به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۱ - ۰۱:۳۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۲۹ ساعت ۰۱:۲۰
کد مطلب : ۲۱۹۸۰

پرداخت​یارانه به حال مطبوعات تفاوتی ندارد

گروه فرهنگ وهنر: مدیرمسوول روزنامه‌ی «جهان صنعت» درباره‌ی دستورالعمل پرداخت یارانه به مطبوعات، معتقد است: پرداخت کردن یارانه و پرداخت نکردن آن، تفاوتی به حال روزنامه‌ها ندارد.
پرداخت​یارانه به حال مطبوعات تفاوتی ندارد
محمدرضا سعدی با بیان این‌که برای روزنامه‌هایی که در هشت سال گذشته با وجود هر نوع مشکلی، به انتشار خود ادامه دادند، تصویب کردن فرمول‌های جدید برای پرداخت یارانه تفاوتی نمی‌کند‌، گفت: در این هشت سال، روزنامه‌ها یاد گرفتند که با وجود ترس، محدودیت و کم بودن یارانه‌های پرداختی و حتی قطع شدن آگهی‌های دولتی، به فعالیت و انتشار خود ادامه دهند. او با اعتقاد به این‌که شفافیت در حد اعلام عمومی دستورالعمل پرداخت یارانه به مطبوعات لزومی نداشت‌، اظهار کرد: پرداخت کردن یارانه یک بحث کاملا تخصصی است و نیازی به اعلام عمومی آن نبود. همچنین برای ارزیابی این فرمول باید منتظر اجرای آن باشیم تا ببینیم خروجی کار چگونه است.

سعدی بیان کرد: با وجود گرانی کاغذ، هرقدر هم که یارانه به مطبوعات تعلق گیرد‌، کم است. مثلا ما حدود 900میلیون تومان سالانه برای خرید کاغذ پرداخت می‌کنیم. از سوی دیگر، نزدیک به یک‌میلیارد تومان هزینه‌های جانبی روزنامه است. سال گذشته، با توجه به این هزینه‌ها، فقط نزدیک به 40میلیون تومان به ما یارانه تعلق گرفت. بنابراین با هر فرمول اعتدال‌گرایانه‌ای که قرار باشد یارانه به مطبوعات پرداخت شود،‌ باز هم تأثیر چندانی نخواهد داشت. مدیرمسوول روزنامه‌ی جهان صنعت درباره‌ی اظهار نظرهایی مبنی بر وجود تبعیض در پرداخت یارانه‌ها در دولت‌های قبلی، گفت: در هر صورت، در هر دوره‌ای تبعیض وجود دارد، این فرض هم غیرواقعی است که فکر کنیم این دولت نورچشمی ندارد؛ ولی مسأله‌ی تبعیض، موضوعی است که خود معاونت مطبوعاتی باید با بررسی، درباره‌ی آن صحبت کند و من نمی‌توانم بدون اطلاع از جزییات، چیزی در این‌باره بگویم؛ اما می‌توانم بگویم که نسبت به روزنامه‌ی ما، اجحاف شده است.

او ادامه داد: در زمان آقای رامین - معاون پیشین مطبوعاتی وزارت ارشاد- فقط پنج‌میلیون و 200هزار تومان یارانه به روزنامه‌ی ما داده شد که من در یک مراسم افطاری، چک یارانه را به آقای حسینی - وزیر پیشین ارشاد - بازگرداندم. این، رفتاری بود که با روزنامه‌ی ما می‌شد، البته من نمی‌دانم با روزنامه‌های دیگر چه رفتاری صورت می‌گرفت. سعدی با اشاره به این‌که هنوز یارانه‌ها براساس مدل ارائه‌شده پرداخت نشده است‌، یادآوری کرد: تا وقتی یارانه‌ها براساس آن دستورالعمل پرداخت نشود، نمی‌توانیم هیچ قضاوتی درباره‌ی مثبت یا منفی بودن آن داشته باشیم.

مدیرمسوول جهان صنعت همچنین درباره‌ی اعلام سهم هر روزنامه از آگهی‌های دولتی در شش‌ماه نخست سال که توسط معاونت مطبوعاتی اعلام شد‌، گفت: سهم کمک دولت به مطبوعات مخصوصا به مطبوعات بخش خصوصی، بسیار ناچیز است. گرچه نمی‌توان با پارامتر اعلام این آگهی‌ها، قضاوت کرد که این کمک عادلانه بوده یا خیر، اما در مقابل این کمک‌های ناچیز، توقع‌های دولت نیز از مطبوعات زیاد است. اگر توقع‌های دولت از مطبوعات برداشته شود، نبودن کمک‌ها نیز گله‌ای ایجاد نمی‌کند.
مرجع : ايسنا