به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۲ - ۰۰:۴۳
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۷/۲۴ ساعت ۱۹:۴۳
کد مطلب : ۱۸۲۷۴

محرمانه بودن یکی از شرایط توفیق است

گروه سياسي: وزیر امور خارجه کشورمان نوشت: ادامه مذاکرات چند هفته دیگر در ژنو خواهد بود و در این فاصله اعضای 1+5 فرصت خواهند داشت در مورد جزییات طرح ایران و اقداماتی که باید انجام دهند آمادگی لازم را کسب کنند.
محرمانه بودن یکی از شرایط توفیق است

 متن یادداشت محمد جواد ظریف، در صفحه فیسبوکش بدین شرح است: ساعت 1 بعدازظهر روز چهارشنبه به وقت ژنو و دو و نیم بعدازظهر به وقت تهران است. از این که قدری در تقدیم گزارش تاخیر شد پوزش می‌خواهم. اکنون هم با اجازه شما فقط گزارش کوتاهی تقدیم می‌کنم، چون پادرد و کمردرد قدری شدید است و توفیق گزارش دهی را کم کرده است. همان‌طور که احتمالا در خبرها شنیده‌اید دوشنبه شب پس از ورود به ژنو با خانم اشتون شام خوردیم و بحث‌های خوبی در مورد محتوا و شکل برگزاری جلسه داشتیم. دیروز صبح هم در جلسه 1+5 چارچوب پیشنهادهای ایران که به صورت پاورپوینت تهیه کرده بودیم را ارایه کردم . برای عنوان طرح ایران "پایان دادن به بحرانی غیرضروری و بازکردن افق‌های جدید" را انتخاب کردم تا نشان دهم که نگرانی از برنامه هسته‌یی ایران فاقد مبنای جدی است و ایران به دنبال سلاح هسته‌یی نیست. در چارچوب طرح پیشنهادی با دیدگاه جدید مبنی بر ضرورت پیگیری هدف واحد توسط همه بازیگران برای رسیدن به راه حل تاکید شده و حوزه‌هایی که می‌توانند مورد بررسی و توافق قرار گیرند نیز مشخص شده است. این چارچوب به عنوان یک رویکرد جدید مورد استقبال قرار گرفت و رییسان هیات‌ها هم در اظهارنظرهای خود عموما مثبت برخورد کردند. البته ما می‌خواهیم به صورت مشابه، رویکرد جدیدی هم از سوی 1+5 ببینیم.

در ادامه جلسه، بعداز ظهر دیروز رییسان هیات‌ها (که در سطح معاون وزیر هستند) و هیات ایرانی به ریاست دکتر عراقچی جزییات چارچوب پیشنهادی ایران را مورد تبادل نظر قرار دادند و هم اکنون هم مشغول ادامه مذاکره هستند. من هم دیشب برای بار دوم بحث مفصل و خوبی با خانم اشتون در مورد جمع‌بندی مذاکرات دیروز داشتم. امروز هم وزیر امور خارجه سوییس برای ملاقات از برن (پایتخت سوییس) به ژنو آمد و گفت‌وگوی خوبی درباره موضوعات مختلف داشتیم. قرار است بعدازظهر امروز جلسه جمع‌بندی با حضور بنده و خانم اشتون و هیات‌های دو طرف برگزار شود و بعد هم مصاحبه مطبوعاتی و بازگشت به تهران. ادامه مذاکرات چند هفته دیگر در ژنو خواهد بود و در این فاصله اعضای 1+5 فرصت خواهند داشت در مورد جزییات طرح ایران و اقداماتی که باید انجام دهند آمادگی لازم را کسب کنند.

همان‌طور که قبلا هم خدمت‌تان عرض کردم، مذاکره و رسیدن به راه حل دشوار است و مذاکره در جزییات نیازمند زمان و دقت فراوان. نمی‌شود انتظار داشت که بی‌اعتمادی متقابل انباشته‌ای که میان دو طرف ایجاد شده است با یک جلسه مثبت و سازنده کاملا برطرف شود. البته همزمان نیاز به اعتماد عمومی هم هست چون یکی از شرایط توفیق مذاکرات بین‌المللی حفظ ماهیت محرمانه آن‌هاست و معمولا هر مقدار مذاکره‌کنندگان کم‌تر خبر به بیرون درز بدهند، بیش‌تر نشان جدی بودن مذاکرات و امکان رسیدن به توافق است. به هر حال قرار نبود کار آسانی باشد ولی به لطف خدا و حمایت شما مردم خوب اطمینان دارم و می‌دانم که عاقبت کار مثبت خواهد بود.

 


جواد!
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۲۴ ۲۰:۵۸
به اميدخداموفقيت از آن ملت بزرگ ايران است (148206)
۱۳۹۲/۰۷/۲۴ ۲۳:۰۵
واقعا کار سختی دارند کار گروه دیپلماسیمان با کوتاه فکران داخلی و دشمنان خارجی.خدا قوتتان دهد آقای ظریف دوست داشتنی (148254)