به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۱:۱۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۶/۳۰ ساعت ۱۶:۳۳
کد مطلب : ۲۹۵۴۴۳
تروریست‌های طالبان قول می‌دهند و عمل نمی‌كنند

نقض شدید حقوق بشر توسط وحوش طالبان

نقض شدید حقوق بشر توسط وحوش طالبان
گروه بین الملل: سازمان عفو بین‌الملل، فدراسیون بین‌المللی حقوق بشر و سازمان جهانی مقابله با شکنجه در بیانیه‌ مشترکی به 'نقض حقوق بشر ' در افغانستان پس از به قدرت رسیدن طالبان از ماه گذشته اشاره کرده‌اند و گفته‌اند :طالبان هیچ زمانی را برای نقض حقوق بشر از دست نداده است.  قتل غیرنظامیان، کشتن نظامیان تسلیم‌شده، نقض حقوق زنان و آزادی بیان از جمله مواردی است که این سازمان‌ها  به آن‌ها اشاره کردند.
این سازمانها گفته‌اند طالبان به تدریج در حال نابودی تمامی پیشرفت‌های حقوق بشری افغانستان طی ۲۰ سال گذشته است؛ در این گزارش به اتفاقات و فشارها پس از به قدرت رسیدن طالبان از ۵ هفته پیش اشاره شده است.در این بیانیه گفته شده بر خلاف ادعاهای مکرر طالبان درباره "رعایت حقوق بشر" در این کشور ، شهروندان افغان بصورت "هدفمند" کشته شده‌اند و از ارسال محموله‌های بشردوستانه به دره پنجشیر جلوگیری شده که بر اساس قوانین بین‌المللی "مصداق جنایت است."این سازمانهای حقوق بشری همچنین به محدودیت‌های زنان، آزادی بیان و همچنین محدودیتهای اجتماعی افغانستان تحت حاکمیت طالبان اشاره کرده‌‍‌اند.
دینوشیکا دیسانایاک، معاون بخش جنوب آسیا در سازمان عفو بین‌الملل در این گزارش گفت: با سپری شدن پنج هفته از تسلط طالبان بر افغانستان، این گروه به روشنی نشان داده که در مورد حفظ و احترام به حقوق بشر جدی نیست و در این مدت مرتکب موجی از نقض حقوق بشر در برابر زنان، معترضان، رسانه‌ها و جامعه مدنی شده است.
او افزود، علیرغم قول طالبان در مورد رعایت حقوق زنان ، هم‌اکنون حقوق زنان نقض شده و با ایجاد جو رعب و وحشت زنان بسیاری مجبور به حمل برقع شده‌اند و بدون همراهی یک مرد از خانه خارج نمی‌شوند. زنان برای اینکه هدف خشونت قرار نگیرند مجبور شده‌اند، به بخش زیادی از فعالیت‌های خود خاتمه دهند.
این درحالی است که اعضای رهبری طالبان در قطر اعلام کرده بودند، مانع آموزش و کار زنان نخواهند شد و "زنان در چارچوب شریعت اسلامی" اجازه حضور در جامعه را دارند. اما اندکی پس از تسلط طالبان وزارت معارف از دانش‌آموزان پسر و معلمین مرد خواست به مدارس و مکاتب بازگردند و تصاویری نیز از دانشگاه‌ها مبنی بر تفکیک جنسیتی و کشیدن پرده بین دانشجویان در شبکه‌های اجتماعی منتشر شدند.
با این حال ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان  اعلام کرد که این گروه مشغول کار روی "رهنمودهایی" برای بازگرداندن دختران دانش‌آموز بالاتر از کلاس ششم به مدارس هستند.
سازمان عفو بین‌الملل همچنین از شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد خواسته است تا با تشکیل یک کمیسیون مستقل به جمع‌آوری و ثبت شواهد و اسناد نقض حقوق بشر توسط طالبان در افغانستان بپردازد.
معرفی اعضای جدید كابینه طالبان
ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان و معاون وزارت اطلاعات و فرهنگ در نشست خبری تعداد دیگری از اعضای کابینه طالبان را اعلام کرد.
دو چهره‌ای مهم برای طالبان؛ صدر ابراهیم به عنوان معاون وزیر داخله/کشور و عبدالقیوم ذاکر به عنوان معاون وزیر دفاع اعلام شده اند.قبلا گزارش شده بود که طالبانی که در جنگ‌های اخیر گروه طالبان سهم فعالی داشته اند، از جمله  صدر ابراهیم و عبدالقیوم ذاکر، در فهرست اول کابینه طالبان دیده نشدند و این باعث تنش درون گروهی شده بود.
 مجاهد گفت در فهرست امروزی کابینه، "تخصص و نمایندگی از اقلیت‌ها" مد نظر گرفته شده است و در آینده هم چنین خواهد شد.نورالدین عزیزی، تاجیک از ولایت پنجشیر سرپرست وزارت تجارت اعلام شده است؛ محمد بشیر از ولایت بغلان و عظیم سلطان‌زاده از ولایت سرپل به عنوان دو معاون وی اعلام شده اند.قلندر عباد، به عنوان سرپرست وزارت صحت عامه و عبدالباری عمر و محمدحسن غیاثی را به عنوان معاونان او تعیین کرده‌اند. گروه طالبان می‌گوید  غیاثی هزاره است. همچنین مجیب‌الرحمان عمر، سرپرست وزیر انرژی و آب اعلام شده است.
در این میان، محمد فقیر، به عنوان سرپرست اداره مرکزی احصائیه گروه طالبان اعلام شده است.




 
برچسب ها: طالبان

۱۴۰۰/۰۶/۳۱ ۱۱:۴۵
بابا طالبان نئاندرتالهای مسلح هستند، اونا رو چی به کابینه. بهترین جای دنیا برای طالبها آسایشگاه روانی خاله خرسه 0برای جهاد نکاح) در گوانتاموست. (377158)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها