به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۲ - ۱۱:۱۴
 
۳۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۷/۰۷ ساعت ۱۰:۲۴
کد مطلب : ۱۶۹۷۱
نامه اساتيد دانشگاه شهید چمران اهواز:

نماد و نمونه کوچکی از وضعیت آموزش‌عالی!

گروه سياسي: جمعی از اعضای هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز با ارسال نامه اي به رييس‌جمهور گزارشي از وضعيت نامناسب اين دانشگاه قديمي و پرسابقه كشورمان ارائه داده اند كه متن اين نامه را در زير مي‌خوانيد:
بسم الله الرحمن الرحیم
جناب حجت الاسلام دکتر حسن روحانی
ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

با سلام ؛ احتراما، آنچه که در متن زیر خواهید خواند، از سوی گروهی از اعضای هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز پیرامون وضعیت دانشگاه‌ها و آموزش عالی کشور در فاصله سال‌هاي 1384تا 1392 و با تاکید بر وضعیت دانشگاه شهید چمران اهواز، فراهم آمده است. شاید بتوان دانشگاه شهید چمران اهواز را نماد و نشانه و نمونه کوچکی از وضعیت آموزش عالی در سال‌هاي یادشده دانست و جناب عالی نیز به یاد دارید که ریاست کنونی این دانشگاه حتی به شما به عنوان داوطلب ریاست جمهوری اجازه سخنرانی در دانشگاه نداد!

از سال 1384 با روی کار آمدن دولت نهم و به ویژه از سال 1388، در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، شاهد دگردیسی در روند تصویب آیین نامه‌هاي وزارتی و تغییر در روند‌هاي سازمانی و اداری این وزارتخانه در رابطه با مقوله آموزش عالی و دانشگاه‌ها و استادان و دانشجویان و از جمله مسائل فرهنگی در دانشگاه‌ها بودیم که در اینجا به برخی از آن اشاره مي‌رود:

أ‌- گنجاندن ماده‌اي جدید در آیین نامه ارتقای علمی استادان مبنی بر لزوم کسب امتیاز فرهنگی و دینی برای ارتقا به مرتبه بالاتر علمی.( این ماده، در بعضی از دانشگاه‌ها ، دستاویزی برای جلوگیری از ارتقای مرتبه علمی برخی از استادان منتقد گردید)
ب‌- تشکیل پرونده فعالیت فرهنگی و مذهبی برای دانشجویان و تاثیر این پرونده در ادامه تحصیل و شغل یابی آینده دانشجویان.
ج‌- انتصابی شدن مدیران گروه‌هاي آموزشی و عضویت رئیس و معاون دانشکده در کمیته منتخب برای ارتقای علمی استادان.
د‌- تبدیل گفتمان وحدت حوزه و دانشگاه، به جاده‌اي یک سویه برای ورود حوزویان به دانشگاه بدون امکان نقش آفرینی علمی دانشگاهیان در حوزه ها.
ه‌- عدم اجرای آیین نامه فعالیت تشکل‌هاي اسلامی در دانشگاه که مي‌تواند امکان برابری را برای همه دانشجویان در فعالیت سیاسی فراهم آورد.
و‌- خودداری از واگذار کردن پست اجرایی در دانشگاه به استادان منتقد و آنانی که در طیف سیاسی حامی دولت قرار ندارند.
ز‌- سخت گیری بر داوطلبان استخدام در دانشگاه به عنوان هیئت علمی از نظر هماهنگ بودن آنان با جناح خاص سیاسی حامی دولت.
ح - جلوگیری از تبدیل وضعیت استخدامی هیئت علمی ناهماهنگ با تفکر گروه سیاسی حامی دولت، از قراردادی به رسمی.
ت - توقف گسترش رشته‌هاي علوم انسانی در دانشگاه‌ها و تغییر سرفصل‌ها و دروس پاره‌اي از رشته‌هاي آن که نوعی محدودیت برای استادان این رشته‌ها فراهم آورده است.
ح- امنیتی کردن فضای علمی دانشگاه ها، از موضوع سفرهای کوتاه مدت استادان برای شرکت در همایش‌هاي علمی بین المللی در بیرون از کشور گرفته تا موضوعات علمی مطرح شده در کلاس‌هاي درس.

مجموع این تغییرات و رفتارها موجب دگردیسی در پایه‌ها و ارکان دانشگاه و محیط علمی آن شد که به ترتیب زیر به ان اشاره مي‌گردد:
الف- در سطح مدیریت دانشگاه ها:
- تضعيف جايگاه هيات هاي امنا و خدشه¬دار شدن دست آورد بزرگ استقلال دانشگاهها پيش بيني شده در قوانين برنامه توسعه کشور.
- تمرکزگرايي شديد و تصميم گيريهاي متمرکز وزارت در بسياري از امور که در چهارچوب اختيارات هيات هاي امنا پيش بيني شده است.
- حاکميت فضاي سياسي امنيتي به منظور کنترل فعاليت و ابراز نظر اساتيد و دانشجويان .
- تضعيف سازوکارهاي دمکراتيک در سطوح گروه و دانشکده برای برگزیدن مدیران اجرایی.
- فهم نادرست از فرآیند اسلامی شدن دانشگاههابااجرای طرح هاي کارشناسي نشده همچون طرح تفکيک جنسيتي.
- تضعيف جايگاه علوم انساني به اعتبار بومي کردن اين علوم و حذف رشته هايي از اين علوم به بهانه ارتقا آنها
ب- در سطح هیات علمی:

- سلب اختياراستخدام اعضا هيات علمي جديد از دانشگاه‌ها و گروه‌هاي آموزشی به منظور تغيير ترکيب هيات علمي متناسب با دیدگاه سیاسی خاص.
- ارجحیت معیارهای شخصی و سیاسی در استخدام‌هاي جدید.
- بازنشستگي و اخراج اساتيد معتبر و با تجربه.
- انحطاط فرهنگی از طریق لطمه به عزت و کرامت انسانی جامعه دانشگاهی با وادار کردن به انجام ظواهر دینی و ملحوظ نمودن آنها در ارتقاءهای علمی.
- کاهش ارتباطات بين المللي و نگرش سوء ظنانه به حضور اساتيد در مجامع بين المللي.
ج- در سطح دانشجویان و تشکل‌هاي دانشجویی:
- محرومیت از تحصیل دانشجویان فعال و حاکمیت فضای بی نشاط وافسرده بر فعالیت‌هاي دانشجویان.
- فقدان فعاليت هاي خودجوش دانشجويي و حذف تشکل هاي دانشجويي مستقل با دخالت در مسير انتخابي آنها.
- گزينش علمي متمرکز و حذف روند منطقي و طبيعي جذب دانشجويان دکترا.
- رشد بي رويه پذيرش دانشجوي تحصيلات تکميلي به ويژه دکترا بدون پيش بيني امکانات لازم و کاهش کيفيت با اصرار بر افزايش کمي.
- تبعیض جنسیتی و جلوگیری از ورود دانشجویان دختر به برخی رشته‌ها
- عدم توانایی در حفظ دانش آموختگان مستعد دانشگاهها و رشد فزاینده خروج از کشور نخبگان.
طراحی و اجرای این سیاست‌ها در حالی انجام مي‌گیرد که:
1- بیشتر استادانی که هم اکنون در دانشگاه‌ها مشغول به تدریس هستند؛ پس از انقلاب شکوهمند اسلامی به استخدام درآمدند و تعداد کمی از استادان پیش از انقلاب نیز که هنوز در دانشگاه‌ها هستند؛ مایه‌هاي افتخار و اعتبار دانشگاه‌ها به شمار مي‌آیند.
2- دانشجویان کنونی دانشگاه‌ها همگی پس از انقلاب به دنیا آمده‌اند و در زیر سایه و چتر تبلیغات فرهنگی این برهه قرار داشته اند.
3- میزان پایبندی دانشگاهیان به آموزه‌هاي دینی و پاکدامنی و پاکدستی آنان، اگر بالاتر از افراد در دستگاه های اجرایی دیگر نباشد؛ قطعا پایین تر نیست. اعتبار اجتماعی این قشر نزد مردم و برپایی مراسم ویژه ماه‌هاي رمضان و محرم در دانشگاه ها، این ادعا را ثابت مي‌کند.
4- به نظر مي‌رسد که روحیه خرده گیری دانشگاهیان که برآمده از خردگرایی آنان است، موجب شده است تا برخی از مسئولان، به دور از سعه صدر که لازمه کشورداری و سیاستمداری است؛ کوشش خویش را بر کنترل و رام کردن این قشر متمرکز کنند. حال آن که نباید از خرده گیری و خردگرایی این تحصیل کردگان و اندیشمندان به دیده یک تهدید نگریست بلکه آن را فرصت بدانیم و بر فروغ این شعله مقدس بیفزاییم.
میوه‌هاي تلخ و دستاورد اجرای این سیاست‌هاي آزموده شده را مي‌توان در گزاره‌هاي زیر آورد:
أ‌- کوچ نخبگان و تحصیل کردگان به خارج از کشور و از دست رفتن سرمایه‌اي که برای تربیت آنان هزینه شده است.
ب‌- پایین آمدن سطح فرهیختگی در کشور .

ت‌- گسترش روحیه ناامیدی به آینده، که این خود، زمینه را برای کشاندن جوانان به انواع فساد فراهم مي‌آورد.
ث‌- پایین آمدن سطح و اعتبار علمی دانشگاه‌هاي کشور.
ج‌- محروم کردن جامعه و مراکز آموزش عالی از فواید چندصدایی، چندسلیقگی، نقد و نظارت.
ح‌- گسترش و پرورش روحیه دیگر ستایی، دروغ، دیگرفریبی و تظاهر در میان افراد.

خلاصه وضعیت دانشگاه شهید چمران اهواز

ا- در بخش آموزشی
ا- کاهش شدید کیفیت علمی دانشگاه به دلایل:
1- افزایش بی رویه پذیرش دانشجو در دوره‌هاي کارشناسی ارشد بر خلاف نظر مجریان دوره ، گروه آموزشی و دانشکده ها.
2- افزایش بی رویه پذیرش دانشجو در دوره‌هاي دکتری تخصصی بر خلاف نظر مجریان دوره‌ها ، گروه‌ها و دانشکده ها. در بسیاری از موارد تعداد متقاضیان کمتر از اعلام ظرفیت دانشجو بوده بنحویکه برخی از دانشجویان پذیرفته شده از نظر کمیته ممتحنین و مجریان دوره ها، واجد شرایط نبوده و اکنون این دانشجویان با بنیه علمی ضعیف موجب ایجاد مشکلات آموزشی فراوانی شدند.
3- حذف پذیرش دانشجو در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری برای برخی از دوره‌ها که دارای استاد تمام و خود رئیس دانشگاه فعلی از یکی از دانشجویان این استاد بوده است. این حذف پذیرش دانشجو راسا توسط رئیس دانشگاه و بر خلاف نظر گروه آموزشی، دانشکده به دلایل کاملا شخصی انجام شده است که در اعتراض به این موضوع ، با مشاور و مدیر کل وقت دفتر وزارت علوم ( آقای دکتر ملک فر) مکاتبه گردید و مورد پی گیری قرار گرفت.
4- اعمال تفکیک جنسیتی در کنکور 1391 در دانشگاه شهید چمران اهواز که پس از اعتراضات شدید شرکت کنندگان و نمایندگان محترم اهواز در مجلس شورای اسلامی ظاهرا مجبور به لغو آن شدند لیکن به نظر مي‌رسد به صورت نا محسوسی اعمال گردید.
5- عدم اعلام نیاز جذب هیات علمی بر اساس اولویت‌هاي مورد نیاز به نحویکه با مراجعه به سامانه جذب مشخص مي‌گردد در برخی رشته‌ها که فقط یک هبات علمی وجود دارد و علاوه بر دانشجویان دکتری عمومی دامپزشکی، مجری دوره کارشناسی ارشد ، اعلام نیاز نمی شود ولی برای بخش هایی که دارای چند عضو هیات غلمی است مکررا اعلام نیاز مي‌گردد.
6- جذب هیات علمی با کیفیت علمی بسیار پایین و خارج از روال معمول ( متقاضی در زمان دانشجویی به عنوان فارغ التحصیل خود را معرفی و در سامانه جذب، درخواست استخدام پیمانی مي‌نماید و دانشگاه با اطلاع از این تخلف پرونده آن را بررسی مي‌کند و موجب تصییع حق افراد شایسته‌اي مي‌گردد که مرتکب این خلاف نشده‌اند و یا اینکه پرونده متقاضی در رشته غیر مرتبط مستقیم و برخلاف نظر علمی و کارشناسی بخش‌هاي مربوطه، مورد بررسی قرار مي‌گیرد.
7- به دلایل کاملا شخصی، بورس تحصیلی برخی دانشجویان دکتری لغو و برای مدتی از ادامه تحصیل محروم شدند. حداقل یکی از این دانشجویان در دسترس مي‌باشد.

ب- از جنبه مدیریتی و شخصی رییس دانشگاه

1- حذف اساتید برجسته و پیشکسوت از کلیه مسئولیت‌هاي اجرایی .
2- کلیه مسئولیت‌هاي اجرایی ، نمایندگان گروه‌ها و دانشکده صرفا از یک طیف وابسته به رئیس دانشگاه منصوب مي‌شوند به طوریکه در بعضی از گروه‌ها علیرغم وجود اساتید تمام با تجربه، مسئولیت‌هاي مختلف حتی در سطح مدیر گروه فقط بین 2-1 نفر تغییر مي‌یافت.
3- تغییرات غیر معمول و غیر کارشناسی شده در آیین نامه‌ها و اساسنامه‌ها با هدف حذف افراد منتخب و انتصاب افراد مورد نظر. برای نمونه استقلال مجلات علمی که یکی از ضروریات آن محسوب مي‌گردد؛ مورد خدشه قرار گرفت. به این صورت که اخیرا به دلایل شخصی، یک بند به اساسنامه مجلات اضافه گردید که جهت انتخاب سردبیر، هیات تحریریه بایستی3 نفر!! را انتخاب و معرفی نمایتد و شخص رئیس دانشگاه راسا یکی از این 3 نفر را به شیوه کاملا مدیریتی و از قبل تعیین شده، به عنوان سردبیر منتصب مي‌کند که این تصمیم گیری موجب اعمال نظر و سلب استقلال مجلات و تضعیف آنها مي‌گردد. ضمنا این گونه تصمیم گیری‌ها قانونا بایستی توسط شورای سردبیران صورت می گرفت نه هیات رئیسه دانشگاه!
4- عدم چاپ کتبی که اساتید محترم پس از دریافت موافقت اصولی ازدانشگاه ترجمه یا تالیف نموده و اکنون سرنوشت و زمان چاپ بسیاری از این کتب پس از سال‌ها ، نامعلوم و همچنان در حال هاله‌اي از ابهام قرار دارند و بدیهی است زحمات و تلاش‌هاي نویسندگان به دلیل بی تدبیری و عدم اهمیت مدیریت دانشگاه به روند علمی دانشگاه ضایع شده است.
5- بررسی چگونگی امکان ترجمه و تالیف چندین جلد کتاب در مدت کوتاهی توسط رییس دانشگاه که قاعدتا دارای مشغله کاری فراوانی بوده است. این موضوع همواره برای بسیاری از همکاران سوال برانگیز و لاینحل باقی مانده است و لازم است روند بررسی، داوران انتخابی این کتب و روند چاپ آنها بررسی گردد.
6- ایجاد تاخیر در بررسی پرونده ارتقاء و تبدیل وضعیت استخدامی اعضاء هیات علمی که برخی از اعضائ هیات علمی به دیوان عدالت اداری شکایت نمودند.
7- اظهارات غیر تخصصی و غیر کارشناسی پیرامون رشته‌هاي علوم انسانی و اسلامی کردن دانشگاه‌ها.
8- حذف حداقل امکانات رفاهی موجود در دانشگاه ( منظور مهمانسرای دانشگاه است) و واگذاری آن به بخش‌هاي خصوصی.
9- منتقل شدن رییس دانشگاه به دانشگاه تهران در زمان عهده دار بودن مسئولیت ریاست دانشگاه و حضور در دانشگاه اهواز به شکل ماموریت!
با توجه به کثرت موارد تخلف‌هاي اداری و مالی رییس دانشگاه ، پیشنهاد مي‌شود هیاتی جهت بررسی وضعیت دانشگاه شهید چمران اهواز در سال‌هاي اخیر و رسیدگی به تخلفات تشکیل گردد.

استاد دانشگاه صنعتی قم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۷ ۱۰:۳۰
تخلفات ریاست دانشگاه صنعتی قم خیلی بدتر از اینه. (137435)
۱۳۹۲/۰۷/۰۷ ۱۰:۵۷
متاسفانه این وضعیت در همه دانشگاه های کشور وجود دارد از جمله دانشگاه کوچک ملایر که رئیس ان اقای دکتر امانی فار غ التحصیل از پونای هند می باشند و از اموزش و پرورش به دانشگاه ملایر منتقل شده اند متاسفانه فضای حاکم در دانشگاه ملایر به مراتب بدتر از سایر دانشگاه ها است و به علت جوان بودن اکثر اعضای هیات علمی ترس از اخراج و باند بازی وسیع در این دانشگاه عملا انرا تیدیل به یک مدرسه پادگانی کرده است (137454)
احمدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۷ ۱۳:۰۷
بخیه بر وخامت کدام روی زخم می زنی طبیب؟ (137563)
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۷ ۱۴:۰۶
من کارمند دانشگاه چمرانم ، با تایید موارد بالا لازم به ذکر است عدم اجرای مصوبه جدید هیات امناء در جهت افزایش حقوق کارمندان در سال گذشته باعث بی میلی کارمندان به کار و کاهش شدید وضع مال کارمندان به جز نور چشمی هایی که اضافه کاری برابر با حقوق یک کارمن عادی میگیرن ، شده است. (137632)
کارمند دانشگاه چمران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۹ ۲۲:۴۷
حرف دل ما رو زدید همکار گرامی. دانشگاه شهید چمران در این سال ها با نادیده گرفتن حق و حقوق کارمندان و عدم اجرای مصوبات، به شدت باعث تضعیف روحیه کارکنان این دانشگاه شده است (139631)
۱۳۹۲/۰۷/۰۷ ۱۹:۴۹
Kبا سلام این نظر همه اساتید نیست و معلومه بیشتر شخصی است. (138002)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۷ ۱۹:۵۰
آفرین به اعضاء هیات علمی دانشگاه چمران. خجالت برای بعضی از دانشگاه های دیگه که ادعا زیاد دارند، اما عمل خیلی کم (ادعای رهبری فکری در جریان دولت جدید). مثال؟ دانشگاه ..... (138004)
دانشگاهی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۷ ۲۲:۵۰
بنده به عنوان یک هیات علمی این دانشگاه بعضی اشکالات را وارد و بعض دیگر را غیر منطقی می دانم از جمله بندهای که اشکالی بر آن نمی بینم بند 3 آموزشی که گفته شده بعضی رشته های دوره دکتری و ارشد بی جهت حذف شده اند از جمله رشته مربوط به استاد راهنمای رییس فعلی دانشگاه. به نظر من اگر رییس فعلی دانشگاه چنین موجود خطرناکی است که نویسندگان محترم نوشته اند مشخص است که استاد راهنمای ایشان نتوانسه است ایشان را درست از نظر اصول علمی راهنمایی و تربیت کنند و بهتر است که تربیت دانشجویان جدید دوره های تکمیلی به چنین فردی سپرده نشود تا از تولید چنین مدیرانی جلوگیری شود. امیدوارم گردانندگان سایت دانستن را حق مردم بدانند و این نظر را که حاوی هیچ مطلب توهین آمیزی نیست را منتشر نمایند (138193)
همکار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۸ ۱۵:۴۷
کاملا قبول دارم (138737)
۱۳۹۲/۰۷/۰۹ ۱۳:۴۵
"درباره دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین هم تحقیق کنید لطفا (139292)
استاد دانشگاه مازندران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۹ ۱۷:۵۰
وضعیت دانشگاه مازندران نیز دست کمی از دانشگاه اهواز ندارد و از رییس جمهور محترم انتظار بررسی عاجل به وضعیت رییس دانشگاه را داریم (139433)
کارمند دانشگاه مازندران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۱۰ ۲۲:۲۸
کاملا موافق هستم (140225)
همکار
Germany
۱۳۹۲/۰۷/۱۱ ۲۳:۴۳
وضعیتی به مراتب بدتر در دانشگاه ولی عصر رفسنجان هم برقرار است. ولی اکثر افراد به دلیل عدم احساس امنیت شغلی دم بر نمی اورند! (140809)
دانیال
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۱۳ ۱۸:۳۹
درود و هزار آفرین بر این گروه از استادان دانشگاه شهید چمران بر شجاعتتان بر احساس مسؤولیتتان بر دلسوزیتان، دلسوزی در حق دانش و دانشجو، در حق استاد و تدریس، در حق محیط دانشگاه، حیف باد نام و یاد شیهد چمران که دانشگاهش از چنین وضعی می نالد.
توفیق یارتان باد! (141670)
احسانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۱۳ ۲۱:۴۷
بخش کلان گزارش در باره وضعیت عمومی دانشگاه ها درست است. ولی بخش هایی از انتقادات به مدیریت دانشگاه، درست نیست چون اطلاعاتش دقیق و بیطرفانه نیست و از جایگاه یک نقد علمی خوب تنزل می یابد:
1- مثل اینکه نمی دانید در دوره چهارساله گذشته دانشگاه تا چه اندازه زیر فشار نهادهای امنیتی بوده، همین اندازه هم که مروتی و تیمش در برابر این فشارها مقاومت کردند تا خرابتر نشود، جای سپاس دارد.
2-فکر می کنم دانشگاه چمران تنها دانشگاهی است که همه ی مطالبات هیأت علمی و کارمندان را در وانفسای بی پولی پرداخت کرده است.
3-بخشی از گزارش به دعوای شخصی در گروه علوم پایه دامپزشکی برمی گردد که وزن علمی مطلب را کم کرده است.
4- واگذاری مهمانسرا به بخش خصوصی علاوه بر انتقال 15 نفر نیروی آن به دانشگاه، ماهانه 20 میلیون تومان برای دانشگاه صرفه داشته است.
5-... (141842)
مرادی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۱۳ ۲۱:۵۰
باز گلی به جمال مروتی و همکارانش، چون اگر خودش کمی منفعت طلب هست ولی با زیرکی جلو اعمال فشارهای بیشتر به دانشگاه را گرفت. (141845)