در نخستین هفته های کاری مجلس پس از تعطیلات نوروز به صحن علنی تقدیم می شود. وی گفت: الزام بانک مرکزی به ارائه ضمانتنامه برای افتتاح حساب های ارزی از جمله مواردی است که در این طرح مورد توجه قرار گرفته است تا افرادی که حساب ارزی باز می کنند هر زمان که بخواهند بتوانند ارز خود را دریافت کنند و از سود سپرده هایشان نیز بهره مند شوند. 

پورابراهیمی افزود: برخی از فعالان اقتصادی در چند سال گذشته وجوه ارزی خود را در بانک ها سپرده گذاری کرده بودند اما به هنگام مراجعه برای دریافت سپرده هایشان معادل ریالی ارزها با نرخ مبادله ای به آنان تحویل داده می شد که این مسئله صدماتی را به نظام اقتصادی کشور وارد کرد. رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در ماه های پایانی سال 96 سی میلیارد دلار ارز از کشور خارج شده است ، گفت: بر اساس برآوردها 25 میلیارد دلار منابع ارزی در کشور خارج از شبکه نظام بانکی نگهداری می شود که بدون شک این مسئله بر مدیریت منابع ارزی آثار منفی گذاشته است. 

وی افزود: با الزام بانک مرکزی برای تسویه حساب های ارزی با مردم این منابع به نظام بانکی کشور بازمی گردد. 
پورابراهیمی گفت: شفاف سازی بازار ارز در کشور باید انجام شود، امری که در تمام دنیا رایج است و اولین قدم در این راه کشف قیمتی است که بتواند مبنای عرضه و تقاضا در بازار ارز کشور قرار گیرد. وی افزود: وجود چند نرخی در بازار ارز بجز ایجاد فساد در اقتصاد ثمره ای ندارد و این وضعیت نمی تواند ادامه یابد و از این رو بانک مرکزی به ایجاد یک بازار ارز تک نرخی موظف شده است. ساماندهی کسانی که عملیات ارزی را در کشور انجام می دهند از دیگر موارد مورد توجه در طرح ساماندهی بازار ارز است. 

وی افزود: وضعیت نابسامان صرافی ها و عدم وجود اطلاعات از عملکرد آنان از جمله مشکلات اصلی در بازار ارز است و در این طرح تکالیفی برای شفاف سازی فعالیت صرافی ها و ساماندهی فعالیت آنان دیده شده است. نرخ این روزهای ارز در بازار کشور مبنای کارشناسی ندارد و ارز با قیمت واقعی در بازار عرضه نمی شود. وی با اشاره به کمترین نرخ تورم در سال های اخیر در کشور افزود: انتظار این است که کمترین میزان تنش های ارزی را شاهد باشیم. پورابراهیمی با بیان اینکه منابع ارزی کشور در سال 96 دو و نیم برابر مصارف ارزی بود گفت: پیش بینی می شود درآمدهای ارزی در سال 97 باز هم افزایش یابد.

وی افزایش قیمت نفت به بالای 60 دلار در هر بشکه افزایش قیمت محصولات پتروشیمی در بازار جهانی و افزایش قیمت جهانی سنگ آهن و مس را از جمله علت های افزایش درآمدهای ارزی کشور اعلام کرد. پورابراهیمی ابراز امیدواری کرد همزمان با ارائه طرح ساماندهی بازار ارز در مجلس، رئیس جمهور شخصاً برای ساماندهی این بازار ورود کند.