به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۰ - ۲۳:۰۰
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۱۸ ساعت ۱۳:۲۲
کد مطلب : ۲۰۶۰۶

پرداخت غیرنقدی یارانه بهتر است

گروه اقتصادي: یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره اظهارات اخیر وزیر تعاون در خصوص برنامه جدید دولت برای جایگزین کردن تدریجی بن‌کالا به جای یارانه نقدی، گفت: این کار از وضع فعلی بهتر است اما روش مطلوب‌تر واگذاری سهام واحدهای تولیدی به مردم است.
پرداخت غیرنقدی یارانه بهتر است
جعفر قادری  اظهار کرد: در کمیته مشترک دولت و مجلس که سال گذشته برای پرداخت عیدانه به مردم تشکیل شد، یکی از مباحث مطرح شده این بود که به جای پرداخت نقدی به مردم که ممکن است آثار و پیامدهای نقدینگی آن را مشکلاتی را برخی بخش‌ها کند، حمایت از افراد به صورت کالایی ادامه یابد که دولت وقت گفت این کار را نمی‌تواند انجام دهد. وی با بیان اینکه حمایت غیرنقدی از مردم و پرداخت کالا به جای پول نقد از طریق فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه، شهروند و ... امکان‌پذیر است، افزود: این بهتر از روش فعلی است و مزیتش این است موقعی که یارانه‌ها پرداخت می‌شود یک باره حجم قابل توجه نقدینگی وارد بازار نمی‌شود.

نماینده مردم شیراز در مجلس ادامه داد: معمولا این روش وقتی استفاده می‌شود که دولت بخواهد روی مصرف کالای خاصی اصرار داشته باشد اما در شرایط فعلی هدف مصرف کالای خاصی نیست و صرفا این کار برای کنترل آثار و پیامدهای ناشی از هجوم نقدینگی می‌تواند تا اندازه‌ای موثر باشد. قادری تاکید کرد: اگر هدف دولت این باشد که خانواده‌ها یکسری کالای خاص را مصرف کنند و مثلا دولت بخواهد از مصرف شیر یا یک ماده غذایی در جامعه حمایت کند می‌شود این کار را بیشتر توجیه کرد اگرچه در این شرایط هم ممکن است برخی خانوارها ناچار شوند کالای دریافت شده را در بازار بفروشند و آن را تبدیل به پول نقد کنند.

رییس کمیته اقتصادی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، پرداخت سهام واحدهای تولیدی به جای یارانه نقدی را روش اصولی حمایت از اقشار آسیب‌پذیر دانست و اظهار کرد: در این صورت منابع نقدی که آزاد می‌شود صرف تکمیل طرح‌های انتفاعی می‌شود و مجددا در دوره بعد سهام آن واحدها را به مردم واگذار می‌کند، این شاید منطقی‌تر باشد و هزینه و پیامد کمتری هم برای دولت در پی داشته باشد.

وی اضافه کرد: مزیت این کار این است که نقدینگی به سمت تولید سوق داده می‌شود و افرادی که می‌خواهند سهام‌شان را تبدیل به پول نقد کنند بلافاصله از طریق بازار بورس می‌توانند این کار را انجام دهند، برخی هم ممکن است تمایل به نگهداری سهام داشته باشند و در آینده هم از رشد ارزش سهام و هم از سود آن استفاده کنند، البته ممکن است برخی گروه‌های جامعه نیاز به منابع نفت داشته باشند که می‌شود یارانه آنها را نقدی پرداخت کرد و به بقیه سهام داد. قادری در پایان گفت: اگر دولت آمادگی جایگزین کردن روش دیگری به جای پرداخت نقدی یارانه را داشته باشد این کار از وضع فعلی بهتر است اما روش مطلوب برای ما، اختصاص منابع نفت به تکمیل طرح‌های انتفاعی نیمه تمام و واگذاری سهام واحدهای مربوطه به مردم است.
مرجع : ايسنا

یک ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۸ ۱۳:۳۷
بهتره نام هدففمندی رو به( به گند زنی یارانه ها ) تغیر نام بدهید . مردم شدن موش آزمایشگاهی دولت و دیگران . هر کی میاد رو باد هوا یه کاری میکنه ببینه چطور میشه . یکی به اینها بگه این عمر ما آدمهاست که شما همینجوری باهاش دارین بازی میکنین . (165807)
ali
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۸ ۱۴:۰۰
مسئولان کمی بفکر آسایش و راحتی مردم باشند ،دوران کوپن و بن را فراموش نکردیم که بایداز سحر نوبت صف می گرفتیم تا چیزی گیرمان بیاید. گرانی،شلوغی و....دیگر مردم را کلافه سر در گم کرده ،اینها را در نظر بگیرید. (165826)
سارا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۸ ۲۲:۱۷
خداواقعابدادمون برسه ۴۵تومن یدونه روغن میدن اونوقت پدرمیگه شام چیه مادرمیگه ١قطره روغن باکف دست نون ماه بعدکه زورانه غیرنقدی دادن ادونه عدس پخته میخوریم (166281)