به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۱۷:۴۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۱/۱۹ ساعت ۰۹:۲۷
کد مطلب : ۳۲۰۱۸۰

اتهام سنگین عضو فدراسیون جهانی بوکس به ایران

گروه ورزشی: فدراسیون بوکس این‌روزها اوضاع آشفته‌ای دارد. به نظر می‌رسد این آشفتگی‌ها بی‌ارتباط با جنجال‌های انتخابات اخیر این فدراسیون نباشد.
اتهام سنگین عضو فدراسیون جهانی بوکس به ایران
 فدراسیون بوکس این‌روزها اوضاع آشفته‌ای دارد. به نظر می‌رسد این آشفتگی‌ها بی‌ارتباط با جنجال‌های انتخابات اخیر این فدراسیون نباشد. جایی که حسین ثوری با حرف‌و‌حدیث‌های بسیار، برای دومین دوره متوالی روی صندلی ریاست نشست. ثوری به‌همراه روح‌الله حسینی، بوکسور پیش‌کسوت، کاندیدای شرکت در این انتخابات بودند. در شرایطی که گفته می‌شد حسینی شانس اول پیروزی در این مجمع است اما در‌نهایت باز‌هم ثوری رئیس شد. ثوری اگرچه یکی، دو سال ابتدایی کارش در فدراسیون بوکس را با آرامش سپری کرد اما رفته‌رفته، شیوه مدیریتی‌اش چالش‌برانگیز شد و اهالی بوکس یکی پس از دیگری مخالفش شدند. وضعیت نامناسب مالی ورزشکاران، نبود اردو و تورنمنت‌های تدارکاتی، وعده عملی‌نشده راه‌اندازی بوکس برای زنان، دورشدن قهرمانان و پیش‌کسوتان از این عرصه و... از جمله مواردی هستند که باعث شده رئیس فدراسیون بوکس وجهه خوبی بین بوکسورها نداشته باشد. به‌تازگی هم که برخی افشاگری‌ها و انتشار یک‌سری فایل‌های صوتی و پیام‌های مکتوب در شبکه‌‌های مجازی و رسانه‌های رسمی، باعث شده ثوری و تیمش زیر سؤال بروند.
فرشید رستمی، عضو کمیته برگزاری مسابقات فدراسیون جهانی بوکس (آیبا)، به‌همراه احسان روزبهانی، کاپیتان سابق تیم ملی بوکس افرادی هستند که در یکی، دو روز اخیر دست به این افشاگری‌ها زده‌اند. رستمی در صفحه شخصی خودش اسنادی را علیه استکی، سرمربی تیم ملی بوکس و رئیس فدراسیون بوکس منتشر کرده که ادعا می‌کند این دو نفر، جدول مسابقات قهرمانی جهان 2021 صربستان را دست‌کاری کردند تا ایران برای نخستین بار در تاریخ این رشته به مدال جهانی برسد. این رقابت‌ها آبان‌ماه گذشته در‌حالی برگزار شد که دانیال شه‌بخش، بوکسور المپیکی کشورمان توانست در وزن 60 کیلوگرم به مدال برنز دست پیدا کند.

این مقام مسئول فدراسیون جهانی بوکس، جدای از اینکه مدارکی را در صفحه شخصی خود منتشر کرده، به مهر می‌گوید: دوستان ادعا می‌کنند در رقابت‌های جهانی به مدال تاریخی بوکس دست پیدا کرده‌اند ولی مکالمات و مستندات خرید جدول بازی‌ها (15 تا 20 هزار دلار) و تلاش برای فینالیست‌شدن دو نماینده‌شان از طرق غیرورزشی موجود است. مستندات درخواست مدال از طرف ثوری، رئیس فدراسیون بوکس، موجود است و من این موارد را در صفحه شخصی خود در فضای مجازی منتشر کرده‌ام. پیام‌های علیرضا استکی با مضمون «من دو فینالیست و یک طلا می‌خواهم» موجود است.

اظهارات بی‌پرده رستمی علیه مسئولان فدراسیون بوکس در حالی است که احسان روزبهانی، بوکسور باسابقه ایران که مدتی است از میادین کنار رفته نیز لب به اعتراض گشود و حرف‌های تندی را به فارس زد: «در مسابقات انتخابی برای رقابت‌های جهانی من به‌عنوان کاپیتان تیم ملی مجبور بودم از ابتدا استارت بزنم. برایم سؤال است که استکی کجای بوکس است؟ یک نفر باید برایم توضیح دهد که یک مربی بدن‌ساز که با ارتباط و لابی به تیم ملی آمد و همه سوابق او را می‌دانند، حالا به‌عنوان سرمربی انتخاب شده است. آقایان نمی‌خواستند من را به مسابقات جهانی ببرند که یک‌وقت مزاحم کارهایشان نباشم.
مدارکی هم اخیرا رو شده که مدال را خریداری کرده‌اند؛ البته من کاری به دانیال شه‌بخش ندارم، چون او از دوستان من است و زمانی که آمد هم اعلام کردم تنها کسی که می‌تواند مدال بگیرد دانیال است. چرا هیچ‌کس پیگیری نمی‌کند که قبل از انتخابات اخیر استکی ۱۲ سکه از روح‌الله حسینی، رقیب ثوری در این انتخابات گرفته بود تا به او رأی بدهد؟ چند روز دیگر باید با دعوا آن سکه‌ها را برگرداند. من فایل‌های صوتی استکی را دارم که به من می‌گفت باید خداحافظی کنم و بوکس را کنار بگذارم تا برایم مراسم تجلیل بگیرند. من قرار بود به مسابقات جهانی بروم و سپس خداحافظی کنم اما شرایط را به سمتی بردند که من حذف شوم».

اظهارات جنجالی رستمی و روزبهانی در شرایطی فضای بوکس ایران را ملتهب کرده که هیچ‌یک از مسئولان این رشته فعلا واکنشی به آن نشان نداده‌اند. فدراسیون بوکس تنها با انتشار بیانیه‌ای همه موارد فوق را تکذیب کرده است.
در بخشی از این بیانیه آمده است:«به نظر می‌رسد این اتفاق تاریخی مانند همیشه موجبات تکدر خاطر دشمنان این آب و خاک شده و برخی افراد را در داخل و خارج به تقلا انداخته که با چنگ‌انداختن به هر روشی این تاریخ‌سازی را زیر سؤال برده و در این راه برخی رسانه‌ها نیز آب به آسیاب دشمنان نظام ریخته و زمینه را برای خودنمایی و مطرح‌شدن این افراد از طریق بازی با آبروی ورزش کشورمان فراهم کند. فدراسیون بوکس جمهوری اسلامی ایران این حق را برای خود محفوظ می‌دارد که اتهامات واهی و دروغین را از طریق اتحادیه جهانی بوکس (آیبا) و مجاری قانونی کشور پیگیری کند».

آن‌طورکه فرشید رستمی در صفحه شخصی‌اش عنوان کرده، می‌خواهد فایل‌های صوتی و مکتوبی را که از استکی و سوری دارد، به اطلاع فدراسیون جهانی برساند تا از طریق قانونی به آن رسیدگی شود. بدون تردید اتهاماتی که رستمی به فدراسیون بوکس و دست‌اندرکارانش وارد کرده، اتهامات سنگینی است و نمی‌شود به‌سادگی از کنار آن عبور کرد. باید دید که آیا نهادهای نظارتی حاضر در وزارت ورزش که متولی اصلی این حوزه هستند، به این قضیه ورود می‌کنند یا نه. به‌هرحال هرچه باشد، مدال شه‌بخش اولین مدال جهانی تاریخ بوکس ایران است و پای منافع ملی در میان است.
برچسب ها: بوکس
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها