به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۳:۲۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۵/۰۷ ساعت ۰۸:۵۳
کد مطلب : ۲۸۵۰۶۱

نتیجه تحقیقات جدید درباره واکسن آسترازنکا

نتیجه تحقیقات جدید درباره واکسن آسترازنکا
گروه علم و فناوری: یک بررسی انجام‌شده با حمایت آسترازنکا نشان می‌دهد که واکسن کرونای ساخت این شرکت پس از تزریق دوز اول اندکی خطر عارضه لخته شدن خون به همراه افت پلاکت‌های خون را افزایش می‌دهد، اما پس از دوز دوم چنین افزایش خطری وجود ندارد.
این بررسی ، میزان خطر دچار شدن به «نشانگان لخته شدن خون به همراه افت پلاکت‌ها» (TTS) را پس از نخستین دوزواکسن در افراد واکسینه‌شده ۸.۱ در میلیون تخمین زده است.
پس از تزریق دوم این واکسن که دانشگاه آکسفورد آن را اختراع کرد و با نام تجاری «واکسزوریا» (Vaxzevria) عرضه می‌شود، میزان خطر این نشانگان لخته شدن ۲.۳ در میلیون بود که با میزان خطر در افراد واکسینه‌نشده مشابه است.واکسن شرکت انگلیسی- سوئدی آسترازنکا با موانع متعددی روبرو شد، از جمله تاخیر در تولید و موارد نادر عوارض جانبی شدید از جمله TTS که باعث شد چندین کشور مصرف آن را محدود یا متوقف کنند و برچسب‌های هشداردهنده روی آن نصب شود.
آژانس دارویی اروپا از ماه مارس (فروردین)‌ در حال بررسی موارد TTS بوده است و رابطه‌ای احتمالی میان این عارضه و واکسن آسترازنکا و نیز واکسن تک‌دوزی جانسون اند جانسون یافته است. اما این سازمان همچنان می‌گوید سودمندی‌های هر دوی این واکسن‌ها بسیار بیشتر از خطرات آنها است.
این ارزیابی، بر مبنای موارد گزارش شده عارضه لخته خون رخ داده در طول ۱۴ روز پس از دریافت دوزهای اول یا دوم واکسن آسترازنکا است.
پژوهشگرانی که این بررسی را انجام دادند می‌گویند از جمله محدودیت‌ تجزیه‌وتحلیل‌شان اتکا بر داده‌های فراهم‌شده بوسیله کارکنان پزشکی و خود افراد واکسینه‌شده است که ممکن است به کم‌شماری موارد لخته شدن بینجامد.به گفته این پژوهشگران توجه بیش از حد رسانه‌ها به این عارضه باعث شد که درباره آن اغراق شود.
بر اساس داده‌های بررسی که بر منبای شمار دوزهای تجویز شده واکسن در اتحادیه اروپا، منطقه اقتصادی اروپا و انگلیس بوده است، پس از دوز دوم واکسن در افراد ۴۵ تا ۸۵ ساله ۱۳ مورد فرد دچار عارضه TTS از جمله هشت زن شناسایی شده است. حدود ۳۹۹ مورد این عارضه هم پس از دوز اول واکسن گزارش شده است.
شرکت آسترازنکا می‌گوید با توجه به این یافته‌ها به جز مواردی که TTS پس از دوز اول شناسایی شده است، تجویز دو دوز واکسن واکسزوریا به حفاظت از کووید-۱۹ از جمله سویه‌های مایه‌نگرانی در حال افزایش ویروس کمک می‌کند.



 
برچسب ها: واکسن کرونا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها