به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۲/۱۳ ساعت ۱۱:۲۸
کد مطلب : ۲۵۹۶۰۹

درآمدهای دولت از بورس بی‌جان

درآمدهای دولت از بورس بی‌جان
گروه اقتصادی: بازار سهام با روندی نزولی همراه شده و حجم و ارزش معاملات نیز به شدت کاهش پیدا کرده است، کارشناشان عقیده دارند شرایط بورس در حال حاضر به شرایط بورس در سال ۹۳ شباهت دارد. اما بورس چرا به این روز افتاد؟محمدمهدی عشریه، کارشناس بازار سرمایه در رابطه با وضعیت بورس گفت: تا زمانی که تصمیمات شبانه برای بازار سهام گرفته می‌شود شرایط از این بهتر نخواهد شد، بازار سهام بازاری آزاد است و هر کس می‌تواند هر زمانی خرید کند یا سهامش را بفروشد.

این کارشناس با اشاره به حجم و ارزش معاملات گفت: در سال‌های ۹۳ و ۹۴ که بازار ریخت نیز شرایط مشابه الان بود و حجم و ارزش معاملات نیز بسیار پایین آمد. در حال حاضر بخشی از پول موجود در بازار سهام از سمت حقیقی‌ها و حقوقی‌ها به دلیل عدم اعتماد خارج شده و بخشی از سرمایه مردم نیز قفل در صف‌های فروش است.
این کارشناس در رابطه با نیازهای اساسی بازار گفت: سودسازی شرکت‌ها، افزایش نرخ دلار، افزایش نرخ قیمت‌های جهانی و کاهش نرخ بهره متغییرهایی است که می‌تواند بر بازاز سهام تاثیرگذار باشد.

این کارشناس در رابطه با شدت گرفتن فروش اوراق در بازار سهام گفت: دو تا از منابع مهم درآمدی دولت از بازار سرمایه دریافت مالیات و فروش اوراق بدهی است. دریافت مالیات از معاملات اوراق بهادار که هر چه بازار سرمایه پر رونق‌تر و جذاب‌تر باشد، ارزش معاملات بالاتر برود این مالیات بیشتر خواهد بود. هر چه بازار ضعیف‌تر باشد، فروش اوراق راحت‌تر خواهد بود. البته خود فروش اوراق نیز تعهدی بر گردن دولت‌ها می‌گذارد که عموما اوراق در قالب صکوک اسلامی، دولت را متعهد به پرداخت سودهایی به خریداران می‌کند و در شرایط نزولی بازار سهام این اوراق به دلیل کم ریسک بودن برای سرمایه‌گذاران جذاب است. با این تفاسیر، بازار سرمایه در هر حالتی، قابلیت جذب نقدینگی برای دولت‌ها را دارد فقط بایستی تحلیل شود که در کدام وضعیت قرار داریم.
مرجع : تجارت نیوز
برچسب ها: بورس
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها