به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۲ - ۰۰:۴۳
 
۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۷/۲۴ ساعت ۱۹:۵۵
کد مطلب : ۱۸۲۷۵
اشتون: برای اولین‌بار بر روی یک بیانیه توافق کردیم

مذاکرات ایران و 1+5 با انتشار بیانه‌ای پایان یافت

گروه سياسي: مذاکرات دو روزه ایران و 1+5 در ژنو با انتشار بیانیه‌ای پایان یافت.
مذاکرات ایران و 1+5 با انتشار بیانه‌ای پایان یافت

متن این بیانیه مشترک بدین شرح است: هیات‌های نمایندگی 1+5 و ایران به ریاست نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی و امنیتی و وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دو روز مذاکرات محتوایی و با نگاهی رو به آینده در شهر ژنو در روزهای ١٥و١٦ اکتبر برگزار کردند. برپایه فضای مثبت اولین جلسه وزیران در نیویورک در تاریخ ٢٦ سپتامبر، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران کلیات طرحی را به‌عنوان مبنای مذاکرات ارائه کرد که توسط اعضای گروه eu3+3 (سه کشور عضو اتحادیه اروپایی + 3) به‌عنوان مشارکتی مهم در فرایند مذاکرات به دقت مورد بررسی قرار می‌گیرد.

اعضای هیات‌های نمایندگی مشورت‌های دوجانبه و مشترکی پیرامون عناصر مختلف رهیافت پیشنهادی را به صورت عمیق پیگیری کردند. تصمیم گرفته شد که جلسه بعدی اعضای گروه در ژنو در تاریخ ٨-٧ نوامبر (15 و 16 آبان) برگزار شود. اعضا هم‌چنین موافقت کردند که کارشناسان هسته‌یی، علمی و امور تحریم کشورهای eu3+3 (سه کشور عضو اتحادیه اروپایی + 3) و جمهوری اسلامی ایران قبل از نشست آینده و برای بررسی اختلاف نظرات و تهیه و تدوین قدم‌های عملی تشکیل جلسه دهند.

در همین حال رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: برای اولین‌بار بر روی یک بیانیه توافق کردیم و این را خودم نوشتم و آقای ظریف تایید کرد. کاترین اشتون، پس از پایان مذاکرات دو روزه ایران و 1+5 در جمع خبرنگاران افزود: ما در ژنو جو مثبتی داشتیم که در ادامه نیویورک بود و طرح ایران را به دقت مطالعه کردیم و این طرح را خوب دیدیم و تصمیم گرفتیم نشست بعدی را 7 و 8 نوامبر در ژنو بگذاریم و هیات‌ها و کارشناسان هسته‌یی و تحریم قبل از نشست ملاقات کنند تا در بحث‌ها کمی جلو برویم. او در پاسخ به این پرسش که ما فکر می‌کنیم ایران به تعهداتی که قول داده است عمل کرده؟ گفت: ما توافق کردیم درباره جزییات صحبت نکنیم و شما که این مذاکرات را دنبال می‌کنید باید این را درک کنید.

اشتون ادامه داد: من به مدت سه‌ سال است که رهبری مذاکرات با ایران را برعهده داشته‌ام؛ در این مدت ما همیشه سعی کردیم ایده‌هایی را مطرح کنیم که اعتمادسازی کنیم که برنامه هسته‌یی ایران صلح‌آمیز است. وی درباره مراحل پیشنهادی ایران گفت که ما هیچ وقت نمی‌خواهیم ابهامی وجود داشته باشد اما ما باید سعی کنیم گام اول را برای اعتمادسازی پیدا کنیم و برای رسیدن به آن خیلی تلاش می‌کنیم و به نظر من این رویکرد ما را نشان می‌دهد اما به نظرم این کلی‌ترین طرحی است که تا به حال از ایرانی‌ها دیده‌ایم.

رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره غنی‌سازی در خاک ایران گفت که ما فرصت داشتیم به تفصیل بیش‌تر صحبت کنیم و به سوالات هم پاسخ دهیم و قبلا گفتم و تکرار می‌کنم که جزییات را نمی‌توانم بگویم اما ما موضع‌مان را به ایران گفته‌ایم. او در پاسخ به این که درباره کاهش تحریم‌ها نسبت به ایران چه می‌کنید؟ اظهار کرد من که گفتم درباره جزییات نمی‌توانم صحبت کنم. اشتون در پاسخ به این که خیلی از حقوقدان‌ها گفته‌اند که دست به تحریم‌ها علیه ایران نمی‌زنیم؟ گفت که آمریکا جزو تیم ماست و ما با هم کار می‌کنیم. وقتی در آمریکا می‌گویند 1+5 و ما می‌گویم 3+3 اما در نهایت این‌ها می‌شوند شش و مهم این است که با هم کار می‌کنیم.


ظریف: ما دو روز مذاکره پر ثمر داشتیم

رییس تیم مذاکره کننده ایران و 1+5 گفت: ما دو روز مذاکره پر ثمر داشتیم و امیدواریم فاز جدیدی باشد تا یک بحران غیرضروری را پایان دهد و افق‌های جدید را باز کنیم.  دکتر جواد ظریف،  در یک نشست خبری افزود: ما معتقدیم وضعیت امروز جهان راه‌حل‌های دراز مدت را طلب می‌کند. ما در نیویورک و ژنو با اراده وارد شدیم و نمایندگان 1+5 هم نشان دادند این اراده را دارند.

او ادامه داد: درباره جزییات هم صحبت کردیم اما نیاز داریم مذاکرات عمیق‌تری را انجام دهیم و بحث‌ها را در سطح متخصصان ادامه می‌دهیم و شش و هفت نوامبر کار را ادامه می‌دهیم من الان وارد جزییات نمی‌شوم. جزییات مهم هستند و اهمیت مساله موجب شده تا این گونه پیش رویم.  ظریف ضمن تبریک عید قربان ادامه داد که در مذاکرات دو روز گذشته به طور جدی پیش رفتیم و در چارچوب پیشنهاد باید بر روی اهداف و تصویر نهایی و گام‌هایی را برای رسیدن به تصویر نهایی داشته باشیم. همکاران من بحث‌های مهمی داشتند و با توجه به جدیت مذاکرات و بحث‌هایی که مطرح است نمی‌خواهیم در این مقطع وارد شویم و دو طرف توافق کردند جزییات را به اتاق مذاکرات ببرند.

او ادامه داد: هدف مشترک اطمینان از صلح‌آمیز بودن برنامه ایران و اجرای حقوق مردم ایران است و هیچ دلیلی برای نگرانی از برنامه ایران نیست و منافع ما ایجاب می‌کند نگرانی‌های معقول را رفع کنیم و امیدواریم با صبر و متانت و اجماع داخلی این هدف را پیش ببریم و من خوش‌بین هستم که در اهداف مشترک به توافق برسیم البته الان وارد مرحله جدی شده‌ایم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که چه با خود به تهران خواهید برد و ایران چه به 1+5 برای نشان دادن جدیتش ارایه کرده است؟ گفت: نفس مذاکرات نشان دهنده جدیت دو طرف است و این اراده را به تهران منتقل می‌کنم و باید به مسایل مهم‌تر توجه کنیم. ایران به دنبال برنامه صلح‌آمیز است و باید مشکلات را مرتفع کنیم و به نظر من قابل رفع است.


مريم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۲۴ ۲۰:۰۴
ظريف تو بي نظيري بي نظير سپاس سپاس . (148187)
حسن
United States
۱۳۹۲/۰۷/۲۴ ۲۰:۱۰
درود بر اقای ظریف انشالا در هدفی که پیش پرفته اند موفق شوندوایران را از این محمصه نجات دهند (148195)
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۲۴ ۲۰:۱۷
دکتر خدا قوت (148198)
۱۳۹۲/۰۷/۲۴ ۲۰:۱۹
اقا فقط یه پاراگراف خوندم... امیدوارم عمر ما و ظریف کفایت کنه پایانش رو ببینیم!!!! (148199)
تبریزلی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۲۴ ۲۱:۲۵
یاشاسین دکتر ظریف بی تشکور ائلیروخ دکتر بی (148222)
۱۳۹۲/۰۷/۲۴ ۲۱:۴۹
واقعا تو اين شرايط فقط يه نفر مثل ظريف ميتونه ما رو از بحران خارج.کنه،ما بهت اعتماد داريم دکتر (148230)
my sun
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۲۴ ۲۲:۴۳
تازه دارم امیدوار میشم....خیلی اقایی اقای وزیر (148248)
hasan
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۲۵ ۰۷:۲۳
سلام دوستان خداقوت دکتر به امید پیش برد اهداف کلی کشور عزیزمان ایران (148327)