به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۱ - ۰۰:۵۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۷/۰۶ ساعت ۱۷:۰۳
کد مطلب : ۱۸۸۶۵۱
عضو کانون عالی شوراهای اسلامی کار

مشکلات معیشتی کارگران جدی است

گروه اقتصادی: عضو کانون عالی شوارهای اسلامی کار با تاکید بر اجرای صحیح خصوصی سازی در کشور از مسئولان خواست تا پاسخ بدهند کارگران کارخانه‌هایی که ۹ ماه حقوق نگرفته‌اند به کجا بروند تا هم انگ سیاسی به آنها نخورد و هم حق و حقوقشان را تمام و کمال دریافت کنند.
مشکلات معیشتی کارگران جدی است
علی اصلانی با ابراز تاسف از روند خصوصی سازی شرکتها و کارخانه‌ها گفت: واگذاری شرکتها و کارخانه‌هایی نظیر هپکوی اراک و هفت تپه اهواز بر اساس سیاستهای اصل ۴۴ قانون اساسی صورت گرفت و خواستند الگوبرداری از شرکتهای اروپایی نظیر آلمان و کانادا کنند و استدلالشان کوچک سازی دولت بود ولی متاسفانه شرکتهای را به جای خصوصی سازی، خصولتی کردند.وی ادامه داد: در قانون اصل ۴۴ بندی بود که بر اساس آن ۵ درصد سهام کارخانه‌ها و شرکتهای واگذار شده را به کارگران بدهند تا کارگران با انگیزه بیشتری به کار و تولید بپردازند وکیفیت کالاها بالا برود و امنیت شغلی کارگران حفظ شود ولی بعدها به بهانه آنکه این کارخانه‌ها از طریق بورس واگذار نشده و دولتی بوده و به بخش خصوصی داده شده این ماده را حذف کردند. در حالی که قرار بود این شرکتها واگذار شوند تا شرایطشان بهتر شود و اگر ۳۰۰ هزار کارگر داشت ۶۰۰ هزار کارگر شود و اشتغال بیشتری به وجود آید.

اصلانی دلیل بروز مشکلات در کارخانه‌هایی نظیر هپکو و هفت تپه را در عدم اجرای صحیح خصوصی سازی دانست و گفت: اگر بند به بند قانون به درستی اجرا می‌شد امروز شاهد چنین مشکلاتی نبودیم و سهامدارانی که این شرکتها را خریداری کردند نیروهای کار قدیمی خود را از کارخانه بیرون نمی‌کردند.نیت ما از واگذار کردن کارخانه‌ها به بخش خصوصی جز این بوده که به پیشرفت و بهره‌وری برسند؟چرا بیشتر این شرکتها با ارقام پایین واگذار شدند بدون آنکه اموالشان صورتجلسه شود و نیروهای با سابقه و رسمی آنها را اخراج و بازخرید کردند؟

دبیرکانون شورای اسلامی کار البرز تصریح کرد: چرا حتما باید کارگران اعتراض کنند تا مشکل کارخانه را بفهمیم و به داد نیروهای کارش برسیم؟ در چند روز اخیر چه اتفاقی در هپکوی اراک افتاد که تولید مجددا راه افتاده و کارگران سرکار برگشته‌اند؟ دلیش را جز ضعف مدیریت چیز دیگری نمی‌دانم و معتقدم اگر ضعف مدیریت نبود تحریم‌ها هیچگاه بر ما اثر نمی‌گذاشت و کارخانه‌ای دچار مشکل و تعطیلی نمی‌شد.وی ادامه داد: جامعه کارگری از اول انقلاب وفاداری خود را در تمام عرصه‌ها و مراحل نشان دادند و اثبات کردند و مسئولان هم این را می‌دانند. وقتی کارگران یک شرکت ۹ ماه حقوق نمی‌گیرند و به همه دستگاهها سر می‌زنند و نتیجه نمی‌گیرند داد خود را به امام جمعه شهر و استانداری می‌برند اما می‌بینیم که گاهی به خاطر مطالبات صنفی خود سرزنش می‌شوند. از مسئولان می‌خواهیم پاسخ بدهند کارگری که ۹ ماه حقوق نگرفته به کجا برود تا هم انگ سیاسی به او زده نشود و هم حق وحقوقش را تمام  وکمال دریافت کند.

عضو کانون عالی شوراهای اسلامی کار در پایان با بیان اینکه کارگران به دلیل داشتن قرارداد موقت کار و ترس از اخراج هر سختی کاری را تحمل می‌کردند، گفت: امروز معیشت کارگران شوخی بردار نیست و شرایط زندگی به شکلی است که کارگران معیشت خانواده‌هایشان را بر قراردادهای کارشان ترجیح می‌دهند و نمی‌توانند ماه‌ها حقوق نگرفتن را تحمل کنند.پیش از این مدیر کل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت کار دلیل تشدید مشکلات کارخانه هپکو را عدم اجرای مصوبات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید اعلام و عنوان کرده بود در مصوبات ستاد تسهیل و رفع  موانع تولید مقرر شد تا وزارت راه و شهر سازی با تامین اعتبار از سوی سازمان برنامه و بودجه نسبت به عقد قرارداد خرید ۲۴۰۰ دستگاه ماشین آلات هپکو اقدام کند و این مهم باید صورت پذیرد تا مشکلات حل و فصل شود.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: کارگران