به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۰ - ۱۹:۴۷
 
۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۶/۱۲ ساعت ۰۸:۴۱
کد مطلب : ۱۵۳۷۵
مردم تغییر نگاه صداوسیما در قبال دولت‌ها را احساس مي‌کنند

نیت صداوسیما از این مناظرات خير نيست!

رسانه ملي مناظره‌ها را چگونه مهندسی مي‌کند؟
گروه سياسي- رسانه‌ها: سايت نواندیش نوشت: صداوسیما در رویکردی جدید پخش مناظره میان فعالان سیاسی، مطبوعاتی و... را آغاز کرده است. هر چند شیوه و نحوه برگزاری این مناظرات از جهت روش مناظره، دعوت از مهمانان حاضر در استودیو و نیز خود مناظره کنندگان، مورد انتقاد برخی کارشناسان قرار گرفته است. از طرفی دیگر برخی معتقدند صداوسیما برخلاف رویکرد حمایتی خود از دولت‌هاي نهم و دهم، همزمان با آغاز به کار دولت حسن روحانی پخش برنامه‌هاي انتقادی و چالشی را کلید زده است و این مي‌تواند نشانه ای از نگاه متفاوت رسانه ملی در قبال دولت جدید باشد. در این باره با محمدعلی وکیلی مدیرمسوول روزنامه ابتکار به گفتگو نشستیم که متن این مصاحبه بدین شرح است:
محمدعلی وکیلی مدیرمسوول روزنامه ابتکار در خصوص آغاز مناظرات تلویزیونی گفت: مناظره به ذات چیز خوبی است اگرچه حلقه‌ي مفقوده در این 8 سال بوده و همیشه خلا آن احساس مي‌شده است. وی افزود: انتظاری که از رسانه‌ي ملی مي‌رفت این بود که همه صداهای رسمی بتوانند از این تریبون بهره مند باشند ولی متاسفانه این تریبون به یک جریان خاص تقلیل پیدا کرد. اما حالا ظاهرا صدا و سیما تصمیم گرفته این تریبون را برای صداهای مختلف فراهم کند ولی باید دید نیت صدا و سیما چیست؟ و این موضوع را چگونه مهندسی مي‌کنند؟

این فعال رسانه ای ادامه داد: مناظره‌هاي 8سال اخیر صدا و سیما متاسفانه بیشتر شبیه به بولتن یک جریان خاص سیاسی بود تا رسانه ملی همه‌ي ایرانیان لذا این مساله موجب سوءظن مي‌شود. وکیلی درخصوص مناظره هفته گذشته صداوسیما درباره موضوع مطبوعات و انتقادات وارده به روش مناظره و نیز چگونگی دعوت از مهمانان و مناظره کنندگان گفت: من مناظره‌ي اخیر را دیدم و بیشتر به این سوظن رسیدم و اینکه ظاهرا صداهای مختلفی بیان مي‌شود که این ظاهر قضیه است اما در باطن چنین نیست. چراکه افرادی با توانایی غیر یکسان به سود جریانی خاص در مناظره قرار مي‌گیرند و تفکر حامی دولت و دولت را در نگاه مردم کم توان و مستاصل جلوه مي‌دهند و سطح توقعات عمومی را بالا مي‌برند و این به تفکر دولت و اهداف دولت ضربه مي‌زند.

مدیرمسوول روزنامه ابتکار افزود: سازمان صدا وسیما باید در این کار صداقت داشته باشد و دعوت از نیروها متناسب با توانمندی‌هاي شان باشد. اگر قرار است داوری بی طرف باشد، باید اوزان کشتی گیران صحنه مناظره متناستب با هم باشد و گرنه مردم به خوبی هوشیارند و جهت دهی و مهندسی این مسائل را درک مي‌کنند. و بعید است که مردم تغییر نگاه صداوسیما در مواجهه با دولت‌ها را درکت نکنند و سطح توقعاتشان از دولت افزایش پیدا کند.

صداوسیما با نخبگان آشتی کند

وی ادامه داد: اگر این گمان در قبال فعالیت‌هاي اخیر صدا و سیما درست باشد دقیقا حکم همان 8 سال گذشته در حال تکرار است که با جلوه ای دیگر نمایان گشته است. بنابراین لازم است صداوسیما اعتماد آفرینی کند و با نخبگان آشتی کند و این لازمه اش این است که سیاست گذاری‌ها تغییر کند، اینطور نیست که با ظاهر سازی بتوان مردم را تحت الشعاع قرار داد. وکیلی با تاکید بر لزوم رویکرد صادقانه صداوسیما در قبال دولت افزود: صدا و سیما رسالت دارد که باور مردم نسبت به خودش را بهبود بخشد و این سوظن و عدم اعتماد را از خود دور کند واقعیت این است که مردم به بی طرفی صدا و سیما بدگمان هستند، بنابراین لازم است این اعتماد به دست بیاید و رسانه‌ي ملی به جایگاه فراجناحی خود بازگردد.

صداوسیما فضایی عادلانه را برای بیان دیدگاه‌هاي دولت فراهم آورد

مدیرمسوول روزنامه ابتکار در پایان گفت: مردم انتظار دارند وقتی در آن همه فشارها و امواج یاس و ناامیدی تصمیم گرفتند پای صندوق رای بیایند و دولتی مردمی را شکل دهند ، نهادهای مختلف من جمله صدا و سیما رویکرد حمایتی به این دولت مردمی داشته باشد و در جهت تقابل در همین ابتدای کار بر نیاید و فضایی عادلانه را برای بیان دیدگاه‌هاي دولت فراهم آورد.

۱۳۹۲/۰۶/۱۲ ۰۹:۱۲
تو نظرسنجی این هفته ۳۰۰۰۰ نفر شرکت کردن به مرور زمان هیچ کس جز خود ضرغامی و حیدری خواهان ادامه برنامه نیستن
اینا هنوز نفهمیدن مردم فهمیدن (120757)
۱۳۹۲/۰۶/۱۲ ۰۹:۲۱
رابطه بین یک مناظره واقعی با سداوصیمای ضرغامی، رابطه جن و بسم اله است (120759)
لاله
۱۳۹۲/۰۶/۱۲ ۰۹:۲۲
آخه مگه کسی این برنامه هارو نگاه میکنه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ (120760)
اسطوره
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۶/۱۲ ۰۹:۲۵
قطعا نیت خیری نداره و امیدوارم مردم گول ظاهر مناظرات را نخورند. (120763)
۱۳۹۲/۰۶/۱۲ ۰۹:۲۶
صدا و سیما ک دچار رکود شده ی جورایی میخاد آنار بینندگانشو بیشتر کنه ولی در کل نیت خیری نداره (120764)
معتدل
۱۳۹۲/۰۶/۱۲ ۰۹:۳۴
مدیر و برنامه های رسانه ملی را باید ملت انتخاب کنند تا برنامه هایش مطابق نظر و میل مردم باشد نه جهت خواسته های یک گروه خاص که مخالف رفاه مردم هستند (120766)
۱۳۹۲/۰۶/۱۲ ۰۹:۴۸
پس کی دیگه ضرغامی رو عوض میکنن؟ (120771)
۱۳۹۲/۰۶/۱۲ ۰۹:۵۰
صدا و سیما کدام کارش تا الان خیر بوده است که این یکی باشد!!!!؟ (120773)
۱۳۹۲/۰۶/۱۲ ۱۰:۲۹
درود

باور کنید من کمتر جایی میبینم که مردم از شبکه های صدا و سیما تماشا کنند و سریال های پر طرفداری که از شبکه های ماهواره ای که روز به روز هم تعدادشان در حال افزایش هست با کیفیت فوق العاده و پخش مستند ها و برنامه ها آموزنده و اخبارهای کاملتر و دقیق تر این شبکه ها باعث از بین رفتن همان تعداد کم مخاطبان صدا و سیما شده است . رویکردشان هم به جایی رسیده که دیگه اقدام به سانسور تصویر آیت الله هاشمی رفسنجانی می کنند و مردم هم روز به روز به نیات این مجموعه (صدا و سیما) پی میبرند . (120793)
میثم
۱۳۹۲/۰۶/۱۲ ۱۳:۱۲
مگه تمامی جریانات سیاسی در کشور سرپرست و دفتر ندارند ؟
صدا و سیما باید جهت مناظره باید تعیین مناظره کنندگان را به عهده خود جریانات بگذارند
.................. (120885)
۱۳۹۲/۰۶/۱۲ ۱۵:۱۱
نیتش اصلا مهم نیست

مناظره نیاز یک رسانه است و باید ادامه پیدا کنه (120975)
بي تعارف
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۶/۱۲ ۱۵:۳۸
من توصيه ميكنم يه تومار ميليوني در تغيير نگاه صدا و سيما تهيه بشه و از رهبري خواسته بشه در سياست گذاري صدا و سيما تجديد نظر بعمل بيايد در غير اينصورت اين رشته همچنان سري دراز خواهد داشت . (120990)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۶/۱۲ ۱۶:۳۰
صدا و سیما ؟! نیت خیر !؟ عجب حرفی می زنید آقا! (121018)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۶/۱۲ ۲۱:۳۰
اصلا ببینم این مناظرست؟؟!!
یا اینا تو عمرشون مناضر ندید یا ... خودشو زدن به اون راه .. (121158)
علی رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۶/۱۲ ۲۱:۳۳
هر کی میاد حرف خودشو میزنه.. میره میشنه این شد مناظره!!
خسته نباشن دوستان صدا سیمااا
من از آقا حیدی توقع نداشتم تو این نمایش و طنز شرکت میکردند.. (121161)
afsaneh
۱۳۹۲/۰۶/۱۲ ۲۲:۵۱
از صدا و سیمای ضرغامی چا انتظاراتی دارید بابا من که نگاه نمیکنم چون داره به شعور ملت توهین میکنه مردک(گزیده مناظرات رو از سایتها میخونم قابل توجه اونهایی که الان می خواستند بگن اگر نمیبینی پس از کجا می دونی) (121233)
moji
۱۳۹۲/۰۶/۱۳ ۰۱:۰۷
دلشون خوشه،ما که تلویزیون نداریم; اونی رو هم که داریم انتن نداره! (121308)
مهدی
۱۳۹۲/۰۶/۱۳ ۰۲:۰۶
به نظر من صداوسیما به هیج وجه قابل اعتماد نیست. برخی از بخشهای خبری از ابتدا تا حتی هواشناسی تحریف شده است و اگر کسی کاملا با جزئیات مسائل سیاسی جهان آشنا نباشد که متاسفانه اکثر مردم کشور ما به علت مشغله های خود اینگونه اند به راحتی فریب میخورد. (121333)