به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۰/۲۴ ساعت ۱۰:۰۰
کد مطلب : ۳۱۶۰۱۲
مردم کلیه و بچه‌های خود را به خاطر فقر می‌فروشند

بیداد فقر در افغانستان

بیداد فقر در افغانستان
گروه بین الملل: غلام حضرت همانطور که در جمع فرزندانش نشسته، رو به دوربین پیراهنش را بالا می‌زند تا ردِ بخیه‌ها را روی تنش نشان دهد. او یک ماه پیش در بیمارستانی در هرات کلیه‌اش را به ۲۳۰۰ دلار آمریکا فروخت.
۲۰ سال پس از حضور نیروهای نظامی آمریکا و ناتو در خاک افغانستان اواسط اوت این کشور به دست طالبان افتاد. اموال و دارایی‌های افغانستان در خارج از کشور بلوکه شده است. اغلب سازمان‌های بین‌المللی نیروها و منابع خود را از این کشور خارج کرده‌اند و زمستان سخت و نفس‌گیر در کنار فقر و گرسنگی زندگی را برای بسیاری از افغان‌ها دشوار کرده است. سازما‌ن‌های بین‌المللی مدام هشدار می‌دهند اما فقر بر سر سفره‌ها نشسته، به ویژه آنها که مانند غلام حضرت ساکن مناطق روستایی هستند و تیرشان برای رسیدن به ایران و کارگری در این کشور نیز به هدف ننشسته است.
غلام حضرت می‌گوید: ««نمی‌خواستم گدایی کنم، گفتم کلیه‌ام را می‌فروشم تا بچه‌هایم گرسنگی نکشند.» دو سه بچه قد و نیم قد در کادر دوربین آسوشیتدپرس در کنار او به چشم می‌خورند. همسر غلام حضرت نیز چشم‌هایش را به پایین دوخته و در سکوت است.
آنها ساکن روستای قدوس آباد ولسوالی کوهسان ولایت هرات هستند. غلام حضرت تنها ۴۰ سال دارد. او عمل سختی را پشت سرگذاشته و دکتر به او یک ماه استراحت تجویز کرده است.
یک ماه پس از بازگشت طالبان، این مرد جوان ۲۰۰ دلار قرض کرد تا یک قاچاقچی انسان او و خانواده‌اش را به ایران برساند. غلام‌حضرت امیدوار بود در آنجا شغلی پیدا کند، اما سفر آنها نیمه‌کاره ماند و نیروهای مرزی او را به افغانستان بازگرداندند. او پس از بازگشت به قدوس‌آباد و بیکاری و گرسنگی دریافت که چاره ای جز فروش کلیه ندارد.
نصیر احمد، متخصص ارولوژی و جراح پیوند کلیه می‌گوید: «۹۹ درصد از اهداکنندگان کلیه افرادی هستند که با مشکلات اقتصادی مواجه هستند و تنها یک درصد کلیه خود را به یکی از اعضای خانواده اهدا می‌کنند.»
احمد شکائب، پزشک متخصص داخلی می‌گوید: «بیشتر افرادی که کلیه‌های خود را می‌فروشند از فقر و مشکلات اقتصادی رنج می‌برند. آنها پس از انجام این عمل در درازمدت با مشکلات سلامت جسمی ذمواجه می‌شوند.»
میر احمد، بزرگ روستای قدوس آباد همانطور که دستارش را روی صورتش پیچیده از فقر و نداری در این روستای همجوار با ایران می‌گوید: «بیشتر مردم از ترس جان خود کشور را ترک می‌کنند، اما برخی نیز در جستجوی شغل به کشور همسایه می‌روند و اگر برنامه‌ سفرشان محقق نشود باید پول قرض گرفته برای انجام سفر را پس بدهند و به همین خاطر است که وسایل خانه یا کلیه‌های خود را می فروشند، حتی برخی تصمیم می‌گیرند فرزندان خود را بفروشند.»
در قالب دوربین خبرگزاری آسوشیتدپرس زنی دیده می‌شود که با صدایی آرام می‌گوید به او توصیه شده بود برای فرار از فقر دخترش را بفروشد. دختر در نزدیکی مادر نشسته و سر به زیر انداخته است.دکتر نصیر احمد جراح اورولوژیست و پیوند کلیه می‌گوید که در سال گذشته ۸۵ عمل پیوند کلیه انجام داده است.او می‌گوید با رضایت دوجانبه اهداکننده و خریدار کلیه، یک عمل پیوند کلیه ۶ هزار دلار تا ۸ هزار دلار آمریکا هزینه در بردارد.
بسته به گروه خونی کلیه‌ها می‌توانند ۲ هزار دلار تا ۴ هزار دلار قیمت داشته باشند. علاوه بر اینکه هزینه شفاخانه، دوا و هزینه عمل ۴ هزار دلار آمریکا چوب می‌خورد.
برچسب ها: افغانستان

۱۴۰۰/۱۰/۲۴ ۱۲:۲۷
لطفا شماره حساب بدهید تا از مردم ایران اگر کسی خواست حتی یک هزار تومان پول یا حتی یک عدد نان فرستاده شود اونجا که نیاز دارند و........
والسلام (381622)
۱۴۰۰/۱۰/۲۵ ۰۹:۳۳
انها همزبان وهمکیش ما هستند چطوری میتونیم کمک کنیم (381647)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها