به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۲/۱۳ ساعت ۱۲:۳۷
کد مطلب : ۲۵۹۶۳۲

اولین واکنش بازار به تعویق بررسی FATF

اولین واکنش بازار به تعویق بررسی FATF
گروه اقتصادی: محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اعلام کرد که بررسی FATF در مجمع تشخیص به فروردین ۱۴۰۰ موکول شده است. این درحالی است که در هفته‌های اخیر بازار ارز در انتظار خبر رد یا تصویب آن بود.
فعالان بازار پیش‌بینی می‌کردند در صورت تصویب نشدن این لوایح بازار ارز باز هم واکنش آنی نشان داده و روند نرخ دلار صعودی شود. ظاهرا این پیش‌بینی درست هم از آب درآمد چرا که لحظاتی پس از اعلام خبر به تعویق افتادن بررسی FATF ، قیمت دلار در صرافی ملی ۱۷۲ تومان افزایش یافت.کامبیز افسری، کارشناس و فعال بازار اکنون پیش‌بینی می‌کند روند صعودی دلار در پی این خبر ادامه یابد.او توضیح می‌دهد: بازار صددرصد تحت تاثیر قرار می‌گیرد چرا که سیاسیون ما چند هفته است با خبر آزادسازی ارزهای بلوکه ایران و احتمال تصویب FATF نرخ را پایین نگه داشتند.

با این حال به باور او نرخ ارز پا به کانال قیمتی بالاتری نمی‌گذارد زیرا به اصلاح بازاری‌ها، بازار زور بالا رفتن ندارد چرا که تقاضا آن‌قدرها هم بالا نیست.او ادامه می‌دهد: خبر FATF چندین بار به بازار رسیده و حالا دیگر هیجان سابق را به بازار نمی‌‌دهد. طبیعتا سال‌ها و ماه‌های پیش بازار نسبت به آن واکنش بیشتری نشان می‌داد اما حالا حتی به اندازه تغییر کانال قیمتی هم قدرت ندارد.البته او به عامل دیگری هم اشاره می‌کند که احتمالا اجازه افزایش قیمت دلار تحت تاثیر این خبر را ندهد. به گفته این کارشناس بانک مرکزی پرداخت‌های اینترنتی را محدود کرده است.در واقع تاکنون هرنفر روزانه می‌توانست ۲۰۰ میلیون تومان از بانک و ۱۰۰ میلیون تومان اینترنتی برداشت کند. حالا  ۲۰۰ میلیون تومان روزانه محفوظ مانده ولی روزانه ۱۰۰ میلیون تومان اینترنتی تبدیل شده به ماهیانه جمعا ۵۰۰ میلیون تومان. طبیعتا این مسئله گردش پول در بازار و میزان تقاضا را کم می‌کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها